Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Experimental => Aiheen aloitti: coolspruta - kesäkuu 03, 2009, 01:26:30
Terve!
Ajoittain pinnalle pulpahtava experimental-kuume nostaa taas päätään. Ajattelin käyttää tätä foorumia vertaistukiryhmänä. Lentokokemuseni rajoittuu teiniajan purjelentoihin.
Minua on viime aikoina viehättänyt tuo VJ-22. Ilma-alusrekisterin mukaan Oulussa on rakennettu yksi sellainen. Mahtaisiko rakentaja olla linjoilla?
Joka tapauksessa ideana olisi rakentaa tuollainen laitos. VJ-22 on puurakenteinen, 2-paikkainen amfibio.
Tuolta löytyy jotakin perustietoa (sivusto toimii vain IE:llä):
http://www.volmeraircraft.com/ (http://www.volmeraircraft.com/)
Tuolla kuvia rakennusprojektista:
http://gallery.mitc.ca/albums.php (http://gallery.mitc.ca/albums.php)
Tarkoitus olisi rakentaa kone melko uskollisesti alkuperäisten piirustusten mukaan. Seuraavat poikkeukset ovat kuitenkin mielessäni:
VJ-22:n pääasialliset raaka-aineet ovat sitkankuusi ja mahonkivaneri. Koivuvaneria tiedän käytetyn Volmerissa, mutta onko sitkankuuselle kotimaista tai edes eurooppalaista vaihtoehtoa? Tuntuisi hölmöltä tilata Suomeen amerikkalaista kuusipuuta.
Toinen poikkeus alkuperäiseen olisi moottori; Continentalin sijaan kiinnostaisi käyttää Subarun 2,2-litraista autonmoottoria. Tällainenkin modi on olemassa ja lentää hyvin:
http://www.eaa.org/experimenter/articles/2009-05_volmer.asp (http://www.eaa.org/experimenter/articles/2009-05_volmer.asp)
Autonmoottorissa voisi sitten suoraan käyttää normaalia 95E:tä, jota saa kaikista venesatamista. Polttoainejärjestelmään voisi jo rakennusvaiheessa valita etanolinkestävät materiaalit mahdollista alkoholin väärinkäyttöä varten.
Tässäpä muutama ajatus. Projekti on vielä haihattelun asteella, mutta niinhän ne kaikki aluksi ovat.
OT