Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Experimental => Aiheen aloitti: Tommi K - joulukuu 29, 2009, 08:41:00

Otsikko: Nopeusmittarin virhenäyttö
Kirjoitti: Tommi K - joulukuu 29, 2009, 08:41:00
Kesällä havaitsin, että nopeusmittari, koneesen asennettuna näyttää n. 5 km/h liian vähän. Se on ostettu käytettynä (PZL) ja mukana tuli todistus tehdystä huollosta ja tarkistumittauksesta, jonka mukaan virhettä ei pitäisi olla noin paljon. Mistähän kannattaisi alkaa etsiä vikaa asennuksessa?

Pitot paine otetaan nokasta ja viedään noin metrin letkulla mittarille. Nokassa on vielä noin 15 cm putki, jonka tarkoituksena on putken pään vienti häiriöttömään kenttään. Välissä on vielä suodatin, jotta roskia ei menisi mittariin. Vaikuttaisiko nuo ahtautumat mittarinäyttöön?

Olsiko jossain selkeää ohjetta pitotsyseemin asennusvaatimuksista?
Otsikko: Vs: Nopeusmittarin virhenäyttö
Kirjoitti: pimattil - joulukuu 29, 2009, 10:04:58
Lainaus käyttäjältä: Tommi K - joulukuu 29, 2009, 08:41:00
Olsiko jossain selkeää ohjetta pitotsyseemin asennusvaatimuksista?

AC 43.13-1B change 1 (http://rgl.faa.gov/Regulatory_and_Guidance_Library%5CrgAdvisoryCircular.nsf/0/99C827DB9BAAC81B86256B4500596C4E?OpenDocument)

ja sieltä Chapter 12: Aircraft avionics systems ja Section 4: Pitot and Static systems.

Mutta jospa onkin niin, että kun mittari on ollut kalibroitavana/testattavana ja oletetaan sen olevan kunnossa. Pitot-putken asennus ei ymmärtääkseni ole aivan kriittisin (oletan maalaisjärkeä käytettävän), mutta staattisen paineen aukkojen sijoittaminen onkin sitten paljon mystisempi ja haastavampi homma. Pienikin ero mm. pinnankorkeudessa staattisen aukon kohdalla voi ymmärrykseni mukaan muuttaa kovinkin paljon tuloksia. Näin ollen lähtisin kyllä sinun tapauksessa kokeilemaan ensin miten staattisen paineen ottopaikka (vaikka sitten ohjaamosta) muuttaa mittarilukemia ja jos kuomussa on luukkuja tai muita ilmanottoja ohjaamoon, miten paljon näiden avaaminen vaikuttaa... tällä näkisi hieman suuntaa ainakin, mikä staattisen paineen merkitys on. Tämän jälkeen sitten miettimään mikä voisi mahdollisesti tehdä virhettä staattisen aukon tuloksiin?
Otsikko: Vs: Nopeusmittarin virhenäyttö
Kirjoitti: Tommi K - joulukuu 29, 2009, 10:43:11
Staattista itsekin epäilisin. Staattisen paineen aukot on rungossa, ja ne oli tehtaalla porattu valmiiksi. Asensin itse kupit, Y-haaran ja kiinnitin letkut. Joten luulisin aukkojen olevan oikeassa paikassa. Mittaritaulun luona on vain T-kappale joka jakaa S-paineen nopeus- ja korkeusmittareille (ks kuva).

Pitää varmaan ensin irrottaa S-letku mittaripäästä ja puhaltaa paineilmalla puhtaaksi. Muuten, se pitot putki nokassa on amerikkalaisten hömpötystä. Koneessa oli alkuperäisesti vain messinkinen istukka, johon letku kiinnitetään ja sen ulkopinta oli aivan nokan tasalla.  Näkyy rakennusaikaisessa kuvassa hinauskoukun alla. Oliskohan tuo toiminut ilman mitään lisäulokkeita?

Pitääkin selata taas tuo AC43.13, on se mulla hyllyssä.
Otsikko: Vs: Nopeusmittarin virhenäyttö
Kirjoitti: Aki Suokas - joulukuu 29, 2009, 11:14:16
Jos se kokonaispaine putken ( "pitot putki") pää on pinnan tasalla, niin se on virhelähde.
Silloin sen pään ohi kulkee hyvin vino ilmavirtaus ja tulos on liian alhainen nopeusnäyttö.
Jos sulla oli anturi kuvan mukaisesti, niin liian pieni näyttö voi olla pelkästään tuosta johtuva.

Kunhan kokonaispaineen putken pää on sillälailla vapaassa virtauksessa että sen pää on noin suunnilleen virtauksen suuntaan, niin tulos 98% oikea.  Eli tuossa paikassa luokkaa 5 cm pinnasta.
Mutta jos hinauskytkimen potero on tiivis (eli siitä ei virtaa ohjaamoon ilmaa), niin itse potero on hyvä kokonaispaineen lähde. Silloin koneen nokka toimii anturina.

Pitot putki = anturi jossa sekä kokonaispainemittaus että staattisen paineen mittaus.
Otsikko: Vs: Nopeusmittarin virhenäyttö
Kirjoitti: Tommi K - joulukuu 29, 2009, 11:39:25
Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - joulukuu 29, 2009, 11:14:16
Jos sulla oli anturi kuvan mukaisesti, niin liian pieni näyttö voi olla pelkästään tuosta johtuva.

Kunhan kokonaispaineen putken pää on sillälailla vapaassa virtauksessa että sen pää on noin suunnilleen virtauksen suuntaan, niin tulos 98% oikea.  Eli tuossa paikassa luokkaa 5 cm pinnasta.
Mutta jos hinauskytkimen potero on tiivis (eli siitä ei virtaa ohjaamoon ilmaa), niin itse potero on hyvä kokonaispaineen lähde. Silloin koneen nokka toimii anturina.

Joo ei ole kuvan mukaisesti, siinä on jatkona vielä noin 10 cm suora putki. Irrotettava, koska sen katkoo helposti, konetta hallissa liikutellessa. Hinauskytkimen potero sinällään on tiivis, mutta siitä johtaa ilmakanava mittaritaulun päälle, joten siitä ei voi ilmeisesti ottaa painetta. Tuuletuksessa kun on vielä säätöluukkukin. Amerikan suurviisaat on käyttäneen 4 tuumaista patoputkea ja sellainen minullakin on, mutta ilmeisesti puolet, 5 cm siis riittäisi? Lyhyemmästä putkesta olisi se etu, että se voisi olla käytössä myös hinauksessa, eikä tarvitsisi asentaa rinnakaista järjestelmää hinausta varten.

Mutta, taidanpa puhaltaa auki myös patoputken letkun. Sinne on voinut jäädä poranlastuja kun asensin sen ulokkeen.  Niin, onhan patoputki oikea termi anturista, jossa on vain kokonaispainemittaus?

Edit: Tommonen patoputkiviritys oli nokassa (ks. kuva)

Otsikko: Vs: Nopeusmittarin virhenäyttö
Kirjoitti: Mikko Nikunen - joulukuu 29, 2009, 13:51:59
Staattisen paineen aukkojen paikalla tuntuu olevan väliä. Ilmeisesti rakenteen/huoltamisen helppouden takia osa purjekoneiden valmistajista on sijoittanut s-paineen aukot rungon etuosaan jossa häiriöt virtauksessa ovat suuremmat. Tässä opettavainen tarina Jantar 1 ja 2 systeemin eroista. Missä ne tässä koneessa on ?

http://www.anla.gr/greek/library/gliders/28-1979-07.pdf (http://www.anla.gr/greek/library/gliders/28-1979-07.pdf)

Nykyään on mahdollista mitata kaikki tarvittavat yhden putken kautta.

Eräs valmistaja http://www.esa-systems.com/ (http://www.esa-systems.com/)
Otsikko: Vs: Nopeusmittarin virhenäyttö
Kirjoitti: Tommi K - joulukuu 29, 2009, 15:31:49
Lainaus käyttäjältä: Mikko Nikunen - joulukuu 29, 2009, 13:51:59
Missä ne tässä koneessa on ?

Nykyään on mahdollista mitata kaikki tarvittavat yhden putken kautta.

Aukot on samalla tavalla kuin Std 1:ssä, takarungossa, suunnilleen puolivälissä. Silla erolla, että aukkoja on kaksi 180 asteen päässä toisistaan. Jantarissa näkyi olleen kolme, 120 asteen välein.

En ole vielä mittailut näyttämiä laajemmalla nopeuslueella, ainostaan laskukierrospeudella, joten virheen jakautumasta nopeusalueeella ei ole käsitystä.

Kaikkea saa tietysti, mutta enpä vielä ala ostamaan uusia antureita, jos kolmen euron putken pätkä, oikein asennettuna  ajaa saman asia. Variometriin värkkäämäni TE-probe ainakin toimii siedettävästi. Yllättävä huomio oli, että pyrstöön sijoitettu variometrin anturi näytti kohtuullisen stabiilisti nousunopeuksia, vaikka on suoraan potkurivirrassa. Purjelennossa sijoitus ei haitannut mitenkään.
Otsikko: Vs: Nopeusmittarin virhenäyttö
Kirjoitti: Aki Suokas - joulukuu 30, 2009, 21:05:58
Lainaus käyttäjältä: Tommi K - joulukuu 29, 2009, 15:31:49
Aukot on samalla tavalla kuin Std 1:ssä, takarungossa, suunnilleen puolivälissä. Silla erolla, että aukkoja on kaksi 180 asteen päässä toisistaan. Jantarissa näkyi olleen kolme, 120 asteen välein.

Joten jos vaan aukot on kohtisuoraan pintaan nähden (eli reikä porattu normaalisti pintaan, eikä vinossa), niin nuo staattisen paineen aukot on suunnilleen parhaat mahdolliset.  :thumbsup:
Kaksi aukkoa aiheuttaa pientä virhettä koneen kohtauskulman ääripäissä, kolme/neljä poistaisi senkin.

Tästä ei virhettä kannata enempää etsiä.
Otsikko: Vs: Nopeusmittarin virhenäyttö
Kirjoitti: Esa Virtanen - tammikuu 26, 2010, 21:52:39
Tässä juttua nopeusmittarin (+tiiviys) toiminnan testaamista 'vesiletkumanometrilla'
http://www.rst-engr.com/rst/articles/KP89JUL.pdf (http://www.rst-engr.com/rst/articles/KP89JUL.pdf)

Tässähän on kysymykseassä tunnetun paineen aikaansaamisesta ja tällä tavalla sen saa edullisesti ja luotettavasti (mmH2O tai mmHg). Elohopeaa nyt ei äkkiseltään olla monellakaan käsillä - ilmailulääkäriltä vois pyytää sitä 'elohopeakäyttöistä' verenpainemittaria lainaksi, siitä vois ehkä modifioida  (!). Painemittarilla ja pumpulla onnisttuu myös, mutta siinä tuo mittari pitäis olla tarkkuudeltaan riittävä ja tunnettu (=kalibroitu).
Otsikko: Vs: Nopeusmittarin virhenäyttö
Kirjoitti: Tommi K - tammikuu 27, 2010, 11:45:27
Lainaus käyttäjältä: Esa Virtanen - tammikuu 26, 2010, 21:52:39
Tässä juttua nopeusmittarin (+tiiviys) toiminnan testaamista 'vesiletkumanometrilla'
http://www.rst-engr.com/rst/articles/KP89JUL.pdf (http://www.rst-engr.com/rst/articles/KP89JUL.pdf)

Tässähän on kysymykseassä tunnetun paineen aikaansaamisesta ja tällä tavalla sen saa edullisesti ja luotettavasti (mmH2O tai mmHg). Elohopeaa nyt ei äkkiseltään olla monellakaan käsillä - ilmailulääkäriltä vois pyytää sitä 'elohopeakäyttöistä' verenpainemittaria lainaksi, siitä vois ehkä modifioida  (!). Painemittarilla ja pumpulla onnisttuu myös, mutta siinä tuo mittari pitäis olla tarkkuudeltaan riittävä ja tunnettu (=kalibroitu).

Suurvisiirillä (=projektin valvoja) oli muutamia keinoja letkuston tiiviyden tarkistamiseen. Ne oli siinä mielessä helppoja, että ne perustui koneen omiin mittareihin, mutta mittareiden virheitä ne ei tietenkään paljasta. Nopeusmittari on tehtaalla tarkistettu,  eli epäily kohdistuu ensi vaiheessa letkuston tiiviyteen. Mutta ehkä 5 km virhe ei ole vaarallista, jos sen tietää?
Otsikko: Vs: Nopeusmittarin virhenäyttö
Kirjoitti: Aki Suokas - tammikuu 27, 2010, 21:02:05
Pelkkä tiiveystarkastusta oon menestyksellä tehnyt apteekin myymällä injektioruiskulla.

