Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Pyöriväsiipiset => Aiheen aloitti: Martti Mattila - huhtikuu 01, 2021, 15:30:01

Otsikko: Pyöriväsiipisen roottorinnapa
Kirjoitti: Martti Mattila - huhtikuu 01, 2021, 15:30:01
Käydessäni American Helicopter Museossa näin videon missä kerrottiin että kun I. Sikorski kehitti helikopteriaan roottorin napa tuppasi särkymään, siihen kun vaikuttaa Coriolisvoima. Eteenpäin lentosuuntaa kohti pyörivä roottorinlapa nostaa enemmän kuin hän siellä pitkittäin rungon päällä takana ollessaan tekee, tämä aiheuttaa lavan nousun ja lavan painopisteen lähenemisen pyörimisakselia kohti. Massan jatkuvuuden seurauksena tämän lavan nopeus kasvaa, samoin kuin taitoluistelijan pyörimisnopeus, kun hän vetää käsiensä massan lähemmäksi torsoaan.
     Tätä ilmiötä kutsutaan Coriolisvoimaksi. Juan de la Cierva oli älykkäänä keksinyt siihen lääkkeen, hän oli lisännyt roottorinnapaan nivelen mikä salli tälle ylösnousevalle lavalle pienen liikkeen muihin lapoihin nähden pyörimistasossa. Voidaanko sanoa tangentin suunnassa, en tiedä, en osaa trigonometriaa. Tätä niveltä kutsutaan lead/lag-tai drag niveleksi. Harold Pitcairn osti Ciervan patenttien käyttöoikeudet syystä että teki autogiroja amerikassa. Joku Ungle Samin väestä ehdotti Sikorskille tämän Drag nivelen käyttöä, seurauksena Sikorskille menestys. H. Pitcairn haastoi Ungle Samin ja pitkän prosessin jälkeen voitti. Helikopterin navan mainitseminen nostaa aina tunteitani, Pitcarnin jälkeläiset kuuluivat melkein tuttavapiiriini amerikassa.
Helikopterihenkilöt tietävät tämän roottorihomman varmasti minua paremmin.
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod