Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Experimental => Aiheen aloitti: Matti Kuosmanen - heinäkuu 19, 2020, 12:23:32

Otsikko: Ajoitus autobensalle
Kirjoitti: Matti Kuosmanen - heinäkuu 19, 2020, 12:23:32
O-320:n sytytysennakko lekobensalle on 25 astetta ennen ykk.

Onko ennakkoa tarve muuttaa, jos jatkuvasti lennetään autobensalla?
Otsikko: Vs: Ajoitus autobensalle
Kirjoitti: Ansis - heinäkuu 19, 2020, 15:21:33
Kuuntele moottoriasi, se on edellytys moottorilentoon. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja onhan sulla tuossa kaksi manua ;)
Otsikko: Vs: Ajoitus autobensalle
Kirjoitti: Pekka - heinäkuu 19, 2020, 15:35:33
Mitähän tarkoitit:
"onhan sulla tuossa kaksi manua"
Eri ajoitusko manuille ?

Otsikko: Vs: Ajoitus autobensalle
Kirjoitti: jkettu - heinäkuu 20, 2020, 06:14:27
En ole aiheeseen perehtynyt, mutta STC:ssä (tai alkuperäisessä TCDS:ssä, jos STC ei asiaan vaikuta) mainitaan huolloissa kaytettävä manuaalirevisio ja sieltä löytyy käytettävä ennakko.
Otsikko: Vs: Ajoitus autobensalle
Kirjoitti: teemu - heinäkuu 22, 2020, 20:56:56
Onko sillä, että autobensan syttymisherkkyys on hitaanpaa mitään vaikutusta.
Otsikko: Vs: Ajoitus autobensalle
Kirjoitti: Antsu - heinäkuu 24, 2020, 16:03:52
Lycomingin STC:ssä ei ainakaan sanota mitään, että autobensalle olisi eri sytytysennakko. Me lennettiin aiemmalla Cessnan moottorilla 3000h 70% autobensalla ilman mitään ongelmia. Uusi moottori, jolla ajettu vain lekobensalla hajosi noin 500h kohdalla korjauskelvottomaksi. No, bensalla tuskin oli tähän syytä, mutta kuitenkin :)
Otsikko: Vs: Ajoitus autobensalle
Kirjoitti: teemu - heinäkuu 24, 2020, 20:44:26
Tulee mieleen, aiheuttaako hitaampi syttyminen , myöhästyneen sytytyksen ja samalla tehon häviön.
Otsikko: Vs: Ajoitus autobensalle
Kirjoitti: Ansis - heinäkuu 25, 2020, 08:29:11
Hommaa varten tekisin nalkutuksenkuunteluluurit, ohjeet löytyy hakukoneella ja sen jälkeen toista magneettoa aikaisemmalle aste pari kerrallaan ja koelennolle. Jos nalkuttelee pahasti, sillä toisella pääsee ainakin onnettomuuspaikalle alkuperäisajoituksella. Varsinkin ropelista heitettävät kannattaa käynnistää alkuperäisajoituksella, tai lähellä sitä olevalla, mutta voimaa ja hyötysuhdetta niistä saa jostain ihan muualta. Kuten kirjoitin, kaikki vaikuttaa kaikkeen. Alatulppiahan se ei enää autobensalla karstoittele, joten sinne lisää varovasti ja nalkutuksen löytyessä aste pari vähemmäksi.
Niin ja saahan nykyisin hienoja läppärillä säädettäviä sytkiä, sellainen toisen manun tilalle jos molempiin pelottaa asentaa.
Otsikko: Vs: Ajoitus autobensalle
Kirjoitti: teemu - heinäkuu 25, 2020, 10:30:54
Kyllä nakuttelu loppuu, kun tarpeeksi kauan kuuntelee. Eikös se ole moottorin tuho..
Otsikko: Vs: Ajoitus autobensalle
Kirjoitti: Ansis - heinäkuu 25, 2020, 12:41:42
Lainaus käyttäjältä: teemu - heinäkuu 25, 2020, 10:30:54
Kyllä nakuttelu loppuu, kun tarpeeksi kauan kuuntelee. Eikös se ole moottorin tuho..

Jos osaaminen on tuota tasoa, kannattaa ajaa vain tyyppihyväksytyillä.
Otsikko: Vs: Ajoitus autobensalle
Kirjoitti: teemu - heinäkuu 25, 2020, 14:20:37
Ei näillä moottorien säädöillä ole väliä onko experimental tai tyyppikoneen nokalla.
Otsikko: Vs: Ajoitus autobensalle
Kirjoitti: Lauri - heinäkuu 30, 2020, 21:31:27
Ei sitä tarvitse muuttaa. Mun kone oli eka joka hyväksyttiin autopensalle pitkän taistelun jälkeen, oli kolmet luvat ja missään ei ollut ennakon muutoksista puhetta. Pari kymmentä vuotta jo lennettu autoipensalla. Seuraava kone joka sai luvat oli OH-CKL johon hain sitten. Sitten tuli perässä muut :-) Eo oo paljoa enää tulppia tarvinnut vaihtaa, kaikki pysyy puhtaana...
Otsikko: Vs: Ajoitus autobensalle
Kirjoitti: teemu - heinäkuu 31, 2020, 00:02:59
STC ei anna huolto-ohjeita. Parasta noudattaa moottorin arvokilvessä olevia asteita. Mutta teoriassa.
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod