Tuoreimmat viestit

#71
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Bush Wheels
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - lokakuu 10, 2025, 22:23:06
Raumlaisis jaarituksis (Nortamo) sanotaan että on "Luonnonlakkite vastast ja Jumala rienaust koittap pyssy kahren peräsi olevan pyörän pääl."Puhuttiin polkupyöräilystä. Mutta muuten kahden peräkkäin olevan pyörän ilmanvastus on pienempi kuin yhden ilman pyöräsuojia vertaillessa. Eräs ameriikan Polakki A. Strojnik kirjoitti niin S.A. lehdessä. Muistaakseni olen nähnyt taulukon missä eri pyöräkokojen ilmanvatuksia. Eri pyöräkokojen vierintäkyvystä kurapellolla voisi itsekin tehdä työlään koesarjan vetämällä jousivaan välityksellä koeriggausta. Jos hätäisesti arvioi, Lerchen matkanopeus putoaa 100 kmh paikkeille. Myös vastuskuvio suhteessa vetolinjaan muuttuisi ja korkeusperäsimen trimmaus muuttuu. Ehkä harkitsen vielä ainakin äärimmäisyyksiin menoa. Ultralla totesin suksien alapuolella pilkottavien pyörien aiheuttavan ihmeen paljon vastusta mikä ilmeni lähtökiidon pitenemisenä.
#72
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Bush Wheels
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - lokakuu 10, 2025, 21:38:14
Olisi muuten mielenkiintoista käyttää eri pyöriä tuulitunnelissa vastusten mittaamiseksi, kapselin kanssa ja ilman. Jostain syystä kunnon suksilla kulkee kovempaa kuin pyörillä, vaikka sandumeja ja vaijereita on jarruttamassa. Olisiko telipyörät ratkaisu kelirukkoon, varsinkin jos toisen saisi ohjautuvaksi?
#73
Lentolaitesuunnittelu / Bush Wheels
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - lokakuu 10, 2025, 14:31:07
Kesällä kun maa oli kuivaa ja kantavaa oli rakennushommia, tosin silloikin oli pitkät viljakasvustot mahdollisia haittoja. Nyt kun kotikiitotien reunat ja mahdolliset pakkolaskupellot ovat sateen pehmittämiä siihen kuntoon että 4x8 renkailla tökkää kuin tatti p..kaan jos sinne joutuu. Siitä johtuen suunnittelen suurempien tillukoiden värkkäämistä nyt kelirikkoajaksi. Kotoa löytyi käyttämätön setti Piper Aztekin päätelineen pyöriä kantavuus hirmuinen paino 5.7 kg. kpl. Huudetut Kiebits kaksitason renkaat Duro 21x12x8 melko kevyet mutta ranskalainen sivusto antoi niiden kantavuudeksi 127 kg. kappale.
Sitten tämänpäiväinen ostos IKH AT18 mönkijän peräkärryrenkaat joita voisi Alaska Bush wheelin sijaan kutsua Nebraska  Poor wheeliksi. Paino tubelesvanteilla 7.7 kg. kappale. Noi saksata roudatut Kiebitsin pyörät olisivat painoltaan ja ilmanvastukseltaan ihanteellisimmat mutta se heikko kantavuus arveluttaa max. käyttöpaine 0.35 bar.Saattavat olla lutussa koko ajan. Piperin pyörät taas painavat ihmeen vähän vaikka 8 kankaiset. Sitten vielä olisi ne 5X8 kumit mitkä poistin ja vaihdoin 4X8 pienemmän ilmanvastuksen ja painon takia. Tradotimilla on runsaasti pienkonerengas vaihtoehtoja ehkä näitä parempiakin. Kaupat pitää tehdä muiden liikkeiden kautta eivät myy pieasiakkaalle. En soittanut kelpaisiko mun LY tunnus.
#74
Yleisilmailu / Vs: Opettajapersoonallisuudet
Viimeisin viesti käyttäjältä tjh - lokakuu 09, 2025, 21:56:20
Aiheesta alakuloon.
Tuntuu että entiset persoonalliset leko-opet on joko kaikki manan mailla tai nääntyneet uusien vaatimusten taakan alle. Siltä tuntuu, vai olenko ollut liian kauan poissa aktiivi ilmailusta.
Viime vuosituhannella vähän rämäpäinenkin taitava opettaja sai kurssilaiset ymmärtämään ja omaksumaan  tärkeimmät asiat omassa päässään järkeilemällä, itse ja omilla aivoillaan.
Nyt tutustuin uudelleen teoria aineistoon ja teoriakokeisiin. Paljon on uuden oppilaan istuttava  muuallakin kuin siinä herkässä ja liukkaassa kevytlentokoneessa.
On hyvä tietää paljon ja kaikesta, mutta määrä ei saa hukata alleen niitä tärkeitä asioita.
Entinen CPC leko ope Alpo R-O sanoi aikoinaan ultraa koelennettyään että "tämähän piru opettaa lentämään"
mitähän nykyraasereista sanoiskaan. Keveitä ja herkkiä, tehoakin on paljon painoon verraten.
No Alpokin on jo poissa.
Ja se rämäpäisempikin opettaja.
Vaan Alpon sanoin "iloinen ja irti maasta" olkoon ilmailija
#75
Yleisilmailu / Opettajapersoonallisuudet
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - lokakuu 09, 2025, 17:01:56
Jostain kumman syystä 60-luvulla ja sitä ennen aloittaeista ja jopa edesmenneistä on legendaa kerrottu netissäkin, mutta nuoremmista en juuri muista lukeneeni. Tänään sattui Fasepookissa ilmailun historia-ryhmässä olemaan juttua, jossa 70-luvulla aloittanut legendaarinen hahmo mainittiin.

Saataisiinko enemmänkin keskustelua aiheesta aikaiseksi?

"... Aloittaessani purjelennonopettajana oli opettajalla valta vapaammin valita opetettava aineisto ja loppukokeiden vaatimukset. Metodini teoria-aineissa oli se, että loppukokeissa ei saanut olla virheitä tai ymmärtämättömyyttä todella tärkeissä asioissa. Urani loppuvaiheessa, kun pidin vielä muutamia teoriakursseja, oli loppukokeissa ohjeena se, että liiankin suuresta valmiista kysymysaineistosta sai olla tietty prosenttimäärä virheellisiä vastauksia, ja kaikki kysymykset olivat saman arvoisia. Useimmiten joutui tärkeitä asioita kertaamaan, vaikka suoritus oli hyväksyttävä. Opetetttava aineisto oli mielestäni vähän liiankin suuri. Tosin opettajakursseillakin jouduimme paikkaamaan tulevien lennonopettajien tiedollista pohjaa. -- Sallittaneen yksi muistelma. Eräällä Räyskälässä pidetyllä opettajakurssilla oli oppilaanani tunnettu ilmailupersoona kiivasluonteinen Martti Sucksdorf. Tulin hänen kanssaan toimeen. Tosin jouduin erottelemaan kentällä riitapukareita, kun Martti joutui sanaharkkaan ja muistaakseni käsirysyyn kurssia seuraamaan tulleen hänelle tutun vierailijan kanssa."

https://www.facebook.com/groups/ilmailu/posts/3305082676323825
#76
Ultrakevyet / Vs: Ultran myynti ulkomaille
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - lokakuu 09, 2025, 13:59:50
Voe voe voevotteli savolaeset tuas mahtavan konneen kavottua vieraelle maelle, moneskohan kymmenes mahto olla?

Taitaa vain kauheat vehkeet jäädä täkäläisille orsille ja halleihin romattomaan, Kylmäkosken nuukuus & korjausvelkamuseossa olisi toki ainakin yhdelle vielä sijoituspaikka ja lentäenkin voisi tuoda jos uskaltaa.
#77
Ultrakevyet / Vs: Ultran myynti ulkomaille
Viimeisin viesti käyttäjältä peter_l - lokakuu 07, 2025, 21:13:02
Traficomilta saatu todistus Suomen rekisteristä poistamisesta.
#78
Ultrakevyet / Ultran myynti ulkomaille
Viimeisin viesti käyttäjältä AhonenWeliMatti - lokakuu 07, 2025, 19:02:12
Hei.
Onko kokemusta ultrakevyen myynnistä Saksaan.?
Oma OH-U144 olisi menossa Saksanmaalle, EI lentämällä.
mitä pitäisi ottaa huomioon , muuta kuin että rahat saa -
#79
Experimental / Vs: Experimentalhenkeä
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - lokakuu 04, 2025, 23:37:11
Automiesten harmiksi Mobilisti lehdessä on myös mielenkiintoisia historiallisia lentojuttuja. Sellainen oli Mikko Kulhiasta ja hänen koneistaan kymmenisen vuotta sitten. Kaputin jälkeen metsässä Kulhialla oli iso avohaava kasvoissaan ja lyhyen tajuissaan olon jälkeen menetti tajuntansa. Hänen veljensä oli lääkäri joka paikkasi M.K.oon takaisin elävien puolelle. Moottori Vellie joka oli muistaakseni näitä British Anzanin kuvioita omistajanvaihdosten jälkeen kunnes siitä tuli J.A.P. Sylinterit alunperin ylöspäin kuten Karhumäki kolmosessa mutta lekomekaanikot modasivat pytyt alapuolelle mikä saattoi olla kaputtia edesauttava tekijä.
#80
Elektroniikka ja sähkötyöt / Vs: Radio napinaa.
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - lokakuu 04, 2025, 22:21:29
Aivan niin,tosi yllätys. häiriötä oli jo edellisen moottorin Slickin kanssa mikä huudettu saksasta Kiebits kaksitasosta. Siinä autotulpat ja tulppa soketeissa metkat laajennukset. Joku veikkasi niiden olevan ns. jännitteen nostajia. Rallimiesten touhuja kuuskytluvulta. Teoria, puolan jännite nousee kun kipinän hyppäämistä tahallaan vaikeutetaan ilmavälillä. Ehkä kannattaa kunnostautua kokeilemalla sitä vanhaa Ditteliä minkä ostin satasella saksasta. Kuinkahan lienee, lupakirjan voimassaoloon tarvitaan tarkastuslento jos on ollut lentämättä pidempään mutta jos sattuukin lentää klivauttamaan Lerchellä yht äkkiä kymmenen tuntia, tarvitaanko tarkastuslentoja vielä sen jälkeen.
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod