Hyvä käsiradio...

Aloittaja Jouni Laukkanen, heinäkuu 20, 2005, 12:12:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jouni Laukkanen

Terveeks!

Yritin viime viikonloppuna toimia Jämin maaradiona hieman epätyydyttävin tuloksin. Lainassa oli kaikenkaikkiaan 5 (!) käsikapulaa, jotka ennemmin tai myöhemmin hyytyivät. Radioiden akut eivät tunnu kestävän päivän käyttöä laisinkaan. Tästä tuskastuneena päätin hankkia oman radion.

Toivonkin käsikapuloiden omistajilta kommentteja eri radiotyyppien käytettävyydestä ja myös siitä akkujen kestosta.

Suuret kiitokset omia radioitaan lainanneille avuliaille aatuille!

J.

Nils Rostedt

#1
LainaaTerveeks!

Yritin viime viikonloppuna toimia Jämin maaradiona hieman epätyydyttävin tuloksin. Lainassa oli kaikenkaikkiaan 5 (!) käsikapulaa, jotka ennemmin tai myöhemmin hyytyivät. Radioiden akut eivät tunnu kestävän päivän käyttöä laisinkaan. Tästä tuskastuneena päätin hankkia oman radion.

Toivonkin käsikapuloiden omistajilta kommentteja eri radiotyyppien käytettävyydestä ja myös siitä akkujen kestosta.

Suuret kiitokset omia radioitaan lainanneille avuliaille aatuille!

J.
Oman vaatimattoman kokemukseni mukaan ongelmana on yleensä juuri akku. NiCd-tyyppiset akut tuppaavat hyytymään siinä kolmen vuoden käytön jälkeen. Vaikka akulle luvattaisiin käyttöikää esim. 500 latauskertaa, käytännössä se loppuu jo aikaisemmin, jos vaikka ladataan turhaan tai puretaan unohtamalla radio päälle, kuten allekirjoittaneelle usein käy. Ja Murphyn lain mukaisesti akku väsyy lopullisesti juuri kun sitä tarvitaan tositoimiin kuten esim. Jämillä.
En tiedä onko jossakin merkissä siirrytty NiMH- tai litium-akkutekniikkaan, jolla pitäisi olla parempi käyttöikä. Kannattanee tarkistaa kun vertailee ehdokkaita.
Tee-se itse-miestä kiinnostaa myös minkälaisia akkukennoja sen paketin sisällä on. Eli pitääkö simahtaneen akun tilalle ostaa uusi kallis tehtaan akku, vai pystyykö itse tinaamaan uudet kennot vanhoihin kuoriin.

Jämi-tyyppisessä käytössä hyvä ratkaisu voisi olla paristokotelo ja siihen riittävän monta satsia tuoreita kuivaparistoja. Ovat varmasti toimintakykyisiä, ja tarpeen vaatiessa vain uusi satsi sisälle. Paristokoteloita saa ainakin pariin merkkiin.

Itse laitteen käytettävyydestä on paha sanoa mitään. Maaradiona tärkein ominaisuus on varmasti hyvä yhteydenlaatu. Nykyisissä radioissa on vaikka mitä skannereita ja NAV-toimintoja mukana, mutta niiden tarve on sitten henkilökohtaista. Yksi maaradiokäytössä ehkä tärkeä ominaisuus on riittävän tehokas ja laadukas äänivahvistin, eli vastaanotettu lähetys kuuluu meluisassakin ympäristössä selvästi.

Lauri Lounasheimo

LainaaToivonkin käsikapuloiden omistajilta kommentteja eri radiotyyppien käytettävyydestä ja myös siitä akkujen kestosta.
Olen 5 vuotta käyttänyt silloista uutuutta Icom A22E. Se on nykymittapuun mukaan iso ja painava ja syö sähköä runsaasti. Radio menee kaskeltä poikki s.e. yläosa on radio ja alaosa on akku. Alkuperäinen oli 700 mAh klöntti ja hupeni parissa vuodessa aika olemattomiin kestoltaan.

Olin heti alkuun hankkinut varalle sen akun tilalle sopivan tyhjän kuoren, johon menee 10 AA-paristoa tai -akkua. Kun alkuperäinen akku maksoi pari vuotta sitten luokkaa 100 e, niin en sellaista enää ostanut vaan hankin toisen "paristokotelon", 10 kpl 1800mAh NiMH AA-akkua ja 10 AA-akun laturin. Ja kohta perään toiset 10 kpl (nyt 2300 mAh) NiMH akkua. Nyt sähkö riittää pitkäksi päiväksi, vaikka vähän puhuisikin.

Ja sitten ihan sähköttömässä korvessa voi tietty käyttää lähikaupan paristoja.

Yksi Icom A22:n ominaisuus on VOR, jota jotkut ovat tuhahdelleet turhaksi. No suunnistamiseen en sitä ole paljoa tarvinnut (joskus kylläkin), mutta ATIS:ien kuuntelemiseen kenttää lähestyttäessä kyllä; ainakin Tampereelle ja Maarianhaminaan. On se taivaan ihme, että lentokoneisiin myydään paneliradioita, joissa ei noita taajuuksia ole.

Nykyradiot ovat tupakkiaskin kokoisia ja syövät selvästi vähemmän sähköä, mutta syövät silti. Suurimmat kuluttajat ovat kovaääninen ja lähetin. Eli nappikuuloke korvaan ja kohinasalpa kireelle auttavat.

Jos sitten haluaa vielä enemmän sähköä mukaansa kerralla, niin täytyy ruveta keksimään ja tinaamaan ko. koteloon ja radioon sopivaa pakettia. Sähkömoottoilennokkimiehet käyttävät nykyään LiPo (Lithium-Polymeeri) akkuja. Niihin menee "pirusti" sähköä ja ne maksavat "hitosti", mutta ovat kevyitä ja pieniä. (Välissä oli LIon (Litihium-Ioni) tekniikka, ja on varmaan vähän vieläkin, ainakin kännyköissä).

/Lare

Simo Piiroinen

Lainaa
LainaaToivonkin käsikapuloiden omistajilta kommentteja eri radiotyyppien käytettävyydestä ja myös siitä akkujen kestosta.
Olen 5 vuotta käyttänyt silloista uutuutta Icom A22E. Se on nykymittapuun mukaan iso ja painava ja syö sähköä runsaasti. Radio menee kaskeltä poikki s.e. yläosa on radio ja alaosa on akku. Alkuperäinen oli 700 mAh klöntti ja hupeni parissa vuodessa aika olemattomiin kestoltaan.
Olin heti alkuun hankkinut varalle sen akun tilalle sopivan tyhjän kuoren, johon menee 10 AA-paristoa tai -akkua.
Minullakin on Icom A22E, ja hankin siihen samoin tyhjän "akkukuoren", ihan tehtaan kamaa.
Icomissahan on myös ulkoisen +12V-jännitteen syöttö (lienee kyllä muissakin). Jos käyttelee
Icomia maaradiona, voi kanniskella mukana lyijyhyytelöakkua, joka on kytketty piuhalla Icomiin.
Hyytelöakut eivät maksa nykyisin juuri mitään ja kestävät hyvin hoidettuina vuosien käytön
(ainakin UPS:eissa). Parin kilon painoiseen hyytelöakkuun voisi varmaan tehdä jonkinlaiset
"vyöklipsit". Hyytelöakku on suljettu ja sitä voi pitää missä asennossa tahansa ja voihan sen
välillä kytkeä irti ja toimia Icomin omien akkujen varassa. Icomin mukana tuli adapteri, jolla
siihen saa kytkettyä yhdet headsetit. Ehkä PC-liikkeissä myytävistä "mikkihiiri"headseteista
voisi saada kötösteltyä sopivat maaradiokäyttöön, niissä ei ole "kuulosuojainominaisuutta"
eli voi jutella muutenkin kuin radion kautta.  
Simo Piiroinen

Jouni Laukkanen

Lainaa
Lainaa
Minullakin on Icom A22E, ja hankin siihen samoin tyhjän "akkukuoren", ihan tehtaan kamaa.
Icomissahan on myös ulkoisen +12V-jännitteen syöttö (lienee kyllä muissakin). Jos käyttelee
Icomia maaradiona, voi kanniskella mukana lyijyhyytelöakkua, joka on kytketty piuhalla Icomiin.

Icomin mukana tuli adapteri, jolla
siihen saa kytkettyä yhdet headsetit. Ehkä PC-liikkeissä myytävistä "mikkihiiri"headseteista
voisi saada kötösteltyä sopivat maaradiokäyttöön, niissä ei ole "kuulosuojainominaisuutta"
eli voi jutella muutenkin kuin radion kautta.
No nyt jo tullut jo erittäin hyviä vinkkejä: hyytelöakku ja pari(sto)kotelo. Akun voisi laittaa vaikka reppuun.

Enkä edes tiennyt tuota, että korvakuuloke vie vähemmän virtaa kuin kaiutin. Kaikkea sitä oppii. Itselläni kun on vielä ilmailuheadsettejä olisi tästä melutilanteisiinkin ratkaisu. Kiitoksia jo näistä vihjeistä. Mutta antaa tulla vaan, jos on lisää kokemuksia.

Kari Talvio

Mulla on tuo Vertex VXA 150 Pro V ja helposti päivän pelittää ellei koko ajan hölpötä eli kuuntelulla saa olla pitkän päivän ja toistakin jonkin matkaa.
En kylläkään ole kerinnyt vielä akkua pilaamaan :-) . Jämillä riitti hyvin Fly Inn päivät, yöllä kyllä varmuuden vuoksi latasin.
Tampereella Kalevassa sijaitsevassa alan liikkeessä jäi mahdollisuus vara-akun ostamiseen jolloin tietenkin selviää akun vaihdolla kun virta loppuu, olettaen että se toinenkin akku on ladattuna odottamassa.
Sinänsä radio on mukavan kokoinen käsitellä ja toiminnoiltaan yksinkertainen.

Kuten edellä olevasta voi päätellä olen ostokseeni tyytyväinen asiakas :-))
Kari Talvio, Tampere

stenhe

#6
ICOM A22E on minunkin radioni ja nykykunnossaan se toimii oikein hyvin. Paljon paremmin kuin alkuperäisellä akulla. Alkup. akku kului loppuun ja pihiyttäni vein sen akkuliikkeeseen Hyvinkäällä uudelleen kennoitettavaksi. Se keikka kyllä kannatti sillä nyt sen akut kestävät koko päivän kuuntelulla.
Esim.LIAS näytöksessä se oli päällä aamusta iltaan.Minulla on siinä lisäksi kuuloke/mikki liitäntä ja Peltor
Headsetti jota on silloin tällöin tarvittukin. Voin vähän diivaillakin sillä että että lainasin sitä Skandinavian Historic Flightin B 26 koneelle joka lähti EFLP:stä Malmille radioaan korjauttamaan, ja koko reissu, joka päätyikin sitten EFHK:lle hoideltiin minun ICOMilla ja Hedareilla!
VOR ominaisuus toimii mielestäni riittävän hyvin.

Nils Rostedt

Jounin käytössä lähetinkin taitaa olla aika kovassa käytössä... virrankulutus on lähetettäessä moninkertainen. Esim. Icomin nykymalli A-24 kuluttaa 70 mA lepotilassa, 300 mA kuuntelulla äänenvoimakkuus täysillä, mutta peräti 1500 mA lähetettäessä. Eli tupla-akku on liki välttämätön päivän tarpeeseen.

Tulevaisuutta ajatellen on hyvä muistaa että 8,33 kHz kanavajako tulee jollakin aikataululla Suomeenkin (taitaa olla nyt jo vaatimus isommissa koneissa?). Eli 2160-kanavaiset radiot. Joku tietäväisempi voisi kenties kertoa millon harrasteilmailijoillekin tulee tarvetta tällaisille radioille.    

Jari Lanteri

LainaaTulevaisuutta ajatellen on hyvä muistaa että 8,33 kHz kanavajako tulee jollakin aikataululla Suomeenkin (taitaa olla nyt jo vaatimus isommissa koneissa?).
Harrastajien aikataulusta, jos sellaista onkaan, en tiedä, mutta ICAO:n EUR-alkueella (ml. Suomessa) yli FL245 suuntautuville siviililennoille vaaditaan 8,33 kHz VHF-radiovarustus. Tämä vaatimus on alun perin ollut voimassa 7.10.1999 lähtien, ja aluksi siitä poikkeuksen tehneet valtiot (mm. Suomi) peruivat poikkeuksen 31.10.2002.

JLa

Eero Ropo

Itse käytän Vertexin 210 mallista käsiradiota, jonka olen hankkinut ulkomailta. Pelkkään kuunteluun akku kestää monta lentopäivää yhdellä latauksella vaikka teho ei taida ollakaan enempää kuin n 700 mAh. Tuohon vehkeeseen saa kyllä isompiakin akkuja. Aika monella kaverillakin on jo samanlainen eikä valituksia ole tullut. VOR löytyy myös tästä vehkeestä.

t. eero

JariS

Vertexit ovat hyviä ja herkkiä radioita. Kannattaa huomioida se, että kytkettäessä niihin kunnollinen antenni ja lennettäessä esim. yleisradioaseman lähellä (10 km) saatta kohinasalpa aukeilla jollain jaksolla. Radion vastaanotin kun on suunniteltu toimimaan sen onnettoman rotanhäntäpiiskan kanssa.
Lennän hitaasti ja nauttien

kirva

Tähän ketjuun joku voisi laittaa linkin vertexin radioon kunnon antenille. Vaihtamalla antennin kuvittelisin radion kuuluvan paremmin maan tasalla.

JariS

Osta biltemasta lasikuituinen auton antennipiiska laita kaapelin päähän sopiva liitin ja lyhennä piiska. Piskan mitta kaavasta 300 jaettuna megaherzeillä jaettuna neljällä kertaa 0,95. Tämä antenni toimii peltikoneesa, jos kangas- tai muovikone, tarvitsee maatason esim. alumiinifoliota rungon sisäpuolelle. Mitta antennin juuresta reunaan n. 70 cm. Muovikoneeseen käy myös dipoli rungon sisään. Kuori koaksiaalikaapelia tuon kaavan mukainen mitta päästä, pujota sielu ulos manttelista ja sinulla on dipoli.
Lennän hitaasti ja nauttien

jkettu

LainaaPiskan mitta kaavasta 300 jaettuna megaherzeillä jaettuna neljällä kertaa 0,95.
Ihan vaan mielenkiinnosta, mistä tuo kerroin 0.95 tulee? Joku syöttöjohdon sovitukseen liittyvä korjain vai mikä?

JariS

Signaali kulkee antennissa 0,95-kertaisella valon nopeudella, pitää siis piiskaa lyhentää, että olisi vireessä oikealla taajuudella.
Lennän hitaasti ja nauttien

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod