Ilmailuhistoriallinen kysymys: William P. Falck ja Rivets

Aloittaja A. Rauhala, elokuu 07, 2007, 00:34:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

A. Rauhala

Tuota, hei.

Mieltäni on kaikertanut, ei mistään kellekään tärkeästä syystä, tuo ennenwanhaan mainetta niittänyt formula -kisalentäjä Bill Falck (1913 - 1977)... Amerikkalaiset lähteet mainitsevat hänen teininä synnyinmaassaan Suomessa viskoneen lennokkeja ja harrastaneen liito(vai purje-?)lentoa, kunnes 1932 muutti rapakon taakse ja vaihtoi moottorilentopuolelle. Mestaruuksiakin Falck voitti rakentamillaan kisakoneilla: maineikkain lienee "Rivets", jonka kahvoissa mies sitten henkensäkin menetti Clevelandin National -kisoissa.

Mutta koska amerikkalaisetkin muistavat mainita, mistä tämä mestari oli alkujaan kotoisin, miten ihmeessä suomalaiset ovat olleet niin hiljaa? Nykyään ei tarvitse kuin ajaa autoa lujaa, niin kaikki juorulehdet muistavat, mistä Suomen kyläkulmalta itsekukin ulkomaillemuuttaja aikoinaan lähti... Onko Falckista koskaan kirjoitettu Suomessa mihinkään? Nettihaun perusteella ainakin vaikuttaa aiheen suhteen kovin autiolta.

Kunhan kyselen, vaikka oikeastaan on jo aika mennä takaisin töihin. Jos tälle topikille löytyy asiallisempi keskustelualue, ylläpitäjät varmaan suvereenisti siirtävät tilanteen mukaan.

Markku Kiiski

Muistelisin jossain vanhassa Ilmailussa olleen juttua (70-luvulla?) suomalaissyntyisestä kaverista, joka oli suunnitellut, rakentanut ja kisannut Formula luokassa, mahdollisesti juuri tuolla Rivets koneella.

Petri Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Markku Kiiski - elokuu 07, 2007, 09:36:21
Muistelisin jossain vanhassa Ilmailussa olleen juttua (70-luvulla?) suomalaissyntyisestä kaverista, joka oli suunnitellut, rakentanut ja kisannut Formula luokassa, mahdollisesti juuri tuolla Rivets koneella.

Olet oikeassa. Jos höyryputkeni hehkuvat oikein niin se artikkeli hänestä oli samassa lehdessä missä esiteltiin Cassut 3 raaseria

A. Rauhala

Kiitoksia osviitoista. Jatkan arkistotutkimuksia, kun aika antaa myöten.

Jouni Laukkanen

Ilmailu 8/1974 s 32-33 puhukoot puolestaan.


backland

Yhtä asiaa hieman ihmettelen esim puurakenteinen Shoestring #16 oli nopeampi 1980 qualifyingissä kuin AR-6 Endeavor 2008 itse finaalissa ( myös #3 Wild Turkey oli nopeampi itse finaalissa kuin AR-6 28 vuotta myöhemmin ).

http://www.if1airracing.com/IF1_Results.php?raceID=282&raceEventID=434

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod