Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Experimental => Aiheen aloitti: Jarno Lantela - lokakuu 06, 2009, 21:38:59

Otsikko: Motin tehon selvitys?
Kirjoitti: Jarno Lantela - lokakuu 06, 2009, 21:38:59
Tervehdys Viisaat,

Jossain vaiheessa pitäisi selvittää projektin moottorin+ropellin todellinen antoteho, ongelma vain ettei nyt ole tiedossa sopivaa jousipuntaria minkä vois sitoa puuhun ja kaasuttaa mottia hulluna.

Mutta kiihtyvyysmittari olisi saatavilla, eli kysymys:

Pystynkö ko mittarin avulla laskemaan moottorin maksitehon?
Mittari antaan kiihdytysajan (sek) tiedetylle matkalle, ja lentokoneen kok.massahan on tiedossa.

Kaavasto on pahasti hukassa...

Nöyrät kiitokset etukäteen

t: Jarno

Otsikko: Vs: Motin tehon selvitys?
Kirjoitti: Toma - lokakuu 10, 2009, 23:41:47
Täällä voit laskea "suunnilleen" paljonko luupäitä sinulla on kunhan ensin ajat varttimailin:
http://www.ajdesigner.com/fl_horsepower_elapsed_time/horsepower_elapsed_time.php (http://www.ajdesigner.com/fl_horsepower_elapsed_time/horsepower_elapsed_time.php)
Pitäisi varmaan myös ottaa mukaan ilmanvastus ym. kitkat (ja vastatuuli) jota tämä laskelma siis ei huomioi.

Otsikko: Vs: Motin tehon selvitys?
Kirjoitti: Aki Suokas - lokakuu 11, 2009, 11:22:44
Kiihtyvyysmittauksella tai vaakalla mitaten saat työntövoiman et tehoa.

Mutta eihän sillä akseliteholla muutenkaan paljoa tee joten tuo työntövoimatieto on se mitä oikeasti haluat.

Kiihtyvyystiedosta saat työntövoiman (siis oikeasti potkurin työntövoima- vastukset) kertomalla sen massalla.
eli
F = m*a    (m massa kilogrammoissa,  a kiihtyvyys  m/s², jolloin F työntövoima Newtoneissa)

Kiihtyvyys on huipussaan vähän lähdön jälkeen ja alkaa lähes heti vähentyä. Mutta tiedämme, että sen pitäisi vähentyä tasaisesti, joten mittaa useampi kiihdytys ja tasoittele kiihtyvyysarvot kauniiksi käyräksi.  Näistä voit sitten arvoida mitä kiihtyvyys olisi nollanopeudessa. (olettaen että saat myös nopeustiedon kiihtyvyyden kanssa.)
Ilman nopeustietoa mittaus on hankalampi. sentakia kun kiihtyvyys vähenee koko ajan ja melko vauhdilla (potkurin työntövoima on kääntäen verrannollinen nopeuteen senjälkeen kun nollavauhti tilanne on ohitettu). Joten tuo autolaskuri antaa huonon arvon, varsinkaan kun lentokoneen nopeus on vakiintunut paljon ennen sitä neljännesmailia. Lyhyemmällä matkalla kiihtyvyysaikaa voi käyttää keskimääräisen kiihtyvyyden arviointiin.

Otsikko: Vs: Motin tehon selvitys?
Kirjoitti: Jarno Lantela - lokakuu 11, 2009, 13:16:59
Joo työntövoimahan se tässä oikeasti on se ratkaiseva tieto kierroksien/nopeuden funktiona, tuon moottorin antotehon selvitys lisätietona vaan kiinnostaa mitä se käytännössä on kun teoriatieto on olemassa mitä rakennetun motin pitäisi olla. Lentokonetta kun on vähän vaikea laittaa autoille tehtyihin penkkeihin eli ns. takarengastehon selvitys on vaikeaa ;).

Ohessa linkki kiihtyvyysmittariin mistä kirjoitin aiemmin, siinä pystyy määrittelemään matkan vapaasti eli ei ole sidottu varttimailiin. Näillä nykyajan kännyköillä kun voi tehdä kaikenlaista kivaa niin tämä softa on mielenkiintoinen sovellus siihen.
Hieno viritys symbian-puhelimiin missä on satelliittipaikannus.
http://www.tempes.com/ (http://www.tempes.com/)

T: Jarno

Otsikko: Vs: Motin tehon selvitys?
Kirjoitti: Aki Suokas - lokakuu 11, 2009, 20:16:10
Lainaus käyttäjältä: Jarno Lantela - lokakuu 11, 2009, 13:16:59
Ohessa linkki kiihtyvyysmittariin mistä kirjoitin aiemmin, siinä pystyy määrittelemään matkan vapaasti eli ei ole sidottu varttimailiin. Näillä nykyajan kännyköillä kun voi tehdä kaikenlaista kivaa niin tämä softa on mielenkiintoinen sovellus siihen.
Hieno viritys symbian-puhelimiin missä on satelliittipaikannus.

Se ei nyt ole kiihtyvyysmittari (joka mittaisi kiihtyvyyttä,  yksikkö m/s2) vaan paikkatiedon käsittelijä, josta saa ajan tiettyyn nopeuteen. Siitä pääsee kyllä vähitellen käsiksi aitoon kiihtyvyyteen, mutta se vaatii useita  mittauksia (esim ajat matkoille  20, 40, 60, 80, 100 m). Mitä useampi, sen vähemmän kohinaa tuloksissa.
Tuo ajatus mitä kirjoittelin lähti siitä, että sinulla olisi suoraan kiihtyvyyden mittauskeino. 

Tule käymään Vesiksellä, niin mitataan vaa'alla staattinen vetovoima koneestasi.
Otsikko: Vs: Motin tehon selvitys?
Kirjoitti: Jarno Lantela - lokakuu 12, 2009, 18:33:43
Mittaamme ehdottamallasi tavalla tuon, ainakin se on helppo toteuttaa tuolle softalla.

Ja kiitokset kutsusta, tulemme varmasti vierailulle kunhan saamme lentokelpoisuuden kuntoon.

t: Jarno

Ps. Pitääpä lainata noilta kiihdytysharrastajilta oikeaa kiihdytysmittaria niin voisi mitata silläkin nuo arvot, ihan vertailun vuoksi.
Otsikko: Vs: Motin tehon selvitys?
Kirjoitti: TeroF - lokakuu 12, 2009, 21:02:56
Lainaus käyttäjältä: Jarno Lantela - lokakuu 06, 2009, 21:38:59
Tervehdys Viisaat,

Jossain vaiheessa pitäisi selvittää projektin moottorin+ropellin todellinen antoteho, ongelma vain ettei nyt ole tiedossa sopivaa jousipuntaria minkä vois sitoa puuhun ja kaasuttaa mottia hulluna.

t: Jarno

Montako kN arviot voiman olevan, jos mitataan staattisesti? Itse kysyisin VAMK:lta tai Novialta onko heillä kyseisen suuruista voima-anturia. Voin myös työpaikalta kysäistä, mutta mittakaverit eivät välttämättä lainaa. Tosin Whisky pullolla on ihmeesti ostovoimaan, voi saada ammattimiehen samaan hintaan.
Otsikko: Vs: Motin tehon selvitys?
Kirjoitti: Jarno Lantela - lokakuu 12, 2009, 21:42:23
Jousen pitäs pystyä mittaamaan tuonne 200kg paikkeille, jos olen asian oikein ymmärtänyt.

Hyviä vinkkejä, ja valuutta on aivan oikein :)
Otsikko: Vs: Motin tehon selvitys?
Kirjoitti: PFL - lokakuu 14, 2009, 15:30:44
Muistan nähneeni yhden kiinteälapaisen työntövoimakäyrän, jossa työntövoima lähtee laskemaan tasaisesti välillä 0-80 km/h, sitten tulee epäjatkuvuuskohta jossa kaari ensin ylöspäin, joka siitä laskee sitten huippunopeuteen asti. Eli siis jossain 80 ja 120 km/h kohdissa oli sama työntövoima.

Tämä lienee potkurikohtainen juttu joka voisi johtua siitä että kiinteälapainen on aikalailla sakkaustilassa pienillä nopeuksilla. Tuo vissiin "puree kiinni" sitten tuossa 80 km/h jälkeen.

Meinaan tällä sitä, että jos kehittelee moottorin tehoa P=F*V pohjalta, voi tuon F:n käyttäytyminen sekoittaa laskelmia. Sillä jousella staattisesti mitaten voisi saada tarkemman teholukeman. Jos ei sopivaa jousta löydy, niin ehkä hydraulisylinteri sitten, saahan siitäkin paineen mitattua :)
Otsikko: Vs: Motin tehon selvitys?
Kirjoitti: PFL - lokakuu 14, 2009, 19:34:44
Ai niin, ei se staattinen mittauskaan voi antaa absoluuttista arvoa. Nimittäin kun moottorin akseliteho jakaantuu potkurissa työntävään voimaan, ilman kieputtamiseen (pyörimiskehän suuntainen komponentti) ja ilmakehän lämmittämiseen mm. kitka- ja indusoidun vastuksen kautta. Staattisen työntövoiman hyötysuhde voi olla vaikka 50%...

Penkissä eli dynamometrissä ajaminen antaisi tarkan lukeman, mutta pitäisi olla ensin se dyno...

Tarkemman käyrän voisi saada mittaamalla työntövoima-nopeus -käyrän, esim. kiinnittämällä pyrstöön köyden ja jarruttamalla kiitoradalla vaikka siivetöntä konetta 0-150 kmh nopeusvälin, ja mittaamalla vetovoiman kussakin nopeudessa. Kun potkuri alkaa purra, pitäisi hyötysuhteen olla paljon lähempänä totuutta.

Turvallisimmin ehkä kiinnittämällä moottorin vapaaseen virtaukseen esim. järeämmän pickupin päälle - siinä samassa voisi mitata myös jäähdytysvastusta, jonka voi sitten laskea pois työntövoimakäyrästä ja saada tarkan tehon.

Potkuri aiheuttaa pyöriessään vastasuuntaisen momentin, josta saisi suoraan P=Momentti*kulmanopeus. Penkissähän se mitataan suoraan, mutta sen voisi ehkä saada ulos ajamalla staattista mittausta pyörät tarkkojen puntarien päällä. Vastasuunnan pyörälle pitäisi siis tulla suurempi paino reaktiomomentin takia, ja myötäsuunnan pyörän keventyä. Tosin sitäkin sotkee jonkin verran potkurivirta siipien ja rungon ohi.

Ymmärtääkseni turboproppien planeettavaihteessa on ulkohammaskehä kiinnitetty joustavasti öljysylinteriin siten, että se saadaan kehittyvän paineen avulla kertomaan suoraan potkurissa vaikuttava momentti ohjaamon mittariin. Alennusvaihteetonta voisi vastaavasti mitata suoraan moottoripukista, jos siihen löytyisi vermeet. Se olisi jo kohtuullisen tarkka tapa.

Otsikko: Vs: Motin tehon selvitys?
Kirjoitti: Aki Suokas - lokakuu 14, 2009, 19:41:52
Se potkurin sakkaus on hyvin asteettain tapahtuva.
Kuvan työntövoimakäyrä (laskennallinen) on tämmöisestä paikallaan osittain sakkaaasta potkurista.

Luonnossa sakkauksen kuulee (kun kuuntelee tarkasti) ja startissa sen havaitsee siitä kun koneen lähtiessä kiihtymään a) ääni muuttuu b) kierrokset laskee c) kiihtyvyys paranee.

Vähemmän sakkaavan potkurin työntövoima ei kasva nopeuden kasvaessa vaan pysyy hetken aikaa melko vakiona ja alkaa sitten vähentyä. Tuo käyrämuoto on kiintopotkurille jossa moottorin ominaisuudet vaikuttaa. Sentakia se on melko suoraviivainen.
Vakiokierrospotkurilla käytä olisi montulla, eli ensin nopeampi työntövoiman lasku ja se sitten tasoittuisi.
Otsikko: Vs: Motin tehon selvitys?
Kirjoitti: Kari Aspiola - marraskuu 10, 2009, 20:16:57
Vekkuli kaveri tuo TEHO kun sitä ei voi suoraan mitata millään.

Voima, vääntömomentti ja pyörintänopeus ovat suoraan mitattavissa jopa kotikonstein, mutta tehon joutuu aina laskemaan.

Potkuria pyörittävän voimalaitepaketin kulloinkin ulostulevan (akseli-) tehon voi selvitellä vaikkapa:

- mittaamalla potkurin aiheuttaman vääntömomentin
- mittaamalla vallitsevan (potkurin) pyörintänopeuden
- näistä laskemalla saadaan mittaushetken akseliteho

Säädettävällä huiskalla voi myös kokeilemalla hakea moottorille maksimi vääntökäyrän.  Nämä testit kannattaa tietenkin tehdä paikallaan, vaikka jo testipenkkivaiheessa.

Voihan sitä staattista työntö-/vetovoimaakin mittailla jo tässä vaiheessa. Vaikka sillä ei ole kovin suurta mekitystä itse lentämisen kanssa, ellei mittausta sitten tehdä liikkuvan alustan päällä..............
Otsikko: Vs: Motin tehon selvitys?
Kirjoitti: ari - marraskuu 16, 2009, 19:26:12
Ohessa erään lentokoneen staattinen veto kahdella ei potkurilla.
Otsikko: Vs: Motin tehon selvitys?
Kirjoitti: Pekka - marraskuu 16, 2009, 20:32:45
OH-YHG ( Hinu ) mitattu staattinen veto, ns. hinauspotkurilla 280 kg.
Moottori Lycoming 0-320, 160 hp.
Otsikko: Vs: Motin tehon selvitys?
Kirjoitti: Riku.I - helmikuu 23, 2010, 16:56:33
Meneekös se niin, että laitetaan päätelineen alle vaaka tai vaa`at ja lasketaan moottorin runkoa vääntävä
momentti ja kerrotaan se kierrosluvulla, siis kulmanopeudella.
Otsikko: Vs: Motin tehon selvitys?
Kirjoitti: Aki Suokas - helmikuu 23, 2010, 20:04:54
Lainaus käyttäjältä: Pekka - marraskuu 16, 2009, 20:32:45
OH-YHG ( Hinu ) mitattu staattinen veto, ns. hinauspotkurilla 280 kg.
Moottori Lycoming 0-320, 160 hp.

Kappas,
OH-XYA (Sehinu) mitattu staattinen veto, hinauspotkurilla  270 kg.
Moottori Rotax 914, 115 hp.
Otsikko: Vs: Motin tehon selvitys?
Kirjoitti: Pekka - helmikuu 24, 2010, 16:59:15
Menee vähän ohi aiheesta, mutta ohessa mitattua faktaa OH-YHG

HINAUSTESTI 24.07.2008:
     SZD-50-3 PUCHACZ, lentopaino 559 kg
     - hinausaika lähdöstä 500 metriin 3min 28s,
       nousunopeus 75 % teholla 2,58 m/s

     DISCUS 2B, lentopaino 343 kg
     - hinausaika lähdöstä 500 metriin 2min 49s,
       nousunopeus 75 % teholla 3,13 m/s

     - Aika irrotuksesta valmiuteen lähteä uuteen hinaukseen 2min 20s

Sen vetokokeen mittaus oli vanhalla jousivaa'alla jonka tarkkuus on ns. suuruusluokka.

Otsikko: Vs: Motin tehon selvitys?
Kirjoitti: Teemu Hiltunen - helmikuu 26, 2010, 14:20:22
Lainaus käyttäjältä: Pekka - marraskuu 16, 2009, 20:32:45
OH-YHG ( Hinu ) mitattu staattinen veto, ns. hinauspotkurilla 280 kg.
Moottori Lycoming 0-320, 160 hp.


Onko tässä huomioitu lepokitkan vaikutus?
Otsikko: Vs: Motin tehon selvitys?
Kirjoitti: Tommi K - helmikuu 26, 2010, 20:34:42
Korhosen radiohaastattelussa oli mielenkiintoinen vertaus purjekoneen aiheuttamasta vetovastuksesta.

http://areena.yle.fi/audio/749664 (http://areena.yle.fi/audio/749664)

Jos vedät PIK-20 konetta sadan kilometrin nopeudella, niin se vastaa kymmentä kiloa. Mikä lie kaava, olisiko pääteltävissä koneen  massasta (450 kg) ja liitosuhteesta (42)?
Otsikko: Vs: Motin tehon selvitys?
Kirjoitti: Aki Suokas - helmikuu 27, 2010, 10:06:34
Millä tahansa lentolaitteella liitosuhde on nostovoiman ja vastuksen suhde (L/D). Koska nostovoima (=L) on sama kuin massa vaakalennossa ongelma on ratkaistavissa.

Eli ko tapauksessa  vastus=massa/liitoluku  = 10,7 kg (tai oikeammin kp).  

Liitoluku on nopeudesta riippuva suhdeluku, joten tulos ei ole tarkka. Pitäisi tietää liitoluku juuri tuolla nopeudella.
Otsikko: Vs: Motin tehon selvitys?
Kirjoitti: kate - maaliskuu 13, 2010, 13:15:04
Lainaus käyttäjältä: Jarno Lantela - lokakuu 12, 2009, 21:42:23
Jousen pitäs pystyä mittaamaan tuonne 200kg paikkeille, jos olen asian oikein ymmärtänyt.

Hyviä vinkkejä, ja valuutta on aivan oikein :)

Onhan se vipu keksitty, eli yksinkertaisella vipuvarsisysteemillä voi helposti skaalata voimaa.

Yksi helppo ja haltpa ratkaisu voisi olla halpa puolijohdepaineanturi. Niissä on monissa valmiina
sisällä esivahvistimet ja kaikki. +5v sähköä sisään ja 0..5v signaali ulos. Jostakin halvasta
sylinteristä voi tehsä sitten voima/paine muuntimen.

Jos haluat valmin voima-anturin niin http://fi.farnell.com/force-load-cell (http://fi.farnell.com/force-load-cell) . Hinnat 50..1200€

Monet näyttävät olevan ilman vahvistinta joten tarvitset venymäliuskavahvitsimen kaveriksi.

Kate
Otsikko: Vs: Motin tehon selvitys?
Kirjoitti: Vesa Pehkonen - maaliskuu 13, 2010, 19:13:15
Kiinalainen 50 kg digipuntari näyttää 40 g tarkkuudella. Niitä muutama rinnan tai avuksi Katen mainitsema vipusuhde.
Puntarin saa parillakumpilla ja niillä on muutakin käyttöä punnituksissa. Sisältävät lämpömittarin ja metrinmitan.
Totesin tarkaksi ja helpoksi ratkaisuksi.
Otsikko: Vs: Motin tehon selvitys?
Kirjoitti: kalle vaaraniemi - maaliskuu 14, 2010, 10:30:19

Kate,

Voisitko "vääntää rautalangasta" mitä kamppeita kotimittaaja tarvitsisi edulliseen venymäliuskamittauslaitteistoon (voimaanturin jatkoksi)?

t. Kalle
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod