Ilmailufoorumi
Kauppapaikka => Vaihdetaan ja lahjoitetaan => Aiheen aloitti: Ansis - tammikuu 27, 2005, 16:58:50
Kiitokset Simolle byrokratiumin hankinnasta&käyttöohjeista.
Tässä linkissä vinkit monenlaiseen tekemiseen:
http://www.affordaplane.com/freeplans.html (http://www.affordaplane.com/freeplans.html)
http://www.matronics.com/photoshare/[email protected]
/index.html
Texas Parasol aka Chuckbird
http://www.affordaplane.com/
Kymysys kuuluu; onko ylläolevan linkin kone saatavissa suomessa lentokelpoiseksi/ilma-alusrekisteriin?
Nimimerkillä kiinnostaa pirusti.
Lainaus käyttäjältä: kmarkkuvv - lokakuu 13, 2006, 18:32:27
http://www.affordaplane.com/
Kymysys kuuluu; onko ylläolevan linkin kone saatavissa suomessa lentokelpoiseksi/ilma-alusrekisteriin?
Miksi ei?
MTOW 245 kg ja kun tyhjämassa on noin 115 kg koneella mukavasti kuormattavuutta. Melkein sama kuin joillain kaksipaikkaisilla ultrilla!
Ilmoitettu sakkausnopeus on niin pieni että se tarkoittaa maailman tehokkainta siipeä, mutta sellaisilla saavutettavillakin arvoilla sakkausnopeus jäänee noin 60 km/h, joten halutessa koneen voisi rekisteröidä ultraksi (siis jos haluaa, voi sen rekisteröidä harrasterakenteiseksi lentokoneeksikin).
Kone näyttää olevan piirustuksista rakennettava, joten normaali rakennuslupamenettely tekee siitä rekisteröintikelpoisen ja saa sen lentokelpoiseksikin kunhan rakentaa asiallisesti.
Siitä vaan.
Yahoo Groupsin Affordaplane - forum suljettiin jostain syystä, ja piirustuksissa on kuulemma ollut puutteita siiven korvakkeiden osalta. Siipikaaret ovat muuttuneet foamista alumiinisiksi, jne jne. Tyhjäpaino 115kg lienee saavutettu Rotax 277:llä tai vastaavalla Fujilla, joka on kuulemma auttamattoman vajaatehoinen. Olen lueskellut parisen vuotta rakentajien kokemuksia, ja oikeampi lienee jokin kaksimukinen Rotax, paino sitä myötä.
Tietääkö kukaan mistä voisi löytää kellukepiirustuksia?
Arto
http://www.ultralightfloats.com/