Tuoreimmat viestit

#1
Myydään / Vs: Myydään Colibri OH-XJM
Viimeisin viesti käyttäjältä Mikko M - tänään kello 15:58:28
Kiinnostusta ja tietoa koneesta on virrannut kivasti. Menen todennäköisimmin Halliin näyttämään konetta viikonloppuna 27-28.4. kiinnostunee/ille.

Sen verran tietoa, ettei potkurissa mitään vikaa pitäisi olla. Katsastuksen haasteet olivat kaasarissa, mikä projektin valvojan mukaan on vähäinen.
#2
Myydään / Vs: Myydään Colibri OH-XJM
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - tänään kello 09:34:02
Toivottavasti noin suuritöinen projekti pääsee jatkoille osaaviin käsiin. Tulin Juhani Mäkisen kanssa tutuksi tehtyäni potkurin tuohon koneeseen. Siitä pienennettiin nousuakin myöhemmin. Jos potkuri on ongelma ja pitää vaihtaa, ostan omatekemäni takaisin 150 E. Potkurilaipassa on amerikkalainen neljän tuuman jako, ei 100 milliä.
Surullinen viesti, osanottoni omaisille.
Martti
#3
Yhdistystoiminta, kurssit ja tapahtumat / ESLÖV Ranking kutsu
Viimeisin viesti käyttäjältä PRH - tänään kello 08:28:40
Ohessa kutsut Ruotsin ESLÖV rankingiin. Lennetään tarkkuuslennon FAI säännöillä  :rtfm: . Tapahtuma huomioidaan suomen rankinglistalle jos vaikka joku innostusi haluamaan mukaan seuraavan MM kisan (lienee Puolassa 2026)joukkueeseen  (!) .
Kannattaa osallistua vaikka ei olisi aiempaa kokemusta! :lentoon:

-P- :bh:
#4
Myydään / Vs: Myydään Colibri OH-XJM
Viimeisin viesti käyttäjältä tjh - tänään kello 06:12:06
OK.

Kiinnostaa

Kävisin kattomas.
Soittelen heti aamusta.
#5
Myydään / Myydään Colibri OH-XJM
Viimeisin viesti käyttäjältä Mikko M - eilen kello 22:00:27
Kuolinpesän puolesta myyn isäni rakentaman Colibrin. Kone on saatettu miltei lentokuntoon, katsastuksessa ilmennyt moottorin toiminnassa huomautettavaa.

Tämä on nyt tässä vaiheessa "heads up", että tällaista on tarjolla, siinä kunnossa kuin kone on, varusteineen.
Sitä on rakennettu Iisakin kirkon kaltaisesti vuosia, mutta sekään ei riittänyt - rakentajan lento loppui ennen.

Koneesta on kokolailla paljon dokumentaatiota, ja varmasti löytyy nuo katsastustiedotkin esim whatsup kuvin lähetettäväksi. Mikäli olet kiinnostunut miltei valmiista projektista, ole yhteyksissä ja kerro mitä lisätietoja haluat. Koneen pääsee tottakai näkemäänkin, mutta asia on sovittava tarkasti, jotta pääsen itse Naantalista Hallin kentälle.

Hinnaksi olen ajatellut 3000e, noudettuna Hallista, Jämsästä. Tästä tietenkin olen valmis keskustelemaan yksityisesti lisää, teillä on varmasti enemmän tietoa aiheesta kuin minulla...

Yhteyksiä voi ottaa meilitse oskarin oksa yhteen, ättän jälkeen tuttu geemailin loppu.
Puhelimitse minut saa myös kiinni nolla neljä neljä alulla ja loppuun 299 kolme yksi kahdeksan yksi.
Nämä nyt näin kryptisesti, kun ylläpitäjätkin varoittelevat foorumin olevan bottien suosikki :?:
#6
Ultrakevyet / Vs: Liimatahrojen poisto akryy...
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - eilen kello 13:10:46
Silmät auki liikkuessa huomasin erään fixarin poistavan matkarasian ikkunoista ryönät ja naarmut tämän tuotemerkin kamoilla, näytti toimivan sukkelasti.

https://www.novus.fi/novus-plastic-polish/
#7
Yleisilmailu / Se on suuri ja mahtava sakkauk...
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - huhtikuu 13, 2024, 08:54:32
Usein "suomen nuorimman keski-ikäisen miehen", eli "ottopoikani" kanssa lentämisestä keskustellessa sivutaan sakkausta ja sitä, miksi se pelottaa kommunismiakin kauheammin josta kertovasta laulusta vetäisin otsikon riimiä...

Mutta itse aiheeseen; opettelin ultrahommia joskus kolmisenkymmentä vuotta sitten ja siellä porukoissa vallitsi valtava hidaslennon pelko, toki sen ymmärtää kun eihän niillä jänisansoilla edes kovaa päässytkään. Siitä johtuen 300 metriä pitkä kenttä tuntui niin pirun lyhyeltä ja laskeutumiset vaikealta, koska sakkaukset pelotti varsinkin kaarrossa jopa opettajia ja tarkastuslentäjiä.

Menin sitten jatkamaan opintoja mopedilla ja Jaska sanoi; muuten osaat lentää, muttet hitaasti. Eli viitisen tuntia sakkausvaroittimen soittoa valvotun kentän proseduurien harjoittelun lisäksi ja yksinlentotarkkarille. Tuon jälkeen taas Jaskan kanssa opiskelemaan Cessnan erikoisominaisuuksia, josta ei lento-ohjekirjassa kerrottu.

Koska Jaskan kanssa oli hyvät välit, pidimme yhteyttä hänen kuolemaansa saakka säännöllisesti ja joskut jutut koskivat ilmailuakin. 2003 tuli leski ja orpoja ponttoonicesnan päädyttyä normaaliasentoon, kuten Eko sitä tapasi kutsua. Jaska kilauttikin ja pyysi käymään juttelemassa kun ehtisin.

Hän aloittikin aiheesta; muistat Cessnan siivekerakenteen ja kertomukseni lisävarusteena saatavien STOL-kittien eroista ja erilailla aloitetuista syöksykierteistä... Tuolloin oli käynyt juuri niin, josta Eko johti tutkinnan joka kannattaa näin kevättarkkari- ja ponttoonikauden alkajaisiksi kaikkien kerrata jopa lukemamalla koko selostus:

https://turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/ilmailuonnettomuuksientutkinta/tutkintaselostuksetvuosittain/ilmailu2003/b22003llento-onnettomuusenontekiolla25.6.html#

"Sivistyneen ihmisen on usein vaikeata käsittää
kuinka suurta osaa pelko ja taikausko esittää
Luonnonkansan sydämessä
viitakon syvydeessä
varsinkin kun vikaa ei oo
poppamiesten kyvykkyydessä"

Mihin suuntaan kone lähtee käsistä silmukan laella sakatessaan?

https://youtu.be/_aArHWefERY?si=Fg6LU5NmVhXoU2sA

#8
Ultrakevyet / Vs: Ikaruksen ovien kaasujouse...
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - huhtikuu 12, 2024, 16:06:58
Ottaa vanhasta mitat ja toi 70N ponnistusvoima kävi ilmi jo edellisestä postauksesta, ei liene kovin nuukaa sen suhteen? ja menee käymään lähiseudun tarvikeliikkeissä kahvilla. Toki vähemmällä pääsee kun ottaa mallin mukaan.
#9
Ultrakevyet / Vs: Ikaruksen ovien kaasujouse...
Viimeisin viesti käyttäjältä Gearman - huhtikuu 11, 2024, 20:10:19
Widni Oy:ltä saa. Tuotekoodi 722551. Kaasujousi Bansbach B3B3-46-150-374-0XX/70N. Ei ole halvat...
#10
Ultrakevyet / Ikaruksen ovien kaasujouset
Viimeisin viesti käyttäjältä Mikko Nikunen - huhtikuu 11, 2024, 13:13:09
Moi, olisiko joku jo etsinyt tarvike kaasujouset Ikaruksen oviin? ehdotuksia otetaan vastaan.
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod