Ostetaan riippuliitoon yhdistelmämittari
by Jukkis82
eilen kello 09:12:11 |
Lasikuidun lämmönkesto
by tjh
maaliskuu 15, 2025, 12:59:13 |
Halon-sammuttimet
by Seppo Koivisto
maaliskuu 13, 2025, 23:10:13 |
Kabiinin tekoa
by Martti Mattila
maaliskuu 13, 2025, 16:55:42 |
Legend 600
by tuimonen
maaliskuu 12, 2025, 13:54:50 |
Verhoilu nyt.
by Martti Mattila
maaliskuu 10, 2025, 20:22:35 |
DV6C
by teacdance
maaliskuu 05, 2025, 15:00:38 |
SIL menossa konkkaan?
by Ansis
maaliskuu 04, 2025, 17:53:12 |
Muutama Fliteboard demolautapaketti edullisesti!
by Dick Gylfe
maaliskuu 04, 2025, 17:37:20 |
Nummijärvi Fly In 2025 PERUTTU!!
by SamiM
maaliskuu 03, 2025, 21:18:32 |
Myydään Piper Cherokee 140
by Pellervo
maaliskuu 03, 2025, 15:18:20 |
SUIO konkurssissa, miten teoriat jatkossa?
by Ansis
maaliskuu 03, 2025, 05:50:08 |
Curtiss P-36 Hawk -replica
by Seppo Koivisto
helmikuu 19, 2025, 20:45:23 |
Moottorikoppa zenair
by kuningas
helmikuu 17, 2025, 21:05:24 |
Ilmailu.org on keskittynyt harrastelentämiseen ja siihen liittyviin keskusteluihin , tiedottamiseen sekä lentämiseen liittyvän kuva - ja videomateriaalin esittämiseen. Täältä löydät tietoa niin ultrakevyt, experimental kuten autogyrolentämisestäkin |
Ultrakevyiden lentokoneiden kehitys on ollut huimaa. Uusimmat tyypit eivät maallikon silmissä eroa mitenkään tyyppihyväksytyistä "oikeista" ilma-aluksista. Lajin suosio onkin kasvanut Suomessa huimasti viime vuosina. Ultrat eroavatkin nykyään varsinaisista moottorikoneista oikeastaan enää vain sillä että niiden enimmäispainoa on rajoitettu maakoneissa 600 kiloon ja vesikoneissa 650 kiloon. Sakkausnopeus on kaikissa oltava alle 83 Km/h. Ilmailu harrastuksena onkin viimeisen kymmenen vuoden aikana kehittynyt valtavasti. Experimental rakentajille on tarjolla todella laadukkaita rakennus sarjoja, tehdasvalmisteisien ultrakevyiden uusi sukupolvi on todella suorituskykyistä ja erittäin kiinnostava autogyrojen uusi sukupolvi on tekemässä tuloaan Suomeen. |
|
Experimental-rakentajat kuuluvat ilmailijoihin jolle pelkkä lentäminen ei välttämättä ole se kaikkein tärkein asia vaan ilmaaluksen rakentaminen omin käsin. Kuten lennokeissakin, koneen voi rakentaa piirustuksista tai pitkälti valmiiksi kootusta rakennussarjasta. Viime mainitut ovat tuoneetkin harrastuksen pariin paljon uutta väkeä. |
|
Lentokoneen rakentaminen kuulostaa varsin saavuttamattomalta, mutta todellisuudessa se on täysin mahdollista normaaleilla kädentaidoilla omaavalle henkilölle. Ei ole kuitenkaan vaikea arvata, että lentokoneen rakentaminen on varsin tarkkaa puuhaa ja siihen saattaa kulua aikaa paljonkin - etenkin jos muu elämäntilanne on kiireinen. Siksi ennen oman projektin aloittamista kannattaa tutustua muihin rakentajiin ja selvittää, mitä on odotettavissa. Rakentaja ovat auttavaista porukkaa ja täällä olevan Ilmailufoorumin kautta löytyykin iso otanta Suomen experimental rakentajista. |
|
Ottamalla yhteyttä kerhoihin pääset alkuun ilmailu-urallasi. Monissa lajeissa järjestetään tutustumiskursseja, joilla pääset itse kokeilemaan millaista liikkuminen kolmannessa ulottuvuudessa on. Esimerkiksi moottori-, ultra- ja purjekoneen ohjaamista pääset kokeilemaan jo ensimmäisellä kerralla opettajan valvonnassa. Tervetuloa keskusteleman harrastelentämisestä. Ehkä saamme juuri sinut houkuteltua uuden ja jännittävän harrastuksen pariin! |
Lukukerrat | Vastaukset | |
---|---|---|
Air Navigation Pro | 638,571 | 329 |
Parit kiwat videot | 497,423 | 325 |
UPL-koulutuksen taso riittämätön? | 373,908 | 294 |
Lentoharrastuksen lopettaminen liian kalliina ? | 381,737 | 246 |
Lentokone projektityönä | 361,962 | 189 |
Mikä kone ja hintahaarukka aloittelijalle | 258,054 | 134 |
NPPL ?? | 163,435 | 126 |
Ultra tai mopu | 238,987 | 124 |
Nopea ultra piirustuksista | 225,044 | 119 |
Ultrakevyet ja painorajoitukset | 215,405 | 118 |
Kausikortin hinta malmille kallistuu!!! | 147,382 | 111 |