Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Experimental => Aiheen aloitti: EHa - lokakuu 20, 2015, 14:38:46
Hei !
Onko kenelläkään tietoa millä aineella lasikuitu/hiilikuituisen siipitankit voisi tiivistää sisäpuolelta ?
Tankit on rakennettu laminoimalla ensin hiilikuituinen "pesuvati" joka on taas laminoitu kiinni siiven yläpintaan joka on lasikuitua
- tankit ovat ~40 litraa/kpl ja täyttöaukot ovat siis siiven yläpinnalla
- lisäksi yksi siipikaari jakaa tankin kahtia ( suhteessa 1/3 + 2/3 ) sekä luonnollisesti myös siiven pääsalko menee tankin läpi
Ongelmana on että siiven pinta on ilmeisesti laminoitu niin kuivana että bensahöyryt pääsevät joistakin kohti ajan mittaan
pinnan läpi ja aiheuttavat rumia pikku kuplia maalipintaan. Molemmissa siivissä on tätä ongelmaa.
Tällaista ainetta löytyy Sprucen sivuilta, onkohan tuo sopivaa vai tietääkö joku jonkun muun aineen ?
http://www.aircraftspruce.com/catalog/cspages/ac2362.php?clickkey=2669253 (http://www.aircraftspruce.com/catalog/cspages/ac2362.php?clickkey=2669253)
- tuon käyttämiseksi pitää kumpaankin tankkiin avata 2 aukkoa jotka sitten tiivistysaineen pensselöimisen jälkeen on laminoitava umpeen
Toinen vaihtoehto olisi ehkä laminoida siiven pintaan paksumpi kerros lasikuitua mutta en pidä ajatuksesta että kaasut pääsisivät
tunkeutumaan sisempään kerrokseen.
Lentäminen loppui juuri ja nyt olisi talvi aikaa korjata siivet.
Onko foorumilaisilla kokemusta/ajatuksia ?
Eero Härmälä
Olen käyttänyt POR 15 ainetta samaan tarkoitukseen, toki minulla on alumiinitankit. En tiedä toimiiko sama aine (ja sitten että miten???) lasikuitutankilla. Tämän ainakin SUomesta saa nopeasti, on toiminutkin hyvin.
http://mve-online.com/product_info.php/polttoaines%C3%A4ili%C3%B6/polttoaines%C3%A4ili%C3%B6n-pinnoitussarja-40l-p-803
Liekkö etanolia sisaältävän bensan aikaan saannoksia?.
por 15 on myrkyllisenä kielletty. Niin ainakin kesällä sanoivat, kun yritin moottoripyörän tankkia varten ostaa. Toimiva aine peltitankissa.
Kitfoxin foorumilla mainitsivat tästä: http://www.hirschauto.com/ALCOHOL-RESISTANT-GAS-TANK-SEALER/productinfo/GTS/ (http://www.hirschauto.com/ALCOHOL-RESISTANT-GAS-TANK-SEALER/productinfo/GTS/)
lissä markkinointiylistystä: http://www.hirschauto.com/sealer.pdf (http://www.hirschauto.com/sealer.pdf)
Tuo on tietysti taas jenkeissä ja sen saaminen Suomeen voi olla haastavaa, tosin kehuivat että sitä myydään 40 maassa joten voisi löytyä lähempääkin
EDIT:
Nyt kun katselin lähempää niin Spruce EU näyttää myyvän samaa tavaraa: http://www.aircraftspruce.eu/alcohol-resistant-gas-tank-sealer-gallon.htm (http://www.aircraftspruce.eu/alcohol-resistant-gas-tank-sealer-gallon.htm)
RV-foorumilla oli muutama vuosi sitten paljon keskustelua tiivistysaineista. Mielestäni RV kielsi niiden käytön, koska niiden irtoamista esiintyi niin paljon. Asiasta on näköjään SB.
https://www.vansaircraft.com/pdf/sb11-9-13.pdf
Se ongelmallinen taisi olla sitä Randolph:in #802 ainetta. Tämä aiheutti onnettomuudenkin kun ei kestänyt juuri etanolia jota oli sitten lisätty JET -A1:een. Tapauksesta ja jälkiselvittelystä löytyy tarinaa täältä: http://www.ntsb.gov/about/employment/_layouts/ntsb.aviation/brief2.aspx?ev_id=20001211X10420&ntsbno=SEA98FA109&akey=1 (http://www.ntsb.gov/about/employment/_layouts/ntsb.aviation/brief2.aspx?ev_id=20001211X10420&ntsbno=SEA98FA109&akey=1)
Noissa kaikissa aineissa on sama ongelma kiinnittyvyyden kanssa jos se tankki ei ole todella puhdas. Nykyään kiinasta ja lähempää Clas Ohlsonilta saa hyviä "käärmekameroita" (endoskooppi) jolla tankin sisään kurkkaaminen on helppoa ilman lisäreikien tekoa.
Itse olen käyttänyt tämmöistä rakenteiden sisäiseen tutkimiseen (vaatii läppärin):
http://www.dx.com/p/hd-720p-2-0mp-ntc50hd-usb-endoscope-borescope-w-10mm-lens-6-led-black-383591#.VikoR_krLmE (http://www.dx.com/p/hd-720p-2-0mp-ntc50hd-usb-endoscope-borescope-w-10mm-lens-6-led-black-383591#.VikoR_krLmE)
Jos ei läppäriä ole niin saa semmoisen missä on näyttökin:
http://www.dx.com/p/teslong-nts200sl-3-5-lcd-inspection-camera-1w-led-5-5-mm-borescope-endoscope-black-yellow-3m-388967#.Vikmp_krLmE (http://www.dx.com/p/teslong-nts200sl-3-5-lcd-inspection-camera-1w-led-5-5-mm-borescope-endoscope-black-yellow-3m-388967#.Vikmp_krLmE)
Aika kummallinen tilanne:
A. POR 15 kielletty myrkyllisenä.
B. Peterin mainitsema MVE-ONLINE ei suostunut myymään linkin tuotetta kun kuulivat että se menee lentokoneen tankkiin
- yritin selittää että se on täysin laillinen menetelmä eivätkä he ole missään vastuussa
- ilmoittivat uudessa mailissa kysyneensä päämieheltä joka kertoi että pinnoite ei sovi lasikuitutankille
C. Spruce EU:n sivuilla HIRSCHin sealerin alla lukee "Hazardous Materials! - Shipping to business customers only", mitä
tuo sitten tarkoittaakin - ei myydä yksityisille vai ?
Kyllä minullakin endoskooppi on mutta ei ne tankit kurkkimalla tiivisty.
Taidan ottaa uudestaan yhteyttä MVE-ONLINEen ja väitän että tiivistysaine menee potkukelkan tankkiin....
EERO
Lainaus käyttäjältä: EHa - lokakuu 22, 2015, 22:44:43
Kyllä minullakin endoskooppi on mutta ei ne tankit kurkkimalla tiivisty...
Lähinnä ajattelin käyttöä siihen että kurkit että on puhdas ennen käsittelyä ja että kalvoa on joka paikassa käsittelyn jälkeen...
Noitten aineiden lähetys on aina haastavaa, ja koskaan ei sa mainita että on missään tekemisessä lentokoneen kanssa. Tosin en suosittelisi tuon käyttämistä jos indikoivat että ei ole sovelias lasikuitutankkiin.
Toimiiko miedän sprucen maahantuoja vielä, ja jos niin sen kauttahan saat tuota Hirsch:in sealeria.
Suostuisivatkohan lähettämään tätä: http://www.caswelleurope.co.uk/gts1750-gas-tank-sealer/ (http://www.caswelleurope.co.uk/gts1750-gas-tank-sealer/)
Tuo pitäisi myös olla etanolin kestävää ja soveltua lasikuitutankkiin, eikä ole sen vaarallisempaa kuin epoxi nyt yleensä (joka kyllä on todella allergisoivaa)
Kiitoksia kaikille linkeistä, jatkan etsintää - muistan hämärästi kuulleeni jostain Helsingin suunnalla toimivasta firmasta joka toimittaa Caswellin tuotteita.
Ryhdynpä etsimään netin kätköistä ...
