Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Experimental => Aiheen aloitti: Jouni Laukkanen - syyskuu 19, 2006, 11:14:10
Yleinen experimental-rakentajan opas
http://exp-aircraft.com/index.html (http://exp-aircraft.com/index.html)
Kätevä yksikkömuunnin
http://hemsidor.torget.se/users/b/bohjohan/convert/conv_s.htm (http://hemsidor.torget.se/users/b/bohjohan/convert/conv_s.htm)
Toinen muunnin
http://www.megaconverter.com/Mega2/index.html (http://www.megaconverter.com/Mega2/index.html)
Putkiliitoksen muodon laskuri
http://www.metalgeek.com/static/cope.pcgi (http://www.metalgeek.com/static/cope.pcgi)
Cozy MKIV CAD-kuvat:
http://www.cozybuilders.org/cad_files/
Cozy planien virheiden korjaukset ja muutokset koottuna:
http://www.cozybuilders.org/newsletters/
Linkkisivu "tällaista mä olen aina halunnut": http://shopswarf.orcon.net.nz/sindex.html (http://shopswarf.orcon.net.nz/sindex.html)
Sisältää mm. seuraavat asiat:
- Kompressorin ilmanpaineen tuotto hevosvoimaa kohden
- Alumiiniseosten ominaisuudet, lämpökäsittely ja terminologiaa
- SAE ja ASTM -pulttien tunnistaminen
- Jenkkien halkaisijaa kuvaava numerointijärjestelmä, myös millimetreiksi muutettuna
- Kierrestandadit
- AISI ja SAE -terästen luokitusjärjestelmä
- Eri terässtandardien vastaavuustaulukko
- Terästen tunnistaminen kipinätestillä :thumbsup:
Australialainen sivu missä mielestäni hyvä ja kattava perusopas eri materiaaleihin.
Builders guide to materials:
http://www.auf.asn.au/scratchbuilder/contents.html
Ohessa aika hyvä yleisopas lentokoneen sähkötöihin, valitettavasti englannniksi...
Jos tarvitset lämpötila anturia ja Aircraft Spruce tuntuu liian kalliilta ohessa tee-se itse tietoutta Thermocouple antureille.
Voiteluaineiden testejä. Alunperin polkupyöräkäyttöön tarkoitettu, mutta tulokset soveltunevat myös harrasterakenteisten ilma-alusten vähän kuormitettujen nivelten voitelun ratkaisuun.
http://www.sandsmachine.com/grease_t.htm
FAA tarjoaa rakenteiden korjaamiseen, pleksien tekoon ja korjaamiseen yms tietoa..
http://www.airweb.faa.gov/Regulatory_and_Guidance_Library/rgAdvisoryCircular.nsf/0/99c827db9baac81b86256b4500596c4e/$FILE/Chapter%2003.pdf (http://www.airweb.faa.gov/Regulatory_and_Guidance_Library/rgAdvisoryCircular.nsf/0/99c827db9baac81b86256b4500596c4e/$FILE/Chapter%2003.pdf)
Edullisia Naca ilmanotto "aukkoja". Laatukin ihan hyvä.
http://www.prescottproductsco.com/aircraftproducts (http://www.prescottproductsco.com/aircraftproducts)
Jatkoa tarvitseville :
http://www.sabermfg.com/ (http://www.sabermfg.com/)
Lentäjien Niksipirkka: http://www.eaa.org/experimenter/ (http://www.eaa.org/experimenter/)
Tosin englanniksi, mutta hyviä videoita ja artikkeleita helpottamaan jokapäiväistä koneenrakentamista.
http://www.competitionaircraft.com/Brolga.htm (http://www.competitionaircraft.com/Brolga.htm)
Jos nuo hinnat pitävät paikkansa niin 912, 3 lapainen potkuri 376€, ei paha. Muutamalla foorumilla noita on kehuttu vielä hyviksi.
Speksiosio kotisivulla kertoo lavan olevan ilman kiertoa,mitä turhia kaikenlaisia kotkotuksia laittamaan.
Ilmatyyny/hydrokopterin faniksi noista kokoaisi edullisen multibladen.
Martti
EAA on uudistanut kotisivujaan viimenäkemältä ja lisännyt sinne rakentajan tietopankkiin multimediaosuuden:
http://www.eaa.org/video/homebuilders.html (http://www.eaa.org/video/homebuilders.html)
Videot keskittyvät yhteen asiaan kerrrallaan ja näyttävät miten homma tehdään, oli sitten kyse pleksin poraamisesta tai moottoripukin tekemisestä, useimmiten yksinkertaisilla, mutta toimivilla ratkaisuilla. Siitä huolimatta videoiden pituudet näyttävän jäävän noin 5 minuuttiin. Asiat on selitetty ytimekkäästi ja selkeästi.
Kategorioita on seuraavasti:
Yleistä
- Venttiilien säätö (VW)
- Kuomun leikkaaminen ja sovittaminen (Sonex)
- Pleksin poraaminen
- Mittaritaulun reikien tekeminen reikäporalla
- Moottoripukin rakentaminen
- Viilan kädensijan tekeminen (golfpallosta)
- Cherry Max -niittien niittaaminen/poistaminen
- Teräsputkien leikkaaminen pöytäsahalla
- Oetiker "Ear"-klemmareiden asentaminen/irroittaminen
- Öljysuodattimen poistaminen, tarkastaminen ja asentaminen (Rotax 912)
- Nicopress-vaijeripäätteiden valmistaminen
- Aeroquip-letkujen päätteiden valmistaminen ja poistaminen
- Eri tapoja mitata
- Metallisten putkien laippojen valmistaminen ja asentaminen
- Metallipotkurin korjaaminen
- Mutterin asentaminen hankalasti saavutettaviin paikkoihin
- Maalarinteipin kaventaminen
- Siiven kiinnityskorvakkeiden asentaminen
- Lujitemuovipotkurin korjaaminen
- Rakennusprojektin loppuunsaattamisen strategia
- Varmistuslangalla varmistaminen (kruunumutteri)
- Poraaminen hankalissa paikoissa
- Sokkanaulalla varmistaminen (kruunumutteri)
- Oikeat kiristysmomentit
- Momenttiavaimen perusteet
- Potkurin kenttäkorjaukset
- Työntötangon asiallinen kiinnittäminen
- Pulttien perusteet
- Jännelukkojen varmistukset
- Mutterit, pultit ja aluslevyt hankalissa paikoissa
- Putkien porausjigi
- Laippamuttereiden asentaminen
- Letkujen sidonta
- Pianosaranoiden asentaminen (poraus)
- Sidontamenetelmiä
Metallilevytyöt
Metalliputki ja päällystäminen
Puu
Komposiitit
Sähkötyöt
Lisäilen tähän vielä noita aiheita ja korjaan jos käännökseni on ollut huono - en ole vielä ehtinyt katsoa kuin osan videoita.
Melko addiktoiva sarja... menee tylsä työ- tai vapaapäivä kivasti.
Jos haluaa aloittaa rakentamisen niinku IHAN alusta, niin tässä on kuulemma oiva apu siihen suunnitteluvaiheeseen:
http://www.pca2000.com/en/cadre0.htm (http://www.pca2000.com/en/cadre0.htm)
Jos Skybolt kiinnostaa, 30 € vastinetta:
http://www.biplaneforum.com/manual.asp (http://www.biplaneforum.com/manual.asp)
Ja miksei muillekin 2-tasoille:
http://www.biplaneforum.com/default.asp (http://www.biplaneforum.com/default.asp)
Sekalaisia juttuja lähinnä lentokoneen elektroniikkapuoleen liittyen:
http://aeroelectric.com/articles.html (http://aeroelectric.com/articles.html)
Karoliinan aloittamassa ketjussa "Extruded Polystyren open cell-vaahto" käsiteltiin osin näitä samoja asioita, mutta katsoin tämän vastauksen sopivan paremmin tänne "Hyötylinkkejä rakentamiseen" ketjuun.
***
VALMISTUSTEKNIIKOISTA voisi mainita seuraavan linkin, joka sivuaa tuota Karoliinan aloittamaa ketjua:
http://ar-5.com (http://ar-5.com)
Näiltä sivuilta löytyy Mike Arnoldin AR-5 ja AR-6 koneiden tarinat. Erityisesti kannattaa vilkaista kuvat, joissa kerrotaan AR-5:n valmistuksesta. Niistä saa ainakin jotain osviittaa siitä, miten yksittäiskappaleena valmistettavan koneen voi tehdä kuumalankatekniikkaa hyödyntäen vaatimattomillakin työkaluilla. Myös käytetyistä materiaaleista on sivuilla perustietoja.
Mitä tulee AR-5:n ja erityisesti AR-6:n ulkonäköön, niin niistäpä sitten kelpaakin ottaa mallia!
(http://ar-5.com/albums/AR-6/inflight_ar_6.sized.jpg)
***
MATERIAALEISTA sen verran, että olipa kyse ilmailusta taikka veneenteosta, niin muovi- ja komposiittirakenteiden raaka-aineet näille teollisuudenaloille tulevat pääosin samoista lähteistä. Laatu ja muut ominaisuudet valitaan käyttökohteen mukaan.
Vihjeeksi materiaaleista kaksi linkkiä, joiden parissa vierähtääkin ilta helposti:
http://kgenterprise.fi (http://kgenterprise.fi)
http://www.diabgroup.com (http://www.diabgroup.com)
KG Enterprise on Suomen kattavin komposiittiteollisuuden toimittaja. Diabin sivuilta kannatta katsoa kaikkien maanosien kohdalta DIAB products-valikko, sillä sen alta löytyvät tuotteet vaihtelevat maanosittain. Klegecellin ja Divinycellin tiedot löytyvät jostakin syystä vain Aasian ja Tyynenmeren alueen sivuilta.
Jos näiden linkkien parissa ei vielä mennyt koko iltaa, niin sitten voi kokeilla Googleen hakusanoja klegecell ja divinycell ja katsoa mihin kaikkeen näitä materiaaleja maailmalla onkaan käytetty. Allekirjoittanut löysi Klegecelliä Googlen lisäksi oman koneen siivistä ja rungosta :-)
***
Erinomainen tietolähde muovialan yrityksistä ja tuotteista on myös Blue Bookin osto-opas Muovi ja Kumi 2009 (2010 ilmestynee piakkoin). Tosin lentokonelaatuista materiaalia osto-oppaasta ei juuri löytyne, mutta muottien ja mallien teossa tarvittavia materiaaleja kyllä, sekä hyviä vinkkejä lisätiedon hankintaan. Osto-oppaat löytyvät sivuilta http://www.bluebook.fi (http://www.bluebook.fi) .
***
Toivottavasti näistä vinkeistä ja linkeistä on hyötyä teille, jotka olette etsineet tietoa muovi- ja komposiittimateriaaleista sekä valmistustekniikoista.
t. Pekka
Alumiinin anodisointi kotikonstein: http://timo.santerihapponen.net/anodisointi/ (http://timo.santerihapponen.net/anodisointi/)
Edit: vaihtoehtoinen linkki: http://www.timohapponen.net/anodisointi/ (http://www.timohapponen.net/anodisointi/)
Alumiinin liuotushehkutus ja keinovanhennus lämpötilat aineittain. Noilla lämmöillä voit karkaista ja keinovanhentaa (esim T6) sen laskuteline aihion käyttökuntoon.
http://www.sten.fi/data/attachments/Lampokasittelyn_ohjelehdet.pdf (http://www.sten.fi/data/attachments/Lampokasittelyn_ohjelehdet.pdf)
Ohjeet kuomun liimaamiseen ilman pultti/mutteri liitoksia, pelkällä Sikaflexillä. Kone RV 8 ja noita tehty jo maailmalla paljon: http://www.rv8.ch/files/RV-8CanopyGluingProcedure.pdf (http://www.rv8.ch/files/RV-8CanopyGluingProcedure.pdf)
Kun näitä varusteita asentaa pitää ottaa muutakin huomioon, kuin helposti käyttöön.
Maahan törmäyksessä, tämä palopullo antaa varmasti viimeisen niitin.
Tuostapa tulikin mieleeni eräs HC matkalentoyritys.
Olin siis 17 vuotiaana lähdössä 50km keikalle Selänpäästä ja jostain kumman syystä Kuittisen Make oli kentällä ja vieläpä opettajana.
Maailmanmestari oli erittäin harvinainen näky, ehkä parina päivänä kesässä kävi lentämässä. Enpä tiedä missä se harjoitteli vai tarviiko se sellaista.
Joka tapauksessa, Make päätti tarkistaa minun koneen (kukaan muu opettaja ei sellaista ollut aikaisemmin edes ehdottanut). Höyrykutosen tavaratilassa,
joka siis on niskan takana, oli kiinnitettynä barografi suurinpiirtein pyhän hengen varassa.
Make totesi että jos tulee maastolasku, niin tuohan kolahtaa kalloon. Käski hakea hallilta vaahtomuovia fyllingiksi.
Reissu päättyi 5km ennen Vesivehmaan lentokenttää Kopsuanlahteen. Jarrutusmatka laskettiin metreissä.
En koskaan aikaisemmin tajunnut Kuittista kiittää ohjeista, mutta kiitetään vaikka nyt.
Kiinnittäkää ne romut kunnolla.
T
Alumiinin anodisointi ilman happoja: http://www.observationsblog.com/4/post/2011/10/anodizing-and-dying-aluminum-without-battery-acid.html (http://www.observationsblog.com/4/post/2011/10/anodizing-and-dying-aluminum-without-battery-acid.html)
Tämä keskustelun linkit ovat pääosin toimimattomat. Harmillista...
Saitit ja niitten linkit muuttuvat jatkuvasti mutta aika hyvään tulokseen pääsee vanhoillakin linkeillä kun etsii joko aiheella tai suoraan pää URL:lla
Esim: Alumiinin anodisointi kotikonstein: http://timo.santerihapponen.net/anodisointi/ (http://timo.santerihapponen.net/anodisointi/) jonka linkki oli "kuollut"
Laita Googleen; "Alumiinin anodisointi kotikonstein" ja tuloksena ensimmäinen linkki http://www.timohapponen.net/anodisointi/ (http://www.timohapponen.net/anodisointi/) joka on sama asia kuin edellinen mutta vain domain on muuttunut.
Toinen esimerkki tästä samasta ketjusta: http://www.pca2000.com/en/cadre0.htm (http://www.pca2000.com/en/cadre0.htm) antaa "Not found" erroria
mutta jos menee http://www.pca2000.com/ (http://www.pca2000.com/) osoiteeseen niin huomaa että sivusto onkin siirtynyt käyttämään php:tä eli pienellä etsinnällä niin löytyy kyllä hyvät sunnittelusoftat.
Sitten on tietenkin sivuja jotka vaan ovat kokonaan häipyneet, joko ylläpitäjä on kyllästynyt touhun ja lopettanut ivuston ylläpidon tai jos kyseessä firma niin se on ostettu, mennyt konkurssiin tai lopettanut kokonaan. Näille ei sitten voi mitään, tämmöistä se elämä vaan on.
Lainaus käyttäjältä: Pekka - joulukuu 01, 2009, 03:36:39
MATERIAALEISTA sen verran, että olipa kyse ilmailusta taikka veneenteosta, niin muovi- ja komposiittirakenteiden raaka-aineet näille teollisuudenaloille tulevat pääosin samoista lähteistä. Laatu ja muut ominaisuudet valitaan käyttökohteen mukaan.
Vihjeeksi materiaaleista kaksi linkkiä, joiden parissa vierähtääkin ilta helposti:
http://kgenterprise.fi (http://kgenterprise.fi)
http://www.diabgroup.com (http://www.diabgroup.com)
KG Enterprise on Suomen kattavin komposiittiteollisuuden toimittaja. Diabin sivuilta kannatta katsoa kaikkien maanosien kohdalta DIAB products-valikko, sillä sen alta löytyvät tuotteet vaihtelevat maanosittain. Klegecellin ja Divinycellin tiedot löytyvät jostakin syystä vain Aasian ja Tyynenmeren alueen sivuilta.
KG Enterprise-linkki toimii edelleen, kuitenkin niin, että heittää tiedonhakijan YTM Industrialin sivuille. Siellä todetaan, että nämä kaksi ovat nykyään sama firma, ja:Lainaa
Tuotteet vain yritysasiakkaille
Huomaathan, että toimitamme tuotteita teollisuuden ammattikäyttäjille. Emme tee ollenkaan käteiskauppaa, eikä meillä ole myyntipistettä yksityisasiakkaille
Tämä kanava taitaa olla nyt kiinni?
Lainaus käyttäjältä: Raaka - marraskuu 03, 2014, 08:41:19
Lainaus käyttäjältä: Pekka - joulukuu 01, 2009, 03:36:39
MATERIAALEISTA sen verran, että olipa kyse ilmailusta taikka veneenteosta, niin muovi- ja komposiittirakenteiden raaka-aineet näille teollisuudenaloille tulevat pääosin samoista lähteistä. Laatu ja muut ominaisuudet valitaan käyttökohteen mukaan.
Vihjeeksi materiaaleista kaksi linkkiä, joiden parissa vierähtääkin ilta helposti:
http://kgenterprise.fi (http://kgenterprise.fi)
http://www.diabgroup.com (http://www.diabgroup.com)
KG Enterprise on Suomen kattavin komposiittiteollisuuden toimittaja. Diabin sivuilta kannatta katsoa kaikkien maanosien kohdalta DIAB products-valikko, sillä sen alta löytyvät tuotteet vaihtelevat maanosittain. Klegecellin ja Divinycellin tiedot löytyvät jostakin syystä vain Aasian ja Tyynenmeren alueen sivuilta.
KG Enterprise-linkki toimii edelleen, kuitenkin niin, että heittää tiedonhakijan YTM Industrialin sivuille. Siellä todetaan, että nämä kaksi ovat nykyään sama firma, ja:Lainaa
Tuotteet vain yritysasiakkaille
Huomaathan, että toimitamme tuotteita teollisuuden ammattikäyttäjille. Emme tee ollenkaan käteiskauppaa, eikä meillä ole myyntipistettä yksityisasiakkaille
Tämä kanava taitaa olla nyt kiinni?
Kyllä joku pikkulafka tarvittavat tavarat sinulle tilaa ja myy pikku katteella, kunhan vaan käyt kysymässä.
Lainaus käyttäjältä: 4trade - marraskuu 03, 2014, 12:51:32
Kyllä joku pikkulafka tarvittavat tavarat sinulle tilaa ja myy pikku katteella, kunhan vaan käyt kysymässä.
Varmaan kävisinkin, mutta kun en tiedä, mistä löytäisin tällaisen pikkulafkan.
Täältä on yksi mahdollisuus kysellä kun aika koittaa ja tarpeet on tiedossa, luulisi tältäkin foorumilta löytyvän ihmisiä mille raha kelpaa.
Tuolta olen itse hakenut hiilikuitu tavarat:
http://www.kevra.fi/fi/Etusivu/ (http://www.kevra.fi/fi/Etusivu/)
Olen käyttänyt nettissä firmaa R-G.de. Paketit tulevat kotiovelle 35 eurolla.
Lainaus käyttäjältä: Mikko - marraskuu 04, 2014, 18:17:58
Olen käyttänyt nettissä firmaa R-G.de. Paketit tulevat kotiovelle 35 eurolla.
Kiitos; firman tuotevalikoima näyttää oikein hyvältä. Lisäksi ovat ladanneet YouTubeen videon, josta voi olla vielä paljon iloa kaltaiselleni komposiitti-aloittelijalle:Lightweight Constructions with FRP´s (http://www.youtube.com/watch?v=Bg9rk5z_2f4#ws)
Video Loctite-tuotteiden käytöstä Rotaxissa.
http://www.rotax-owner.com/en/videos-topmenu/free-videos/457-loctite-rotax
Ihan hyvä ja tarpeellinen video.
Yhdessä kohtaa, missä mainittiin LOCTITE 648:n käyttö "coolant elbow" asennuksessa, ei mainittu
mitään asennuksen tarvitsemasta lämmityksestä.
Tuo ohje löytyy Heavy Maintenance Manualista, sitä ei varmaan ollutkaan tarkoitus mainita videossa.
Kokosin ajankulukseni pääkohdat videosta oheiseen dokumenttiin niin ovatpa ohjeet
nopsaan katsottavissa.
Eero