Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Pyöriväsiipiset => Aiheen aloitti: Riku Liljeström - Helmikuu 17, 2009, 23:19:36

Otsikko: PAL-V
Kirjoitti: Riku Liljeström - Helmikuu 17, 2009, 23:19:36
Tällaisen bongasin joskus vuosi sitten: www.pal-v.com (http://www.pal-v.com)

Ei ole sivut sen jälkeen päivittyneet. Maaliskuussa 2008 ovat antaneet lehdistötiedotteen. Mahtaakohan keksintö olla edelleen työn alla?

Näppärän näköinen laite..
Otsikko: Vs: PAL-V
Kirjoitti: Markku Hiedanpää - Helmikuu 18, 2009, 15:31:52
Ote mainostekstistä:
 
Aircraft certification: EASA CS-27 “Small Rotorcraft”
Road certification: Three wheeled Motorcycles, Class L5e (Directive 2002/24/EC)
Car drivers license
Flying License: Recreational Pilot License (RPL) or Private Pilot License (PPL, or in future a LPL(H) (Light Aircraft Pilot License).

Aikamoinen lupaus siitä että ao. autogyro olisi certifioitu helikopterien lentokelpoisuusvaatimusten (EASA CS-27) mukaisesti ja ilmoitetut lupakirjatkin ovat vasta EASA:ssa lausuntokierroksella, eivätkä nekään sisällä autogyrolupakirjoja, jotka jäävät toistaiseksi kansallisiksi lupakirjoiksi.
Ei taida kannattaa vielä tilata  :thumbsup:


 
Otsikko: Vs: PAL-V
Kirjoitti: Markku Kiiski - Helmikuu 18, 2009, 16:25:04
Näyttäisi vähän "arkkitehtipohjalta" lähteneen tuo suunnittelu, menevän näköisiä yksityiskohtia, mutta perusteet vielä hakusessa ;D
Otsikko: Vs: PAL-V
Kirjoitti: Aki Suokas - Helmikuu 18, 2009, 18:31:00
Flying License: Recreational Pilot License (RPL) or Private Pilot License (PPL, or in future a LPL(H) (Light Aircraft Pilot License).
.... ja ilmoitetut lupakirjatkin ovat vasta EASA:ssa lausuntokierroksella,

Kun tuo lentohärveli on vielä tuolla luonnospiirrosasteella, niin kyllä tuo lupakirja on jos pitkään ollut käytössä kun laite lentää..  :thumbsup:
Otsikko: Vs: PAL-V
Kirjoitti: Tapani Honkanen - Helmikuu 18, 2009, 18:57:04
Meinasin jo aiemmin ottaa kantaa mutta jätin hautumaan. Tulihan sieltä muiltakin (terveitä) mielipiteitä. Olisin rutannut jonkun unelmat perustellen autogyron painokriittisyyttä, joka taas johtuu hemmetin huonosta polaarista/liitosuhteesta. Olen joskus laskeskellut asiaa. Ja onhan roottorin kiinnitys/taitto ja ajo-ominaisuudet ja maakestävyys jne. Lentäähän hetekakin ja tiiliskivi teholla. Luin muuten lauantain HS juttua jostakin rättisuunnittelusta jotenkin tähän tapaan "tuotteen pystyy suunnittelemaan ainoastaan, jos tietää miten se teknisesti toteutetaan". Tässäkin se pätee ja olisi siinä osviittaa tukahdetulle "suunnitteluhirmulle" Anteeksi.
Kun kerran pääsin ääneen, kysyn missä foorumilla todelliset moottorimiehet (-suunnittelijatautia potevat) piileskelevät kun meidän moottoriosiossa en saa aikaan muuta kuin kirjoittelun lopetuksen. Ei kai minua suljeta pois muuta kuin ruksaamalla.
Otsikko: Vs: PAL-V
Kirjoitti: Riku Liljeström - Helmikuu 19, 2009, 21:16:54
Lähetin tuonne viestin, joka oli otsikoitu "DOES THIS COMPANY STILL EXIST??", koska olin lähettänyt "contact us" linkistä useita viestejä saamatta vastausta. Ilmeisesti linkki ei toiminut, koska sain nyt vastauksen kun lähetin omasta postistani suoraan.

"The company still exists and the website has recently been updated. The prototype is being tested and commercial launch will be in the course of 2011.

Kind Regards

Robert Dingemanse"

Sorvin ääressä siis ovat ja homma etenee. Tosin tuossa ei sanottu onko kyseessä koelento vai vasta jokin muu testi.

Tuosta painokriittisyydestä en lähde väittelemään, kun en näistä vempeleistä mitään tiedä. Kysyn kuitenkin, että eikö kyse ole vain roottorin koosta? Kaksipaikkaiseen isompi kuin yksipaikkaiseen, tuohon isompi kuin normaaliin kaksipaikkaiseen, jne.

Tehoahan tuossa on yli 200hv ja matkavauhti 150km/h. Jos vertaa ultran 100hv ja jopa 250km/h matkavauhti, niin ollaan juuri tiiliskiven lennättäjiä?
Otsikko: Vs: PAL-V
Kirjoitti: dunp - Huhtikuu 02, 2012, 18:46:28
näköjään testilento suoritettu :)

http://finance.yahoo.com/news/flying-car-makes-successful-maiden-090000263.html (http://finance.yahoo.com/news/flying-car-makes-successful-maiden-090000263.html)
Otsikko: Vs: PAL-V
Kirjoitti: mattir - Elokuu 01, 2012, 12:32:31
Jotain tuttua tuossa oli ja Wikipedia kertoo että yhtiö on sama joka värkkäsi aikanaan Carver ONE:n:

http://en.wikipedia.org/wiki/Carver_(automobile) (http://en.wikipedia.org/wiki/Carver_(automobile))

PAL-V:n L paino ON hirveä 680kg tyhjänä.

Off topic:

listaa...

lentävä mönkijä (x)
lentävä auto (x)
lentävä carver (x)
lentävä segway (  )  kukas varjoliitäjä ehtisi ekana?

http://www.segway.com/individual/models/x2.php/ (http://www.segway.com/individual/models/x2.php/)
Segway i2 & X2 off road video (http://www.youtube.com/watch?v=edmeLXXwTwU#)