Yksi pieni sellainen, pätkä letkua joka tunggetaan siihen kokonaispaineputken päähän. tarvittaessa teipataan kiinni.
Ruiskulla varovasti painetta kehiin ja sitten seuraamaan pysyykö nopeusmittarin näyttö vakiona.
Jos pysyy minuutinkin, niin systeemi on aivan riittävän tiivis. Lentäessä nimittäin sinne tulee kyllä riittävästi ilmaan korvaamaan tuota pienemmät vuodot .
Otsikko: Vs: Nopeusmittarin virhenäyttö
Kirjoitti: PFL - tammikuu 29, 2010, 16:48:31
Ei liity suoraan tähän virhenäyttämään, mutta kun tuli nyt puheeksi:

Muistan että jossain (Van's Aircraft foorumi?) oli kehotettu nostamaan staattisen paineen aukot irti kyljestä niitinkannan näköisellä kilkkeellä jossa reikä keskellä ja letkuliitin sisäpuolella. Kuitenkin kaikki staatisen paineen aukot mitä muistan pursikoneissa nähneeni on pinnan tasossa...

Olisko tämä purje- ja moottorikoneen Re-luvun erilaisuuteen (eli rajakerrokseen?) liittyvä asia?
Otsikko: Vs: Nopeusmittarin virhenäyttö
Kirjoitti: Esa Virtanen - tammikuu 29, 2010, 19:45:26
Lainaus käyttäjältä: PFL - tammikuu 29, 2010, 16:48:31
Muistan että jossain (Van's Aircraft foorumi?) oli kehotettu nostamaan staattisen paineen aukot irti kyljestä niitinkannan näköisellä kilkkeellä jossa reikä keskellä ja letkuliitin sisäpuolella.

Tällaisia vai ? http://www.aircraftspruce.com/menus/ap/static.html (http://www.aircraftspruce.com/menus/ap/static.html)
Otsikko: Vs: Nopeusmittarin virhenäyttö
Kirjoitti: Aki Suokas - tammikuu 30, 2010, 11:13:21
Lainaus käyttäjältä: PFL - tammikuu 29, 2010, 16:48:31
Olisko tämä purje- ja moottorikoneen Re-luvun erilaisuuteen (eli rajakerrokseen?) liittyvä asia?

Ei suoraan.  Hyvä staattisen paineen aukko on kohtisuorassa pintaan nähden. Tuollaiset helat helpottaa tämän toteuttamista ja niissä on helppo liitin letkulle. Isoissa koneissa (RVMS kelpoisissa) koko staattisen paineen reiän alue on rauhoitettu (karkeasti puolen metrin säteellä) jossa ei saa olla naarmuja, maalin reunasaumoja jne.

Jos reikä ei ole kohtisuorassa siihen syntyy patopainetta tai imua, ja sillä on iso vaikutus.
Tuollaisen helan reuna häiritsee mittausta.  Mutta jos vertailukohta on vielä huonompi, niin tulos tietenkin paranee.
Tosin suurempi vaikutus on missä se reikä sijaitsee.
Otsikko: Vs: Nopeusmittarin virhenäyttö
Kirjoitti: PFL - helmikuu 03, 2010, 21:46:09
Lainaus käyttäjältä: Esa Virtanen - tammikuu 29, 2010, 19:45:26
Tällaisia vai ? http://www.aircraftspruce.com/menus/ap/static.html (http://www.aircraftspruce.com/menus/ap/static.html)

Joo ,noita just. Muistaakseni keskustelun idea oli se, että lukemat on erilaisia pinnassa ja muutaman millin ylempänä. Tosin ne jutussa kuvatut portit oli enempi kupukantaisia ja sileäreunaisia, tuollaisten suorareunaisten kiekkojen luulisi aiheuttavan turbulenssia. Toisaalta jos ne kelpaa cessnalle, niin kai ne on tarpeeksi hyviä ?!?
Otsikko: Vs: Nopeusmittarin virhenäyttö
Kirjoitti: Esa Virtanen - helmikuu 10, 2010, 14:13:53
Lainaus käyttäjältä: Esa Virtanen - tammikuu 26, 2010, 21:52:39
Tässä juttua nopeusmittarin (+tiiviys) toiminnan testaamista 'vesiletkumanometrilla'
http://www.rst-engr.com/rst/articles/KP89JUL.pdf (http://www.rst-engr.com/rst/articles/KP89JUL.pdf)

Tässähän on kysymykseassä tunnetun paineen aikaansaamisesta ja tällä tavalla sen saa edullisesti ja luotettavasti (mmH2O tai mmHg). Elohopeaa nyt ei äkkiseltään olla monellakaan käsillä - ilmailulääkäriltä vois pyytää sitä 'elohopeakäyttöistä' verenpainemittaria lainaksi, siitä vois ehkä modifioida  (!). Painemittarilla ja pumpulla onnisttuu myös, mutta siinä tuo mittari pitäis olla tarkkuudeltaan riittävä ja tunnettu (=kalibroitu).

Vesimanometeria on rakenneltu mm. täällä: http://www.iflyez.com/manometer.shtml (http://www.iflyez.com/manometer.shtml)
Otsikko: Vs: Nopeusmittarin virhenäyttö
Kirjoitti: Tommi K - huhtikuu 27, 2010, 21:48:43
Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - tammikuu 27, 2010, 21:02:05
Pelkkä tiiveystarkastusta oon menestyksellä tehnyt apteekin myymällä injektioruiskulla.

Yksi pieni sellainen, pätkä letkua joka tungetaan siihen kokonaispaineputken päähän. tarvittaessa teipataan kiinni.


Juu,näin siis tein, ruisku staattisen paineen aukkoon. Toisen staattisen paineen aukon, 180 astetta rungon vastakkaisella puolella teippasin umpeen. Putkiston puhalsin ensin  paineilmalla puhtaaksi.

Alipainetta 50 ml ruiskulla n. 17 ml, jolloin nopeusmittari lähestyi VNE:tä (220 km/h), enempään en uskaltanut vähentää painetta - vaan korkeuttapa ei tullut kuin pari sataa metriä. Suurvisiirin (projektin valvoja) mukaan, 1000 jalkaa olisi ollut sopiva tähän testiin.

Mittarin näyttämät (ks. kuva) kuitenkin  pysyivät vakiona, niin kauan kuin jaksoin odotella. Staattinen paine lienee siis kunnossa?

Otsikko: Vs: Nopeusmittarin virhenäyttö
Kirjoitti: Tommi K - toukokuu 21, 2010, 22:36:12
Tänään lentelin 6 solmun tuulessa edestakaisin 900 metrissä kiitoradan päällä suuntiin 320 ja 140:

77,6 km/h
128
84,5
122
82,8
127

Keskiarvo 103,65 km/h GPS:llä, mittarin näyttäessä 100 km/h. Onkohan tuo riittävän hyvä? Millä tavalla muuten korkeus vaikuttaa IAS:iin?


Otsikko: Vs: Nopeusmittarin virhenäyttö
Kirjoitti: Aki Suokas - toukokuu 22, 2010, 08:32:02
hae
http://www.windcraft.fi/download/ohjelmat/progindex.html (http://www.windcraft.fi/download/ohjelmat/progindex.html)

se ensimmäinen taulukko "Standardi-ilmakehän arvojen laskentaa"

se osaa laskea IAS TAS muunnokset
Otsikko: Vs: Nopeusmittarin virhenäyttö
Kirjoitti: Tommi K - toukokuu 22, 2010, 18:42:26
Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - toukokuu 22, 2010, 08:32:02
hae
http://www.windcraft.fi/download/ohjelmat/progindex.html (http://www.windcraft.fi/download/ohjelmat/progindex.html)

se ensimmäinen taulukko "Standardi-ilmakehän arvojen laskentaa"

se osaa laskea IAS TAS muunnokset

Kiitos! Tuo on olikin pätevä laskuri (samoin muut taulukot). Esimerkinomaisesti, 100 km/h CAS 1000 m korkeudessa onkin 107.10 km/h TAS. Ehkä mittari ei sitten olekaan kaukana totuudesta. Tänään ei voinut mittailla, kun oli niin puuskaista :(
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod