Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Ultrakevyet => Aiheen aloitti: Mistral - maaliskuu 09, 2023, 20:43:17
Aiempia viestiketjuja katsellessa en saanut toista tolkkua siihen, tuleeko ko. moottorille joskus vastaan pakollinen atomeiksi purkaminen, tarkastaminen ja osien uusinta. Vai onko niin, että toistuvilla jatkoaikatarkastuksilla voidaan lentää maailman tappiin saakka?
Ja jatkokysymys. Onko kokemusta mitä 912 moottorin peruskorjaus maksaa?
Kaipaamasi tieto löytyy Rotax Aircraft Enginesin sivuilta osoitteesta:
https://www.flyrotax.com/p/service/technical-documentation (https://www.flyrotax.com/p/service/technical-documentation)
Valitsemalla "Engine Type" valikosta sopivan moottorityypin (esim. 912 ULS) ja "Document Type" valikosta halutun dokumentin = Maintenance Manual Line, sekä klikkaamalla "Search Database" painiketta, hakukone tarjoilee ladattavaksi kyseistä dokumenttia.
Rotax 912 sarjan moottoreiden peruskorjausvälit löytyvät tämän manuaalin sivuilta 46-48, kappaleesta 05-10-00 TIME LIMITS.
Yllä olevasta linkistä löytyvät kaikki muutkin Rotaxin lentokonemoottoreiden ajantasalla olevat dokumentit: asennus-, käyttö-, huolto- ja korjausohjeet, service bulletiinit ym...
Kannattaa tutustua!
t. Pekka
Onko ultrillakin niin, että tehdasvalmisteisilla tulee kalenteriaika vastaan, mutta harrasterakenteisella ei ole vastaavaa rajoitusta?
AIR M1-5 kohta 9.4.2
https://www.finlex.fi/data/normit/42845/TRAFI_12839_03_04_00_00_2013%20fi%20Ilmailuv%C3%83%C2%A4lineiden%20huoltotoiminta-,%20lentokelpoisuuden%20hallinta-%20ja%20muutosty%C3%83%C2%B6vaatimukset.pdf
Eli jos kone on peruskoulukäytössä tai lentotyössä TBO jatkoa on mahdollista saaada 50%.
Huruajelussa niin kauan kuin moottori läpäisee jaksonpidennystarkastuksen ja siihen on tehty huollot/SB/M-määräykset ym. vaaditut huoltotoimenpiteet.
Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - maaliskuu 10, 2023, 07:08:48Ja jatkokysymys. Onko kokemusta mitä 912 moottorin peruskorjaus maksaa?
Aero-messuilla saksalaisen firman hinta peruskorjaukselle oli 6000 €, kiertokankien laakerien vaihdosta lisähinta.
Loravia Ranskassa tekee suunnilleen yllä mainittuun hintaan, löytyy hakukoneella.
Loravialla ja saksalaisella Funairilla on ilmeisesti yhteistyötä, koska peruskorjaushinnastot ovat samat.
Rotaxin virallinen peruskorjausmanuaali ja -koulutus ei ole vapaasti saatavissa. Euroopassa ei taida olla kuin muutama Rotaxin peruskorjauksiin hyväksymä huolto-organisaatio.
https://www.rotax-owner.com/en/912-914-technical-questions/10055-912-uls-overhaul-tbo
https://www.rotax-owner.com/en/education-5/rotax-training
Pari ranskankielistä artikkelia Rotaxin ja sen vaihteiston peruskorjauksesta (Google translate kääntää myös pdf:t). Taulukossa on Rotaxin mukaan peruskorjauksessa vaihdettavat osat, mm. nokka- ja kampiakseli, joita ei "kaupallisissa" peruskorjauksissa yleensä ole vaihdettu.
https://www.hceaero.org/_files/ugd/751bff_050d45b89f6b4f7db6d989b483b8544c.pdf
https://www.hceaero.org/_files/ugd/751bff_ec26a49896144f6ebd438c6fc1f17c87.pdf
Ihmettelin miksi Loravialla peruskorjattu valmis 912 ULS -moottori on niin paljon kalliimpi, 13800€, kuin mainostettu peruskorjauksen hinta, kun jaksonsa käyneen Rotaxin hinta lienee 3500€. Saksalaisen keskustelupalstan mukaan 6000€ ei vielä sisällä ainakan kaikkia osia, lopullinen hinta selviää vasta kun moottori on avattu. Sivulla on myös Loravian peruskorjaaman moottorin mukana tulevia dokumentteja, mm. suositeltu peruskorjausjakso on 2000/1500 tuntia.
https://www.ulforum.de/ultraleicht/forum/2_technik-und-flugzeuge/8899_rotax-912-ul---80-ps-ueberholen-/seite-3.html
Käytin oman 912UL:n Loravialla overhaulissa 1400 tunnin jälkeen n. 31/2v. sitten. Lämpötalous parani niin, että sai ottaa pois toisen öljynlauhduttimen ja polttoaineenkulutus hieman pieneni.