Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Yleisilmailu => Aiheen aloitti: Raaka - marraskuu 16, 2014, 15:33:48
Ilmailumuseossa Vantaalla on Juhani Heinosen suunnittelema Keltiäinen HK-1 OH-HKA, jolla hän vuonna 1957 lensi välilaskutta Madridista Turkuun. Lentoaika oli 17 tuntia. Lentomatka oli 2844km, alle 500-kiloisten koneiden silloinen maailmanennätys (FAI:n nettisivuilta en kyllä löydä Heinosen nimeä - mutta en ehkä vain osaa etsiä).
No, minulla on viivoitin ja jonkunlainen Euroopan kartta. Mittakaava 1:12 000 000 ei tosin ole huima, mutta vedinpä huvikseni suoran viivan Madrid-Turku ja laskin pituuden:noin 2850km.
MUTTA...
Lensikö Heinonen suoraa viivaa pitkin? Tarkemmin: lensikö hän Mercator-projektion suoraa viivaa pitkin? Pitkillä matkoillahan on merkitystä sillä, minkä projektion mukaista karttaa käytetään. Kuuluisa esimerkki on Charles Lindbergh, joka suunnitteli New York-Pariisi-lentonsa reitin gnomonisen projektion mukaisen kartan avulla. Wikipedia kertoo:Lainaa
Gnomoninen projektio on karttaprojektio, jossa maapallon isoympyrät kuvautuvat suoriksi viivoiksi. Täten lyhin mahdollinen reitti maapallon kahden kohdan välillä näkyy kartassa suorana.
Lindbergh valitsi gnomonisen kartan New York-Pariisi-suoralta reittipisteet 100:n mailin välein, ja siirsi ne sitten Mercator-kartalle. Jälkimmäisellä pisteet muodostivat kaaren, jota pitkin hän (parhaansa mukaan) lensi. Matkassa säästö oli merkittävä, yli 10%.
Tietäisikö kukaan Heinosen reittiä? Tai edes sen pituutta?
Entä minkälaisen ja -pituisen reitin Madrid-Turku laskee joku nykypäivän navigaatio-ohjelma? (On minullakin Android-puhelimessa Air Navigation Pro, mutta en osaa käyttää sitä.)
Isoympyrälaskuri antaa reitille Madrid Adolfo Suarez - Turku mitaksi 2846 km. Heinonen varmaan pyrki seuraamaan mahdollisimman tarkasti tuota reittiä.
http://www.gcmap.com/dist?P=MAD-TKU%0D%0A&DU=km&DM=&SG=&SU=kph (http://www.gcmap.com/dist?P=MAD-TKU%0D%0A&DU=km&DM=&SG=&SU=kph)
http://www.gcmap.com/mapui?P=MAD-TKU&MS=wls&DU=mi (http://www.gcmap.com/mapui?P=MAD-TKU&MS=wls&DU=mi)
Lainaus käyttäjältä: Raaka - marraskuu 16, 2014, 15:33:48
Lindbergh valitsi gnomonisen kartan New York-Pariisi-suoralta reittipisteet 100:n mailin välein, ja siirsi ne sitten Mercator-kartalle. Jälkimmäisellä pisteet muodostivat kaaren, jota pitkin hän (parhaansa mukaan) lensi. Matkassa säästö oli merkittävä, yli 10%.
PAITSI ETTÄ...
Rupesin ihmettelemään tuota 10%:n säästöä, kun Seppo Koiviston esittämä iso-ympyrä-etäisyys MAD-TKU on niin lähellä minun arvioimaani suora-viiva-etäisyyttä. Ja taitaa olla niin, että Lindberghin yleisesti odotettiin lentävän, ei yhtä suoraa viivaa pitkin, vaan suoraviivaista reittiä Azorien kautta, ja käsitys yli 10%:n säästöstä syntyi siitä, että hänen iso-ympyrä-reittiään verrattiin tähän Azorit-reittiin. Jos iso-ympyrä-reittiä verrataan yhden suoran viivan reittiin, niin säästö on ilmeisesti pienempi (mutta säästö kuitenkin, aina).
Juhani Kaukorannan nettisivun mukaan Madrid-Turku etäisyys kiinteällä suunnalla (loksodromi) on 2857 km. Kartasta mitatessa tulos varmaan on mitä sattuu, koska mittakaava muuttuu pohjoiseen mentäessä.
http://koti.mbnet.fi/jukaukor/loxodrom.html (http://koti.mbnet.fi/jukaukor/loxodrom.html)
Lindyn lennon isoympyrämitta näyttäisi olevan 3139 NM ja loksodromi 3267 NM.
http://www.gcmap.com/mapui?P=FRG-LBG&MS=wls&;DU=nm (http://www.gcmap.com/mapui?P=FRG-LBG&MS=wls&;DU=nm)