Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Ultrakevyet => Aiheen aloitti: mussette - maaliskuu 22, 2016, 22:08:18
Miten maadoitetaan komposiittikone.
Samalla tavalla kuin peltikoneen maadoitus ?
Kyllä. Jos valmistaja on osannut asiansa, kaikki merkittävät metalliosat on kytketty toisiinsa.
Myös tankkausvälineen (ja toimenpiteet) vaikuttavat.
Tankkaus välineissä on hauenleuka pihdit joilla maadoittaa. Omassa koneessa saa kyllä hakea paikaa johon leuat kiinnittää. Kuinka moni oikeasti maadoittaa tankatessa ? Kanistereista tankatessa en ole kenelläkään nähnyt maadoitusta. Itselle on tulossa 90l bensakärry käsipumpulla, jossa tuo piuha näkyi olevan.
Lainaus käyttäjältä: mussette - maaliskuu 23, 2016, 07:19:41
........ Kuinka moni oikeasti maadoittaa tankatessa ? .......
Kaikki kokeneet ilmailijat, tai ainakin ne jotka ovat joutuneet sammutustoimiin tankatessa!
Mä olen pitänyt tuota pakoputken päätä maadoituspisteenä. Toivoen että moottori on jotekin maadoittunut myös rungon osiin.
Kyllä irtokanisterikin pitää maadoittaa eli siis potentiaalintasaus koneen ja tankkauslaitteen välille tankkaajaa unohtamatta. Pätkä johtoa sekä hauenleuat hankkimaan. Tätä aihetta käsitelty aiemmin täällä, kannattaa lukea kokonaan: http://www.ilmailu.org/forum/index.php/topic,3575.0.html (http://www.ilmailu.org/forum/index.php/topic,3575.0.html)
Terveisin Pekka K
Lainaus käyttäjältä: Sami Myllymäki - maaliskuu 23, 2016, 20:42:30
Mä olen pitänyt tuota pakoputken päätä maadoituspisteenä. Toivoen että moottori on jotekin maadoittunut myös rungon osiin.
Niin varmaan, toivoakin sopii, mutta on yksi koneen surkeimpia maadotuspisteitä, eristeineen, nokineen ja syöpyneisyyttään. Kaupallisen koneen manuaalissa lukee mihin ja kuinka kuuluu maadottaa, experimentalissa sellainen on syytä rakentaa.
Minä maadoitan tottelevaisesti aina ja tankkaan säämiskän läpi, mutta mitä vastaan kun kysytään että koskas viimeksi on tullut tulipalo kun maadoitusta ei ole hoidettu asianmukaisesti ?
Vastaa vaikka näin: Googlen hakuun tai videoihin: fire static electricity tai suoraan kuvalinkkeihin seuraavasta: https://www.google.fi/search?q=fire+static+electricity&biw=1536&bih=710&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjrkKKvht3LAhVF9HIKHeoxCe8QsAQIHw#imgrc=_ (https://www.google.fi/search?q=fire+static+electricity&biw=1536&bih=710&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjrkKKvht3LAhVF9HIKHeoxCe8QsAQIHw#imgrc=_)
Jatkuvasti näitä maailmalla sattuu, onneksi suomi on pieni maa ja täällä tämä asia on hyvin hoidettu, mm. huoltoasemien tankkauspistooleissa ei ole ollut aikoihin syötön lukitusta, tästä syystä tämä mahdollistui: https://www.youtube.com/watch?v=tuZxFL9cGkI (https://www.youtube.com/watch?v=tuZxFL9cGkI) sopivat olosuhteet ja henkilön potentiaalintasaus suoraan tankin suuaukolla. Pari lentokonetapausta on suomessa ollut, joku paremmin tietävä voi tarkemmin näistä kertoa, mutta paljonko olisi jos maadoitusasiaa siis potentiaalintasausta ei tehtäisi!
Experimentaalissa se on suunnittelijan ja rakentajan vastuulla kuinka koneen ja tankin maadoitusverkko on rakennettu, oli sitten metallia tai muovia, kaikki voidaan oikein tehtynä maadoittaa yhdestä pisteestä.
Terveisin Pekka K