Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Ultrakevyet => Aiheen aloitti: Timo Hyvönen - syyskuu 30, 2009, 13:36:22
Moi,
törmäsin tuollaiseen koneeseen tuolla ja kattelin hienoja kuvia. Sitten löytyi yksi myytäväkin yksilö lahden takaa,
http://www.planecheck.com/index.asp?ent=da&id=11382&cor=y (http://www.planecheck.com/index.asp?ent=da&id=11382&cor=y)
Onko näitä yhtään Suomessa? Näyttää aika hurjalta peliltä Ultraksi, vakionopeuspotkuri ja kaikki! Ja matkanopeus reilusti yli 200 km/h!
Onko kukaan lentänyt?
Ei, en ole ostamassa. Ei mulla ole edes UPL-kirjaa (vielä :)
t. Timo
Moi. Onpa tuota tullut itsekin katseltua ja ihmeteltyä miksi ei suomesta löydy (ainakaan ilma-alusrekisteristä ei tuolla nimikkeellä löydy yhtään osumaa). Veikkaisin että syynä on paino eli taitaa mennä sinne jonnekin 300 kilon paikkeille tuon tyhjäpaino.... Ja näitähän löytyy täältä http://pilots24.com (http://pilots24.com) useampikin
http://www.fascination.cz/en/index.php?p=16_54 (http://www.fascination.cz/en/index.php?p=16_54) on näköjään varjon kanssa 305 kg
Jos tuo € 33.000 hinta pitää paikkansa niin ei ole ainkaan hinnalla pilattu, siistin näköinen kone
Kävin tehtaalla lentämässä Fascilla noin 2002 aikoihin. Koneen lento-ominaisuudet olivat mielestäni ihan OK. Täyskomposiittimallia (D4BK) ei koskaan saatu tyhjäpainoltaan hyväksyttyihin rajoihin. Saksassa BK- versiolta on käsitykseni mukaan siksi evätty tyyppitodistus. Vanhemman sekarakenteisen Fascin osalta en ole varma. Dallach meni siinä rytäkässä konkurssiin ja viime vuosina on aina välillä ilmaantunut joku uusi valmistajaehdokas. En ole kuitenkaan nähnyt että tuotantoa olisi varsinaisesti saatu uudelleen pystyyn.
Kannattaa selvittää tämän konetyypin historia varsin tarkkaan, jos on kiinnostunut. Omalta kohdaltani kiinnostus loppui siihen, vaikka se kieltämättä on aika hyvännäköinen.