Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Experimental => Aiheen aloitti: Matti Kuosmanen - syyskuu 11, 2023, 14:02:42
Ajattelin kokeilla Auster-vanhukseen nykyaikaista potkuria. Potkuri on, mutta vanhat Sensenichin pultit ovat liian pitkät.
Potkuripultteja myydään erikseenkin, mutta tietääkö joku ovatko myytävät potkuripultit erilaista tavaraa kun normaalit AN-pultit?
Varmistuslankareikähän niissä on, mutta se tuskin selittää kovempaa hintaa.
Jos on X-kone ja/tai muutosluvat kunnossa, niin 8.8 jekkasee vallan hyvin. Lekolaatupulteilla on jopa suomalaiset katsastajatkin kadottaneet ropeleitaan ;)
Prikkojakin voi laittaa väliin, joskus lujuusoppia lukeeneena. Paitsi ropellin ja navan...
AC43.13 huomioiden.
Lainaus käyttäjältä: Ansis - syyskuu 11, 2023, 16:29:32AC43.13 huomioiden.
Jos AC on huomioitava, niin oikeat pultit on ainoa oikea.
Kilopultista kun ei saa tuumaisia pultteja. Jos niitä siihen tarvii. Ja oikealla pultilla potkuri ei ole kierteen alueella.
Näkyy niissä myytävissä potkuripulteissa olevan myös pitempi kierre kun tavallisissa.
Oikea pulttikoko on AN6H-36 eli 3/8 x 4" tuuman kierteellä. Ei taida löytyä läheltä mistään vaan pitänee tilata USAsta?
https://airsup.eu/szukaj.html/szukaj=an6h-36a
https://www.aircraftspruce.eu/bolt-an6h-36.htm
Ilmeisesti vetolaipassa on kierre ja lisäksi onko mutteri lukituksena ja varmistuksena.Onhan yksi ratkaisu ostaa ylipitkät pultit ja katkaista vanha käymätön metrinenkierre pois ja tehdä käypänen tuumakierre tilalle.Mittailee tarkasti oikeat pituudet kierteelle ja pultin pituudelle ette hankaa lohkoon.Meinnaan vaan jos on kiire päästä kokeilemaan potkuria,muuten tilaa jostakin.
Yleensä tuollaisilla maasäätöisillä potkureilla on valmistajalta yksiselitteinen kielto asentaa suoravetoiseen moottoriin.
Moottori näyttää suoravetoiselta.
Ja onhan sinulla potkurilaipassa holkit? Eli tuon kuvan mukaiset holkit, jotka ottavat vastaan leikkausvoimat?
Joo,
potkurin laikasta löytyy holkit.
Moottori on ihan normaali O-320 ja valmistajan lupa tälle moottorille löytyy.
Yleensä tuollaisilla maasäätöisillä potkureilla on valmistajalta yksiselitteinen kielto asentaa suoravetoiseen moottoriin.
Moottori näyttää suoravetoiselta.
Ei taida ainakaan Sensenich kieltää.
https://www.sensenich.com/shop/aircraft/3-blade-lycoming-o-320-o-360-ground-adjustable-high-speed-propeller/
Yleensä noissa palapelihuiskissa on annettu max kierrokset ja sille on syynä keskipakoisvoima. Kerran meneinaan koekäytössä joku antautui noin 3500 kierrosta taulussa seuraavin tuloksin:
Koneen rungossa satakunta niittiä löysänä.
Virranjakajan kansi pois paikoiltaan varmistuslangoista huolimatta ja oli osunut myöhemmin potkurin lapaan.
Yksi lapa koneen vieressä lähes mittansa kovaan saveen uponneena.
Toinen noin 40 metrin päässä ojanpenkassa puoliski uponneena.
Kolmannesta puolet tähteenä navassa, toista puolikasta ei löytynyt.
Onneksi eläimiä tai ihmisiä ei vahingoittunut fyysisesti.
Tuo sensenichin potkurin napa on rutkasti erilainen kuin kaikki muut. Siinä tarvitaan erityiset asetustapit kun sitä kootaan. Ja amerikan tuttu kertoo että potkurin tuntee (tärinän puutteesta) että se on erilainen. Parempi siis.