+-

+-Viimeiset viestit

Rotax 912 by Mikko Nikunen
maaliskuu 19, 2023, 10:58:30

Lentokone myytävänä by teemu
maaliskuu 17, 2023, 15:28:06

Kuhmo Fly-In ja Experimental kesäpäivät 7.-9.7.2023 by AkKar
maaliskuu 17, 2023, 10:37:40

Rotax 582 UL by Perttirin
maaliskuu 16, 2023, 09:56:27

Ultrakevyt lentokone by vetu
maaliskuu 14, 2023, 07:13:57

Rotax 912 peruskorjausväli? by P.Lehtinen
maaliskuu 11, 2023, 14:28:55

Nummijärvi Fly In 11-12.3.2023 by SamiM
maaliskuu 10, 2023, 05:34:26

Puiset potkurit pyynnöstä by meglin
maaliskuu 05, 2023, 19:15:17

Myydään EuroStar EV97 B1 ultra, OH-425 by MatKos
maaliskuu 03, 2023, 21:32:47

Dry Volt kosteussuoja kaikkeen elektroniikkaan ja mekaniikkaan! by Dick Gylfe
maaliskuu 03, 2023, 18:33:46

Komposiittimateriaaleista valmistetut potkurit by meglin
maaliskuu 03, 2023, 09:54:28

Kokeusmittarin anoreidikoe by Reijo Österberg
maaliskuu 02, 2023, 23:05:44

EUT MT talvipäivät 18.-19-2-2023 Tallukka Vääksy by Ansis
helmikuu 21, 2023, 10:32:38

EFIS erillis-LCD-näytöistä by Seppo Koivisto
helmikuu 20, 2023, 12:48:32

Tervetuloa ilmailufoorumiin

 



Ilmailu.org on keskittynyt harrastelentämiseen ja siihen liittyviin keskusteluihin , tiedottamiseen sekä lentämiseen liittyvän kuva - ja videomateriaalin esittämiseen. Täältä löydät tietoa niin ultrakevyt, experimental kuten autogyrolentämisestäkin
Ultrakevyiden lentokoneiden kehitys on ollut huimaa. Uusimmat tyypit eivät maallikon silmissä eroa mitenkään tyyppihyväksytyistä "oikeista" ilma-aluksista. Lajin suosio onkin kasvanut Suomessa huimasti viime vuosina.
Ultrat eroavatkin nykyään varsinaisista moottorikoneista oikeastaan enää vain sillä että niiden enimmäispainoa on rajoitettu maakoneissa 600 kiloon ja vesikoneissa 650 kiloon. Sakkausnopeus on kaikissa oltava alle 83 Km/h.
Ilmailu harrastuksena onkin viimeisen kymmenen vuoden aikana kehittynyt valtavasti. Experimental rakentajille on tarjolla todella laadukkaita rakennus sarjoja, tehdasvalmisteisien ultrakevyiden uusi sukupolvi on todella suorituskykyistä ja erittäin kiinnostava autogyrojen uusi sukupolvi on tekemässä tuloaan Suomeen. 
 






 

 

 
Experimental-rakentajat kuuluvat ilmailijoihin jolle pelkkä lentäminen ei välttämättä ole se kaikkein tärkein asia vaan ilmaaluksen rakentaminen omin käsin.
Kuten lennokeissakin, koneen voi rakentaa piirustuksista tai pitkälti valmiiksi kootusta rakennussarjasta. Viime mainitut ovat tuoneetkin harrastuksen pariin paljon uutta väkeä.
Lentokoneen rakentaminen kuulostaa varsin saavuttamattomalta, mutta todellisuudessa se on täysin mahdollista normaaleilla kädentaidoilla omaavalle henkilölle.
Ei ole kuitenkaan vaikea arvata, että lentokoneen rakentaminen on varsin tarkkaa puuhaa ja siihen saattaa kulua aikaa paljonkin - etenkin jos muu elämäntilanne on kiireinen. Siksi ennen oman projektin aloittamista kannattaa tutustua muihin rakentajiin ja selvittää, mitä on odotettavissa. Rakentaja ovat auttavaista porukkaa ja täällä olevan Ilmailufoorumin kautta löytyykin iso otanta Suomen experimental rakentajista.
Ottamalla yhteyttä kerhoihin pääset alkuun ilmailu-urallasi. Monissa lajeissa järjestetään tutustumiskursseja, joilla pääset itse kokeilemaan millaista liikkuminen kolmannessa ulottuvuudessa on. Esimerkiksi moottori-, ultra- ja purjekoneen ohjaamista pääset kokeilemaan jo ensimmäisellä kerralla opettajan valvonnassa.

Tervetuloa keskusteleman harrastelentämisestä.
Ehkä saamme juuri sinut houkuteltua uuden ja jännittävän harrastuksen pariin!

Ilmailu-uutisia

+-Käyttäjätiedot

Welcome, Guest.
Please login or register.
 
 
 
Forgot your password?

+-Vilkkaimmat otsikot

+-Statistiikka

Members
Total Members: 2251
Latest: Jarih
New This Month: 2
New This Week: 2
New Today: 0
Stats
Total Posts: 25483
Total Topics: 4292
Most Online Today: 156
Most Online Ever: 1672
(tammikuu 15, 2023, 08:10:30)
Users Online
Members: 0
Guests: 105
Total: 105
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod