Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Experimental => Lentolaitesuunnittelu => Aiheen aloitti: Martti Mattila - elokuu 13, 2019, 07:32:31

Otsikko: Mietinnässä
Kirjoitti: Martti Mattila - elokuu 13, 2019, 07:32:31
Mietinnässä ei harkinnassa, nimittäin jos omaisin harkintakykyä ei tarvitsisi tällaisia miettiä. Omistuksessani on puurakenteiset melkeimpä valmiit Superkoala koneen siivet, rakennettu dokumentoidusti rakennusluvalla. Noihin siipiin pitäisi tehdä loput lentämiseen tarvittavat koneen osat, mutta minkälaisen koneen eli mihin ilmaalus luokkaan. Kaksipaikkainen ultrakevyt tai yksipaikkainen LSA Experimental moottorikone.
LSA lupakirjaa ei vielä ole, medikaali kyllä. Lupakirjan olettaisin olevan halpa koska Touring Motorglider tiimaa on 380 h. Tarvittava tyyppikoulutus, mikä antaisi luvan LSA koneelle pitäisi mielestäni lentää Piper Cubilla.Yksipaikkaisen Exp. moottorikoneen pakollinen lentovastuuvakuutus maksaa noin puolet kaksipaikkaiseen ultraan verrattuna. Vakuutusmaksu on kuitenkin menoautomaatti minkä suuruutta eläkeläisen on syytä miettiä ja kyytiläisiä ei heikkotehoiseen koneeseen muutenkaan kaivata. Rungon valmistusmateriaali on teräsputki kun sitä on jo hankittuna ja sen käsittelyyn eli putkien sovittamiseen ja hitsaamiseen on tarvittava taito.
Paras paikka noille siiville olisi Superkoalassa jos jossain olisi valmis runko, mikä niitä tarvitsee. Mutta jos ei, niin putkea pitää alkaa katkomaan. Raan putkirungon silloittaa kasaan kahdessa viikossa ja hitsaa kolmannessa, mutta varustelu lentokuntoon vie vuosia ja OH-213 Moottorilerche, sekin pitäisi verhoilla. Näitä perikuntia joiden hallussa on paljon ilma aluksia, alkaa pian syntyä, äijät vielä hengittävät, mutta kohta. Eli kaatopaikoille, Juhannuskokkoon tai romuttamoon menevät, ei nykyajan nuoret käsitöitä osaa. Lentokerhojen puupurjekoneiden peruskorjaus opetti monta Experimental rakentajaa, tuota koulua ei enää ole.
Martti
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod