Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Experimental => Aiheen aloitti: Antsu - marraskuu 30, 2010, 19:34:13
Oheisesta risukasasta pitäisi rakentaa vielä lentävä laite. Olisiko jollain lähettää sisäkuvia ko koneesta, sillä kaikille osille on vaikea löytää paikkaa ilman kuvia! :) Kaikki muukin kuvamateriaali otetaan ilolla vastaan ja kaikki muukin tieto. Email: t.flink(at)hotmail.com
Käy täällä Kuopiossa katsomassa... Minulla on rakenteilla 1943-A.O.P Auster V ja varaosina 1958-Auster 5.
--matti
Matti Kuosmanen
Puh. 0447856364
Kiitos Matti. Minäpä soittelen ja tulen käymään.
Tältä Auster näyttää nykyisin. Liitteenä myös hiekasta tehty taideteos, jonka kuvasin Enonkoskella. Upea !
Terve. hienolta näyttää.
Missä pidetään ja koska Austereiden eka kokoontuminen, montako nyt koossa ? Aika monta vaiheessa .
Vois kerätä listan mitä missäkin.
Ilkka R Auster 6A Gipsy 10mk2 moottorilla
Tuomo A Auster J5B Gipsy 10mk2 motilla, vaiheessa runko koossa ja verhoiltu motti ok, siivet ? yms.
Jatkoa kiitos.
Kiitoksia kehuista :) Kyllä tämän meidän Auster MK 5:n pitää lentää ensi kesänä. Kuosmasen Matin Austerhan lentääkin jo Kuopiossa. Multa puuttuu vielä pakoputket, vaikka vain alkuputketkin kun löytyisi O-320 moottoriin?
Jos tietoa putkista jollain niin please kertokaa!
Minun Austerini on lentänyt jo 25 tuntia koelentoja ja olen huomannut suoritusarvot (ihme kyllä ;) vähintään Super Cubia vastaaviksi. Matkanopeuskin on noin 10-15 km/t parempi, Austerissa on semisymmetrinen siipiprofiili, kun taas Cubissa tasapohjainen. Kaikin puolin kone on ollut parempi kun odotin.
Eiköhän tosiaan järjestetä ensi kesänä se Auster-tapaaminen vaikka experimental-päivillä, jotka ovat ilmeisesti Jämillä. Varkaudessa on yksi lentokuntoinen Auster lisää.
Näyttää hienolta, mutta pieni yksityiskohta ihmetyttää: Tuo sinipunainen siipitunnus oli sodan loppupuolella vain siiven yläpuolella, saitko maalauskaaviosta tarkempaa tietoa.
joo,
tunnusten koko varmistettiin Middle Wallopin museon historijoitsijoilta. Koneen esikuva roikkuu siellä katosta ja Middle Wallophan on Austereiden sodanaikainen tukikohta. Austerin siivet naamiomaalattiin vihreällä ja ruskealla molemmilta puolin, josta johtuen siipikokardi on samanlainen molemmin puolin. Koneen käsikirjan mukaan vihollisen hävittäjiä väistetään vetämällä pintoihin ja lentämällä pinnoissa jyrkkää kaartoa siihen saakka kun vihollisen häätäjä on mennyt ohi ;)
Minun yksilöni ei ole osallistunut oikeasti Normandian maihinnousuun, mutta valitsin koneen maalauksen esikuvaksi maihinnousuun osallistuneen koneen turvallisuussyistä. Tuollainen vihreä/ruskea maalaus piilottaa koneen taustaa vasten erittäin hyvin ja maihinnousuraidat helpottavat erottumista.
Hi. itse valitsin hopean värin kun se on aikoinaan ollut koneessa, koneen ollessa kaukoidän ilmavoimien kirjoilla joskus olikohan 1952 ja samaten kävin maalauskaavion mittaamassa briteissä. Paras palkinto oli saada valokuva 50 luvulta lähes samasta koneesta yö parkissa jossakin malesian saaristossa ja kiitoskirje entisöinnistä lentäjältä joka aikanaan sillä oli lentänyt. Tuo hopea häipyy näppärästi horisonttiin vaikka luulin hyvin erottuvan.
Moi !
Meidän ( Team Auster ) kone, jonka tunnukseksi varattu OH-XAU, ei ole entisöity, vaan siitä on tarkoitus tehdä vesikone. Eli käyttöön yritetään kone tehdä. Varmaan moni toivoisi tuollaisen koneen entisöitäväksi, mutta me alunperinkin etsimme vesikäyttöön sopivaa edullista konetta niin omistaa kuin käyttääkin. Saa nähdä sitten miten
kellukeasennus joskus onnistuu. Kone on kuitenkin nyt jo niin pitkällä, että uskoisin sen lentävän ensi kesänä ;)
Aika nätti! :)
Se pyörii sittenkin !
Mikähän tämän OH-XAU:n aiempi historia tai tunnus on? Entä OH-XMK:n varaosakoneen?
Kone tullut vuonna 1958 uutena Ruotsiin, jossa lentänyt 70 luvun loppupuolelle. Tunnus oli SE-CFN. Silloin oli tapahtunut laskuvaurio ja kone jäänyt seisomaan. Yksi ruotsalainen setä aloitti uudelleenrakentamisen, mutta se ei ollut oikein edennyt. "Team Auster" porukka osti sitten koneen Joensuuhun ja olemme sitä rakennelleet nyt muutaman vuoden. Toiveissa on, että kone lentäisi keväällä 2014. Meillä ei ole ollut varaosakonetta käytössä. Kuosmasen Matti on Kuopiossa rakennellut lentävän Austerin parista raadosta.
OH-XMK on eräänlainen "frankenplaine", kantakone on SE-AMC, josta on otettu runko ja siivet. Suurempi moottoriasennus (O-320) on SE-ARK:sta, johon moottori ja pukki on otettu aikoinaan PA-22:sta. XMK:n telineet, sukset, ohjaamon sisustus ja lähes kaikki alkuperäiset mittarit ovat myös ARKista. Hinausvarustus on peräisin AMC:stä.
XMK:n kantakoneen sarjanumero on s/n 1159 ja se on lentänyt sota-aikaan tunnuksella RT497. Sodan jälkeen se on kiertänyt lähes koko Euroopan, sillä sillä on ollut siviilitunnukset G-AKSI, HB-EON, D-EGAT, OY-ANV ja SE-AMC. Nykyisellään kone on maalattu TJ569:ksi, koska maihinnousuraidat auttavat huomaamaan maastokuvioisen koneen paremmin. Alkuperäinen TJ569 roikkuu Middle Wallopin museon katossa.
XMK on lentänyt koelentoja jo yli 50 tuntia, kuvassa ovat menillään liukkaan kelin harjoitukset EFIIssä viikko sitten ;).
Kiitokset selventävistä tiedoista! Täydentelen näillä tiedoilla omia arkistojani. Ehkä joskus luvassa artikkeli suomalaisista Austereista kautta aikojen.
Ja toivottavasti Suomen Auster kokoontumisajot ensi kesänä ;)
Lueskelin tässä vanhoja ilmailuja vuodelta 46-47, siellä on juttua uudesta konetyypistä nimeltään auster V, hieman myöhäisemmässä lehdessä myynti-ilmoitus. Haluatko timo kopiot?
Laitatko kopion myös minulle. Savossa siirryttiinkin Austerilla jo suksilentokauteen.
--matti
matti.kuosmanen(ät)iki.fi
Juu ihmeessä laita Auster artikkeli tulemaan jollain välineellä, kiitos!
On se nätti !
Joo, on hieno!
Millaisesta pleksistä väänsit ohjaamon lasit? Oliko helppo homma?
Minun Austerin ohjaamon lasit eivät kestä tippaakaan bensaa ja pääsailiön tankkausaukko on juuri tuulilasin edessä. Jos lasille roiskuu vähänkin, kaareutuva lasi (=siis muovi) alkaa halkeilla. Pitäisi saada uusi tuulilasi ja kattoikkuna aikaiseksi.
Mistähän muovista saisi bensaa kestävät lasit?
Polykarbonaatti on siitä huono, että bensaa se ei kestä yhtään. Muuten mitä mainioin aine, voi taivuttaa kylmänäkin mielin määrin, Kolbissakin se kesti tuulilasina/ovena parikymmentä vuotta. Akryyli kestää bensaa, mutta sitä ei voi taivuttaa kylmänä, pitää olla lämpöä ja muotti, jotta saadaan oikean mallinen lopputulos.
Mulla on tuotenimeltään Lexania nuo Aunen lasit. Täytyykin testata tuo bensan kestävyys, ettei tule vahinkoa heti, jos Lexan ei sitä kestä. Muuten tuntuu mainiolta materiaalilta.
Lexan on polykarbonaattia, eli ei kestä bensaa. Älä läikytä.
Todellisuutta vastaavan testitilanteen lavastamiseksi, taivuta koekappaletta niin että se on samanlaisen jännityksen alaisena kuin varsinainen ikkunakin.
Lainaus käyttäjältä: Reijo - maaliskuu 25, 2014, 09:48:01
Polykarbonaatti on siitä huono, että bensaa se ei kestä yhtään. Muuten mitä mainioin aine, voi taivuttaa kylmänäkin mielin määrin, Kolbissakin se kesti tuulilasina/ovena parikymmentä vuotta. Akryyli kestää bensaa, mutta sitä ei voi taivuttaa kylmänä, pitää olla lämpöä ja muotti, jotta saadaan oikean mallinen lopputulos.
Moro,
Voin vakuuttaa myös, että polykarbonaatti (vakio) ei kestä pensaa yhtään. Muutama tippa tai höyrytkin jo haurastuttaa ja harmaannuttaa muovin. Valitettavaa kokemusta on..
Tehtiin viime kesänä uusi tuulilasi 2mm akryylistä ja se kyllä taipui ihan nätisti CH-701 muotoihin. ainoastaan jyrkimmän taitoksen kohdassa kulmissa lämmiteltiin kuumailmapuhaltimilla samaan aikaan, kun väännettiin paikalleen ja ihan hyvin istui. Samasta kappaleesta tuli sekä varsinainen tuulilasi sekä katon päälle kaartuva osa. Varmasti paras tulis Reijon muottimenetelmällä, mutta se on jo aika isotöinen rojekti.
Lasin muodon näkee esim www.bushflying.fi (http://www.bushflying.fi) -sivuilla, jossa koneesta on jokunen kuva :) Ennen akryyli-ikkunan laittoa koneen kattoa on korotettu, alkuperäinen katto oli tasaisen litteä. Silloin lasi oli kovapintaista polykarbonaattia.
-ari
Auster MK 5 roll out !
Nyt se on sitten rullaillut ekan kerran ihan omin avuin ! On se nätti :)
Hyvä että Aune on päässyt ulkoilemaan. Joko katsastus on tilattu?
Ei vielä tilattu katsastusta. Täytyy paneutua vielä paperihommiin ja viimeistelyihin. Hyvin tuntui toimivan kaikki rullatessa, tosin ohjaamaton kannus aika äkäinen :)
Austereilla oli tänään treffit Joensuussa. Karjalainen Aune kiinnostui ilmiselvästi englntilaisesta sotilaspojasta, 15-vuoden ikäero ei selvästikkään haitannut.
ENSILENTO AUNE AUSTERILLA:
Nyt se sitten tapahtui! Auster MK 5 koneemme nousi ilmaan ensimmäisen kerran vuoden 1968 jälkeen !!!
Mikä upea näky taivaalla. Lähes neljän vuoden työn tulos ja lopulta Aune lentää taas !!! Meinasi tulla tippa linssiin !(guru)Kone lentää upeasti. Toki pientä säätöäkin löytyi, mutta ominaisuudet jopa paremmat kuin osasin odottaa.
Maakiito vajaa 100 metriä ja jo ilmassa. Nousukyky aivan mahtava. Kyllä tämä kelpaa panna kellukkeille koelentojen jälkeen.
Onnittelut Aunelle!
.... ja tietysti myös rakentajille.
--matti
AOP 6 onnittelee pikkusiskoa ja rakentajia . Täälläkin oli useamman vuoden tauko vaan taas taivaalla, meinas vakaajan etureunan kiinnityksen tarkastus viedä turhan kauan aikaa. terv. OH-AUE
.
Kiitos onnitteluista. Jokos viimeistään ensi keväänä Auster kokoontumislento ? Lentäviä Austereita taitaisi jo puolenkymmentä löytyä?