Ja anteeksi Toma + muut edellisen viestini sävy, ymmärrän kyllä tarkastuksen merkityksen
- kirjoitin vastausta eilen illalla ja olin pikkasen v...nut koko hommaan mutta tänään on uusi päivä ja uudet kujeet ja
elämä jatkuu hiukan paremmalla mielellä
Epäilen tuota teoriaa bensahöyryistä syyksi tuohon kuplimiseen.Ennemminkin voi olla että hallin katosta tippuu tai on jossain vaiheessa tippunut syövyttävää vesitippoja jotka sisältävät jotain kalkkia tai jotain sellaista.Minulla talvisäilytyksessä olleeseen autoon oli tullut tuon kaltaisia tiploja jotka tosin hankaamalla lähtivät pois mutta muutama kohta tuntuu vielä sormella kokeillessa.Hio ja maalaa uudelleen nuo kohdat ja se on siinä.
Menee vähän ohi lentävistä, mutta...
Olen moottoripyörien kanssa jonkin verran touhuillut ja niitä myös vaihtelevalla menestyksellä maalaillutkin.
Ainakin kuvien perusteella pensa tekee juuri tuollaista kuplaa, jos tankissa on mikroskooppisia reikiä.
Varsinkin lujitemuoviset crossitankit ovat näyttäneet juuri tuolta, vaikka ne millaisella maalilla käsittelisi. Aluksi näyttää, että hyvä tuli, mutta jonkun viikon kuluttua alkaa paiseita nousta.
Itse uskon, että pensahöyry tulee muovista läpi, vaikka minkäälaista vuotoa ei tapahdukaan. Ilmeisesti em. syystä tankit ovat jo valmistusvaiheessa läpi värjättyjä eikä pintaa ole maalattu.
Jos se tankki on hiilikuitua, ja jos sen leikkaa auki,miten puhdistat sisälle menneen pölyn niin ettei se jossain vaiheessa mene kaasuttimen neulaventtiiliin ja tulvita kaasuttimia ja aiheuta onnettomuutta.En menisi kyllä tekemään mitään kummempaa kun huoli on lähinnä esteettinen.Mutta ihan miten vaan.Jokainen saa tehdä omalleen niin kuin haluaa.
Tepi
Lainaus käyttäjältä: Teuvo Honkanen - lokakuu 23, 2015, 21:05:25...kun huoli on lähinnä esteettinen.
Vaan entäpä jos huoli onkin rakenteellinen? Jos siiven pintalevy on kantavaa kuorirakennetta, niin maalikuplat saattaa olla ongelmista niitä pienimpiä. Ja miten mahtaa maali tarttua bensalla kyllästettyyn laminaattiin?
Toki myös kuitupöly (muukin kuin hiili) tankissa on aiheellinen pelko. Itselle tulisi mieleen Dremeli + cutoff wheel (http://www.dremeleurope.com/fi/fi/lasikuidullavahvistettukatkaisulaikka32mm-5kpl-183-ocs-p/). Avustaja kaataa vettä leikkauskohtaan ja imuroi veteen sitoutuneen pölyn pois. Vielä jos onnistuu leikkaamaan niin että ei mene kokonaan kuidusta läpi ja käyttää siihen viimeiseen kuitukerrokseen talttaa tai muuta ei-lastuavaa työkalua, aina parempi.
Kyllä tuo ongelma on ihan todellinen. Bensa menee läpi paljon pienemästä reiästä kun esim. vesi. Miuku on luennoinut tästä ongelmasta viimeiset 30v mutta aina joku yrittää.
Kyselin oman projektin korjauksen tiimoilta Aerospoolilta ainetta jota he käyttävät Dynamicin tankissa. Se on Sikan Permacor 138, 2-komponenttinen epoksi pinnoite. Sikan tuotetiedoitteen mukaan se on kehitetty teräksen pinnoittamiseen. Minimi pinnoitteen paksuus 300 mikrometriä, maksimi 1000 mikrometriä. Ongelmana on pakkauksen minimi koko noin 15kg ja toistaiseksi en ole löytänyt myyntikanavaa Suomesta. Netistä löytyneiden kuvien mukaa näyttää siltä, että pinnoitetta käytetään suoraan laminaattien päällä jotka on karhennettu irroituskankaalla.
Tuo GASWELL pinnoite näyttäisi ihan lupaavalta, se on epoksia ja valmistaja lupaa alkoholi bensan kestoa.
Mitä tulee tuohon pölyongelmaan, on olemassa ultra valmistaja joka kehottaa vaihtamaan bensasuodattimen muutaman tunnin jälkeen kun kone on otettu käyttöön. Eräs omistaja kommentoi että suodatin oli täynnä pölyä ym. valmistus jätteitä.