Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Experimental => Aiheen aloitti: Seppo Koivisto - joulukuu 13, 2022, 21:50:55
Rakennusohje neuvoo maalaamaan lasikuituisten moottorisuojien sisäpuolen paloa hidastavalla maalilla (intumescent paint). Aine on sinänsä tuttu laivaprojekteista, se reagoi lämpöön, turpoaa ja muodostaa lämpöä eristävän kerroksen. Maalia tietysti saisi rakennussarjan valmistajalta, mutta rahti briteistä "vaaralliselle" aineelle on älytön.
Ainakin Diamondin moottorisuojat on käsitelty turpoavalla maalilla, mutta laatuongelmia on ilmeisesti ollut, sillä maali on SI:llä hyväksytty korvattavaksi Sika Biresin CR132 FR:llä, joka on kuitenkin V0 palamaton epoksilaminointihartsi eikä turpoava maali.
https://www.diamondaviators.net/forum/viewtopic.php?t=3648
Diamond SI (http://support.diamond-air.at/fileadmin/uploads/files/after_sales_support/DA40%20New%20Generation/Service_Informations/SI40NG-070-Fire-Resistant-Cowlings.pdf) SI40NG-070 Fire Resistant Cowlings http://support.diamond-air.at/da40_ng_si+M52087573ab0.html
https://www.reinforcedplastics.com/content/news/sika-introduces-epoxy-family-for-light-aviation/
Diamondin huoltomanuaaleissa on mainittu palonestomaali Hensotherm 2 KS (white), joka on ilmeisesti sisäpuupinnoille tarkoitettu maali.
https://www.rudolf-hensel.de/en/produkte/hensotherm-2-ks-innen-weiss/
Aine on ilmeisesti toimiva.
https://tukes.fi/-/palonsuoja-aineet-eivat-aina-hidastakaan-paloa-tukesin-testaamissa-puun-palonsuoja-aineissa-puutteita
Tuolta saisi 12,5 kg astian 169€+alv hintaan, ilmeisesti on olemassa myös 6 kg pyttyjä.
https://www.brandschutzbeschichtungen.at/en/product/hensotherm-2-ks-innen-weiss/
Henselin maaleilla olisi ilmeisesti edustaja Suomessa.
http://www.pyromaster.fi/palosuojaus%20yritykset.html
Onko jollain käytännön kokemuksia tällaisesta paloa hidastavasta maalista?
En itse käyttänyt, mutta seurannut tuollaisen maalin kokeita.
Ihan teräsrakenteen ulkokäyttöön tarkoitetulla maalilla saavutettu helposti tuliseinän palonsuojavaikutus.
Maalin pinta, ennen polttoa, aika huokoisen näköinen, joten päätelty että se kannattaa pinnoittaa tiiviillä pinnoitteella, ettei ime moottoritilassa aina esiintyvää öljyä.
Extran käyttämä maali on Hensotherm 410KS, joka on teräkselle tarkoitettu sisämaali.
https://www.coatings.fi/teraksen-palosuojamaalaus/
https://www.extraaircraft.com/docs/tech-manuals/MM300200/Temporary_Revision_N_07702-TR-01-20130708.pdf
Seppo, laitoin sinulle yv:n.
Tästä selvisi, että Brittien kansalliset määräykset vaativat moottorisuojien olevan palonkestäviä. Jossain vaiheessa alihankkijalta oli unohtunut palonestoaineet hartsista, jonka takia rakennusohjeissa on maininta maalista, jos sellainen purkki on sarjan mukana toimitettu. Maali on Envirograf 81.
https://envirograf.com/product/fire-protection-coating-for-glassfibre-pvc-and-upvc/
Onko kukaan käyttänyt tätä paloa hidastavaa maalia. Sitä pitäisi olla vaikka missä mutta aina kun sitä kyselee niin kaikilla noilla jälleenmyyjillä ei ole hajuakaan koko tuotteesta
Fire Seal reactive paint (https://www.essve.com/fi/tuotteet/fireseal/palosuojamaali/universal-ks-1---lammosta-paisuva-palosuojamaali/?code=07317761019176)