Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Experimental => Aiheen aloitti: tontonn - maaliskuu 20, 2008, 16:24:50

Otsikko: Deltasiipi?
Kirjoitti: tontonn - maaliskuu 20, 2008, 16:24:50
Deltasiipi on aina kiehtonut minua jostain syystä. Mitäköhän etuja ja haittoja puolia tuolla siipimuodolla on? Kuinka se soveltuu esim. yksi moottoriseen pienkoneeseen?

Onko experimentalmarkkinoilla tällä hetkellä yhtään deltawing -kittiä?
Otsikko: Vs: Deltasiipi?
Kirjoitti: Jouni Laukkanen - maaliskuu 20, 2008, 22:04:10
http://www.pilotfriend.com/experimental/acft2/56.htm (http://www.pilotfriend.com/experimental/acft2/56.htm)
Otsikko: Vs: Deltasiipi?
Kirjoitti: Juha Karjalainen - maaliskuu 28, 2008, 10:58:47
Lainaus käyttäjältä: tontonn - maaliskuu 20, 2008, 16:24:50
Deltasiipi on aina kiehtonut minua jostain syystä. Mitäköhän etuja ja haittoja puolia tuolla siipimuodolla on? Kuinka se soveltuu esim. yksi moottoriseen pienkoneeseen?

Deltasiipi soveltuu lähinnä ylisoonisille nopeusalueille; tavallisessa experimentalissa siitä ei ole oikein mitään etua (paitsi että se lienee helppo tehdä ja siitä saa pinta-alaansa nähden kevyen).

Yliääninopeuksilla deltasiivellä voidaan saada aaltovastus pysymään siedettävänä, sillä siivestä saadaan suhteellisen ohut (t/c suhteeksi luokkaa 2-3 %), vaikka absoluutinen paksuus tyvessä olisikin suuri. Tämä on selkeä rakenteellinen etu.

Deltasiiven sakkauskohtauskulma on huomattavasti suurempi kuin tavallisen siiven, silti maksiminostovoimakerroin ei ole välttämättä mainittavasti suurempi kuin tavanomaisella siivellä. Tästä johtuen deltasiipi lentää tyypillisesti suuremmalla kohtauskulmalla tuottaakseen saman nostovoimakertoimen kuin tavanomainen siipi. Lisäksi deltasiiven nostovoimakertoimen kaltevuus (dCl/da) ei ole lineaarinen koko kohtauskulma-alueella, vaikka onkin monotonisesti kasvava. Sakkausominaisuudet ovat muutenkin ongelmalliset, sillä jos deltasiivellä on sivuluisukulmaa suurilla kohtauskulmilla, ovat eri puolten etureunojen nuolikulmat virtaukseen nähden erisuuruiset. Koska deltasiiven aerodynamiikka perustuu siiven yläpinnalle muodostuviin pyörteisiin, irtoavat nämä pyörteet suurilla kohtauskulmilla ja sivuiluisun ansiosta siiven eri puolilla eri kohdissa, mistä aiheutuu voimakkaita kallistusmomentteja sivuluisun puolelle. Kone siis pyrkii kippaamaan nurin sivuluisun puolelle (epästabiili sivuluisun kasvu). Lisäksi tietyn rajan jälkeen deltasiipi pyrkii kasvattavaan omaa kohtauskulmaansa lisää (nokkaa ylöspäin kääntävä momentti kasvaa pyörteiden irrottua siiven takareunalta). Kaiken kaikkiaan deltasiiven sakkausominaisuudet eivät siis ole helppoja - ainakaan äärialueilla. Sen vuoksi monissa deltasiipisissä koneissa onkin lennonohjausjärjestelmä, joka estää koneen ohjaamisen liian suurille kohtauskulmille tai liian suurille sivuluisukulmille.
Otsikko: Vs: Deltasiipi?
Kirjoitti: backland - tammikuu 07, 2009, 12:55:50
Deltasiipi on myös lentävä siipi sen yksi sovellus.

http://www.nurflugel.com/Nurflugel/Horten_Nurflugels/ho_iv/Falvy_Pics/Img0076.jpg

(http://www.nurflugel.com/Nurflugel/Horten_Nurflugels/ho_iv/Falvy_Pics/Img0076.jpg)

Ei taida olla lentäviäsiipiäkään kovin montaa Suomessa nähty ?
Otsikko: Vs: Deltasiipi?
Kirjoitti: Karoliina - tammikuu 07, 2009, 14:50:07
Lainaus käyttäjältä: backland - tammikuu 07, 2009, 12:55:50
Deltasiipi on myös lentävä siipi sen yksi sovellus.

Lentävän siiven ei tarvitse olla kyllä delta.

Powered by SMFPacks Menu Editor Mod