Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Experimental => Aiheen aloitti: Karoliina - huhtikuu 15, 2008, 15:57:04

Otsikko: Linkkejä rakennussarjoihin ja piirustussarjoihin
Kirjoitti: Karoliina - huhtikuu 15, 2008, 15:57:04
Tällaista aihetta ei täällä ollut vielä, joten päätin avata sellaisen.
Tässä aiheessa on tarkoituksena kerätä linkkejä rakennussarjoihin siinä järjestyksessä kun niitä ilmenee. Laita perään omat linkkisi. Listaa tänne vain ne rakennussarjat joita tällä hetkellä on saatavana tai joka tulossa saataville.

Tässä muutama linkki minun mielestä mielenkiintoisiin rakennussarjoihin:

Lancair
http://www.lancair.com
(http://www.vg-photo.com/airshow/qb36/lancair/DSC_5141.jpg)

LH
http://www.lhaviation.com/site_frame/bases_marges/index.htm
(http://www.aerosportuk.com/gallery/albums/DVD/normal_PICT0201.jpg)

Dynaero MCR
http://www.dynaero.com
(http://www.dynaero.com/img/vla_a.jpg)

Arion Lightning
http://www.arionaircraft.com
(http://www.flylightning.net/Customer%20Photos/S4200006%20web.jpg)

Velocity Aircraft
http://www.velocityaircraft.com
(http://www.ruppert-composite.ch/english/images/velocity.jpg)

Open-Ez (Long-Ez planit PDF:nä esim. TERF-CDROM:ilta + community maintained templaatit)
http://www.canardzone.com/forum/forumdisplay.php?f=148
(http://www.pilotfriend.com/flight_reports/reports/images3/1.jpg)

Van's Aircraft RV
http://www.vansaircraft.com
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/a/ac/VansRV-9AC-FBVP10.jpg/300px-VansRV-9AC-FBVP10.jpg)


Lisää tähän ketjuun omat suosikkisi!
Otsikko: Vs: Linkkejä rakennussarjoihin ja piirustussarjoihin
Kirjoitti: Ansis - huhtikuu 15, 2008, 17:42:34
http://www.preceptoraircraft.com/

Lentokoneita, joissa on oikea laskutelineratkaisu, saa myös ultriksi.

Aiemmin omistanut sellaisen, oikealla moottorivalinnalla olisi vieläkin käytössä... :tickedoff:
Otsikko: Vs: Linkkejä rakennussarjoihin ja piirustussarjoihin
Kirjoitti: Reijo Österberg - huhtikuu 15, 2008, 18:00:48
Italialainen I.C.P. s.r.l. valmistaa rakennussarjoja ja valmiita koneita:
-Savannah Rotax 912
-Savannah Rotax 912S
-Savannah Jabiru 2200 (ainoastaan valmis)
-SuperBingo (Rotax 582)(ainoastaan kit 3 tai valmis)
-Bingo 4S (HKS 700E)(ainoastaan kit 3 tai valmis)

Kaikkia em sarjoja ja valmiita koneita saa siivellä, jossa on joko kiinteät solat tai ilman solia, mutta varustettuna Vortex generaattoreilla.
Rakennussarjoja löytyy 4 eri versiota:
-kit 1 sisältää rungon, siivet, peräsimet, laskutelineet = kaiken tuliseinään saakka
-kit 2 edellisen lisäksi mittarit, moottoripukin, moottorisuojan, jäädhyttäjät ym.
-kit 3 edellisten lisäksi moottorin öljysäiliöineen, äänenvaimentimen, tasasuuntaajan ja potkurin
-kit 4 kuten kit 3, mutta runko, siivet, siivekkeet, peräsimet valmiiksi koottuina (ei täytä 51 %:n sääntöä)

Experimental luokassa Savannah MTOM 560 kg, ultraluokassa 450 kg tai 472,5 kg varjolla varustettuna.

Valmistajan kotisivut:

http://www.icp.it/default_en.htm (http://www.icp.it/default_en.htm)

http://www.icp-avio.com/index.htm (http://www.icp-avio.com/index.htm)

Myynti Suomessa ja lisätietoja:

roste(at)kotinet(piste)com tai +358400896252

Otsikko: Vs: Linkkejä rakennussarjoihin ja piirustussarjoihin
Kirjoitti: Ansis - huhtikuu 15, 2008, 18:04:46
Lainaus käyttäjältä: Reijo Österberg - huhtikuu 15, 2008, 18:00:48

Experimental luokassa Savannah MTOM 560 kg, ultraluokassa 450 kg tai 472,5 kg varjolla varustettuna.



Oikeastaan noilla kokonaismassoilla ei tee mitään, mitä mahtaa olla perusmassat/kuormattavuus?
Myös istuinpaikkakohtaiset, sekä massakeskiön suhteen?
Otsikko: Vs: Linkkejä rakennussarjoihin ja piirustussarjoihin
Kirjoitti: Reijo Österberg - huhtikuu 15, 2008, 18:34:47
Lainaus käyttäjältä: Ansis - huhtikuu 15, 2008, 18:04:46
Oikeastaan noilla kokonaismassoilla ei tee mitään, mitä mahtaa olla perusmassat/kuormattavuus?
Myös istuinpaikkakohtaiset, sekä massakeskiön suhteen?

Riippuu koneeseen asennetusta varustuksesta ja maalauksesta!. Maalaamattoman koneen painot selviää kotisivuilta. Istuipaikkakohtaiset kuormattavuudet ja massakeskiön sijainti (rinnakkain istuttava ja siipitankit) no proplem!
Otsikko: Vs: Linkkejä rakennussarjoihin ja piirustussarjoihin
Kirjoitti: Ansis - huhtikuu 15, 2008, 19:06:34
Kiitos nopeasta vastauksesta :thumbsup: (b)
Otsikko: Vs: Linkkejä rakennussarjoihin ja piirustussarjoihin
Kirjoitti: inkavuori - huhtikuu 15, 2008, 21:24:40
Tällaisiakin löytyy, jos joku haluaa vähän suuremmankin rakentaa
Tämä kuvan malli Jabiru J 430 eli 4 paikkainen.
Omapaino noin 365 kg kantavuus 700 kg.
http://www.jabiru.net.au/
Otsikko: Vs: Linkkejä rakennussarjoihin ja piirustussarjoihin
Kirjoitti: Karoliina - huhtikuu 15, 2008, 23:24:57
Lainaus käyttäjältä: Reijo Österberg - huhtikuu 15, 2008, 18:00:48
Italialainen I.C.P. s.r.l. valmistaa rakennussarjoja ja valmiita koneita:
-Savannah...
-kit 4 kuten kit 3, mutta runko, siivet, siivekkeet, peräsimet valmiiksi koottuina (ei täytä 51 %:n sääntöä)

Onko tuo että ei täytä 51% sääntöä Suomen Ilmailuhallinnosta tarkistettua faktaa vai mutua?

Otsikko: Vs: Linkkejä rakennussarjoihin ja piirustussarjoihin
Kirjoitti: Reijo Österberg - huhtikuu 16, 2008, 00:52:16
Lainaus käyttäjältä: Karoliina - huhtikuu 15, 2008, 23:24:57
Onko tuo että ei täytä 51% sääntöä Suomen Ilmailuhallinnosta tarkistettua faktaa vai mutua?
Kyllä on faktaa, on I.C.P.:n antama tieto.
Kit 3:n valmiusaste on 44% Skykits Corporation'in ilmoituksen mukaan http://www.skykits.com/
-Using the MD-RA 51% Amateur Determination Checklist, it was unofficially determined that 56% of the Savannah kit required builder input-
Otsikko: Vs: Linkkejä rakennussarjoihin ja piirustussarjoihin
Kirjoitti: Karoliina - huhtikuu 16, 2008, 11:47:10
Moi,

Tuo mainitsemasi lause sano mitään mitään tuosta kit 4:stä. Minun mielestä lause vaan sanoo että 56% jää rakentajalle kit 3:ssa.
Monet komposiittikonekitit ovat sellaisia että niissä mainitsemasi osat ovat kokonaisia johtuen mm. valmistustekniikasta jossa suuria
osakokonaisuuksia tulee melkein kokonaisena muotista. Joka tapauksessa kaikki kokeneet rakentajat sanoo että vaikka tuohon saakka olisi tehty,
jäljellä on vielä enemmän kuin toinen mokoma. En tunne Savannahia tosin. Mutta esim. komposiittikoneessa pelkkään hiomiseen voi mennä
aikaa enemmän kuin 1000 tuntia. Työmäärää rakentajalle varmasti jää ihan liikaa joka tapauksessa, enemmän kuin vapaa-aika normaaleilla ihmisillä sallii.

Esim. Lightningin runko tulee muotista kokonaisena:
(http://www.flylightning.net/Fuselage%20Images/Fuselage%20LS-1.jpg)
Hommaa kuitenkin on jäljellä paljon.

t. Karoliina
Otsikko: Vs: Linkkejä rakennussarjoihin ja piirustussarjoihin
Kirjoitti: Reijo Österberg - huhtikuu 16, 2008, 12:52:01
Lainaus käyttäjältä: Karoliina - huhtikuu 16, 2008, 11:47:10
Moi, Tuo mainitsemasi lause sano mitään mitään tuosta kit 4:stä. Minun mielestä lause vaan sanoo että 56% jää rakentajalle kit 3:ssa.t. Karoliina

Kyllä on faktaa, on I.C.P.:n antama tieto.

Kun rakennussarjan valmistaja ilmoittaa henkilökohtaisessa s-posti viestissä, että kit 4 ei täytä 51%:n sääntöä, niin minulla ei ole mitään syytä epäillä asian todenperäisyyttä!

Kun kanadalaisen Skykits Corporation rakensi ensimmäistä demo Savannahia, se piti tarkkaa kirjanpitoa
käytetystä työajasta eri työvaiheissa ja koko sarjan rakentamiseen meni aikaa 223 tuntia 42 minuuttia. Tämä pitää sisällään kaikkien niiden osien asentamisen, mitä sarjassa toimitetaan. Tuossa tuntimäärässä ei ole mukana aikaa, mitä käytettiin koneen maalaamiseen, sisäverhoiluun, navi- ja strobovalojen asentamiseen, radio- ja intercomlaitteiden asentamiseen. Tosin on mainittava, että firma oli aikaisemmin rakentanut Zenair CH 701 koneita, jotka ovat vähintään 90 %:sti samanlaisia. Rakentamisesta selostus kuvineen ja aikoineen http://www.skykits.com/ kohdasta -Build Log-

Tämä on todella pikarakennussarja,vaikka itselläni meni sarjan saapumisesta ensilentoon yli 3,5 vuotta.
Tarkkaa tuntikirjanpitoa en pitänyt,mutta arvelen sen olleen 500 h:n luokkaa.
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod