Mistä kuhtuuhintainen EFIS?

Aloittaja Toma, huhtikuu 18, 2007, 10:30:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toma

Hyvää alkavaa ilmailukautta,

Nyt tuli sitten mittaripaneelin vuoro Petrel projektissa ja ongelmaksi muodostui tällä kertaa koko, tai lähinnä sen puute, kun jalatkin pitäisi saada mahtumaan sen ali polkimille... Taulu kun oli jo niin täynnä ymmyrkäisiä mittareita, että sinne ei kerta kaikkiaan enää saanut sovitettua nätisti niitä haluamani kolme pyörylää lisää (CHT, öljynpaine/lämpö) ja lisäksi HKS:än kierroslukumittari on iso.
Kun katselee uusia ultria niin usein on jonkkunlainen EFIS mittarina, koska edut, kuten pieni paino, ja toiminnalisuuksien moninaisuus ovat hyvin ymmärrettävissa.

Eipä hätää, kuten kaikki tiedämme niin Googlehan auttaa aina näissä tilanteissa ja suuri EFIS haku alkoi. Katsoin läpi BlueMountainit, Dynonit, Sierra Flight Systemsit, Grand Rapidsit sekä monet niitten kaverit. Kaikissa niissä on hienoja toiminteita, mutta se, mikä pisti hanttiin, oli hinta.

Minun pääkriteerit etsiessäni laitetta olivat:


  • Pitää pystyä korvaamaan kaikki pyöreät (ja muun muotoiset) mittarit, myös moottorinvalvontapuolella.
  • Hinta siedettävällä tasolla, siedettävyys on tietenkin lompakon paksuudesta riippuvainen yhtälö, mutta minulla kipukynnys oli siinä 1,5 - 2,5K€ paikkeilla, mikä ei ole paljon kun jatketaan vaatimuksia...
  • Navigointimahdollisuus, eli myös GPS mukana.
  • Päivityksien hinta sekä helppous (firmware, kartat, tietokannat ym).
  • Antureiden liitettävyys ja ohjelmoitavuus (Moottorina HKS ei ole niin yleinen että siihen löytyisi valmiina asetuksia ja ultrassa on aina virittämistä muutenkin).
  • Hyvä näyttö, mikä on luettavissa myös suorassa auringonvalossa.
  • Mahdollisuus asentoantureille jolla saisi keinohorisontin helpottamaan mahdollista huonoon säähän joutumistilannetta. (kaikki tietävät että sinne ei joudu vaan sinne lennetään mutta ihminen on erehtyväinen, eteenkin omien kykyjensä suhteen)
  • Modulaarisuus ja avoimuus, eli jos joku näyttö ei miellytä, niin voinko muuttaa sitä haluamani näköiseksi, niin että minulle tärkeät tiedot näkyvät minun haluamallani tavalla.
  • Plussana olisi jos voisi käyttää internetistä löytyvää yleistä dataa kuten GPX formaatissa http://www.navaid.com/GPX/ olevia lentopaikkatietoja, jos vielä voisi vaikka skannata ja tehdä omia karttoja pohjaksi niin mikä sen parempi. Ei olisi enää riippuvainen Jeppesenin päivityksistä (vaikka hyviä ovatkin) ja voi itse päivittää tietoja koska haluaa.


Tämä vaatimuslista tuotti järjestelmällisesti hakutuloksia, mitkä ylittivät reippaasti kohdan 2 kipukynnyksen. Myönnettäköön, että BlueMountanin EFIS One:n kohdalla kuola valui jo norona, ja olin jo lähellä mennä hakemaan pankista lainaa, mutta järki voitti ja etsintä jatkui.
Monien hakujen jälkeen löysin lupaavan kandidaatin Etelä-Afrikkalaiselta valmistajalta nimeltä MGL Avionics. Laitteen nimi on Enigma, mikä ei kuvaa laitteen kryptisyyttä ja monimutkaisuutta, vaan lähinnä tuotekehityksen aikana olleita haasteita (suunnittelija on saksalainen syntyperältään). Mitä enemmän lueskelin niitten sivuilta (http://www.mglavionics.co.za) Enigmasta, niin sitä enemmän tulin vakuuttuneeksi, että tämän on se mitä olen etsinyt. Kaikki oli vaatimuslistalla kohdallaan.
Kun vielä löytyi suomalainen maahantuojakin, niin ei kun tilaus sisään ja nyt sitten odotellaan kuumeisesti, että Enigma saapuisi. Onneksi on olemassa PC:llä toimiva Enigma simulaattori, mitä voi konfiguroida ja millä voi leikkiä siihen asti, kunnes saa sen oikean hyppysiinsä.

Kuten aikaisemmissa keskusteluissa olemme huomanneet niin tämä lasiohjaamoaihe taitaa jakaa ihmiset kahteen leiriin... (kuten Linux ja Windows, mutta tässä olisi kompromissi, avoimen koodin EFIS ;-))

Mihin ratkaisuihin itse olette päätyneet hyvät kanssailmailijat?
Terveisin
Tom Arppe

masal

Tässä "erään" vesikonerakentajan valinnat:

Dynon D180 -EFIS/EMS
AvMap Geopilot -GPS
XCom -radio

Kuva ohessa:
Markku Salminen

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Toma - huhtikuu 18, 2007, 10:30:08
Mihin ratkaisuihin itse olette päätyneet hyvät kanssailmailijat?

Noita lasiohjaamoita harkitessa tulee aina mieleen, että on olemassa
kaksi mittaria, joita EI kannata uhrata elektroniikan varaan. Toinen
on nopeus ja toinen korkeus. Eli jos ja kun nyt tuon laitat, niin
ainakin itse lisäisin myös mainitsemani viisarit ihan mekaanisenakin
koneeseen. Vaikka edes "miniversiot" (joista minen taas tykkää yhtään,
isoja ne on oltava  :)).

JPK1990

Jos tekisi avoimen lähdekoodin EFIS ratkaisun niin ensin pitäisi tehdä X11 yhteensopiva softa ja sen jälkeen sen voisi sovittaa jollekkin moduuli-tietokoneelle, jotka ovat erittäin halpoja.

Esim. http://www.garz-fricke.com/render.php?sess_pid=357
Yksi moduuli maksaa >139€
Väylistä ei pitäisi olla pulaa, sillä voihan yhteen väylään liittää useammankin anturin. Sirussa on myös 3d kiihytin eli se pystyisi piirtämään 3d-landscapea.

Kysymys kuuluukin että kenellä meistä olisi aikaa ja taitoa tehdä itse ohjelma? Jos joku tähän ryhtyy niin voin avustaa taitojeni mukaan  ;D

Toma

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - huhtikuu 18, 2007, 16:34:01
Lainaus käyttäjältä: Toma - huhtikuu 18, 2007, 10:30:08
Mihin ratkaisuihin itse olette päätyneet hyvät kanssailmailijat?

Noita lasiohjaamoita harkitessa tulee aina mieleen, että on olemassa
kaksi mittaria, joita EI kannata uhrata elektroniikan varaan. Toinen
on nopeus ja toinen korkeus. Eli jos ja kun nyt tuon laitat, niin
ainakin itse lisäisin myös mainitsemani viisarit ihan mekaanisenakin
koneeseen. Vaikka edes "miniversiot" (joista minen taas tykkää yhtään,
isoja ne on oltava  :)).

Juu, korkeus ja nopeusmittarin ajattelin backupiksi laittaa, jotainhan matkustajalla pitää olla pällisteltävää :)
Isot mittarit on kivoja, mutta vaan jos on tilaa, siellä oli jo alkuperinkin Winterin pikkumittarit ja silti ei tahtonut mahtua.
Edellisen rempan yhteydessä kasvatin mittaritaulun kokoa melkein tuplalla, alkuperäinen olikin semmoinen onneton läpyskä että hädin tuskin mahtui pakolliset. Säästyipähän tuossa muutamia grammoja painoakin, nyt olis sitten muuten myynnissä vähän mittareita...

Mikä sinulla Jari muuten oli radiona? Itselläni vanha onneton Icom käsipeli joka on tosin toiminut ulkoisella antennilla jotenkin siedettävästi, olisi vain hieno kun olisi radio jonka saisi upotettua.


Terveisin
Tom Arppe

Toma

Lainaus käyttäjältä: masal - huhtikuu 18, 2007, 15:32:53
Tässä "erään" vesikonerakentajan valinnat:

Dynon D180 -EFIS/EMS
AvMap Geopilot -GPS
XCom -radio

Kuva ohessa:



Ovat todella hienot Markku!
Mutta kun noissa...

Dynon D180 -EFIS/EMS = 3900 plus probet
AvMap Geopilot -GPS    = ~800 plus antenni 200 ja päivitys 600
Yhteensä: ~5500 erkkiä

...minun kohtani numero kaksi ylittyy pahasti :( köyhän on tyydyttävä vähempään...

Tuo radio on joskus hankittava mutta juuri nyt ei ole ylimääräistä tonnia, pitänee myydä jotain...
Terveisin
Tom Arppe

JPK1990

Hyvät katteet tuntuu olevan valmistajilla  :)

Toma

Jostain ne kehityskustannukset on saatava takaisin :)

Minusta MGL on kuitenkin oikeilla jäljillä kun tekevät avoimen järjestelmän, jos haluat niin voit kirjoittaa omaa koodia siihen kaikki on saatavilla. Tosin en kyllä luota omaan koodaustaitoon niin että lähtisin Atmel ARM 32 bittiselle, AT91SAM9261, ARM9 ytimellä varustetulle prosessorille koodaamaan omia juttuja, mutta täällä foorumilla taitaa löytyä niitäkin jotka osaavat ja C++ on hallussa :D

Tuli juuri päivtys simulaattoriin, ovat lisänneet painopistelaskelmat. Se on tervetullut osa joka lisää turvallisuutta, voisi olla pari onnettomuutta vähemmän jos painopisteet olisivat ollet sallituissa rajoissa...

Terveisin
Tom Arppe

Ansis

Olen edelleenkin sitä mieltä, että kaikki ylimääräinen mittaristo ultrissa pitäisi kieltää. Eli sallituiksi jäisivät korkeus-, nopeus-, g- ja moottorinvalvontamittarit. Kompassihan ei ole mittari.

B-ultralentäjien pitää osata massakeskiölaskelmat jo koulutusohjeenkin mukaan, ei siihen mitään mittareita tarvita.



My mind is willing, but purse is weak.

Toma

Ei ongelmaa, tuosta voit disabloida kaiken muun ja jättää vain mainitsemasi mittarit näkyville   :D
Ohessa nyt vielä sen lisäksi variometri mutta muuten aika lähellä...
Terveisin
Tom Arppe

Aki Suokas

Lainaus käyttäjältä: Ansis - huhtikuu 18, 2007, 21:28:10
..... Eli sallituiksi jäisivät .... g- ....mittarit.

Mihin sä g-mittaria käytät peruslentämisessä?
Entäs luisumittari, kai sen nyt voisi sallia.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Ansis

Luisuminen on visuaalissa havaittavissa aistein, ei siihen mittaria tarvita. Et sitten ole käynyt katsomassa Norjalaisia ilmailuvideoita, niissä näkyy G-mittarin tarve.

Eniten ilmailunautintoa on antaneet ne lentovälineet, joissa ainoa sähköinen kytkin vaikuttaa sytytykseen *0*
My mind is willing, but purse is weak.

Risto Niemi

Lainaus käyttäjältä: Ansis - huhtikuu 19, 2007, 08:08:00
Luisuminen on visuaalissa havaittavissa aistein, ei siihen mittaria tarvita.

Tuota,tuota. Mihin referenssiin tuo visuaalinen aistihavainto mahtaa perustua, kun lennetään mahdollisesti aika kovaakin ja vaihtelevalla nopeudella liikkuvassa koordinaatistossa eli ilmamassassa, jossa massassa ei välttämättä ole lainkaan näköaistilla havaittavia partikkeleja?

Risto Niemi

Risto Niemi

Lainaus käyttäjältä: Risto Niemi - huhtikuu 19, 2007, 08:28:35
Lainaus käyttäjältä: Ansis - huhtikuu 19, 2007, 08:08:00
Luisuminen on visuaalissa havaittavissa aistein, ei siihen mittaria tarvita.

Tuota,tuota. Mihin referenssiin tuo visuaalinen aistihavainto mahtaa perustua, kun lennetään mahdollisesti aika kovaakin ja vaihtelevalla nopeudella liikkuvassa koordinaatistossa eli ilmamassassa, jossa massassa ei välttämättä ole lainkaan näköaistilla havaittavia partikkeleja?

Risto Niemi

Jäi vielä pois tusta edellisestä, että tuon liikkuvan ilmamassan liikesuuntakin saattaa vielä muuttuilla kaiken aikaa, kun siinä lennetään.

Sama


masal

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - huhtikuu 18, 2007, 16:34:01
Noita lasiohjaamoita harkitessa tulee aina mieleen, että on olemassa
kaksi mittaria, joita EI kannata uhrata elektroniikan varaan. Toinen
on nopeus ja toinen korkeus. Eli jos ja kun nyt tuon laitat, niin
ainakin itse lisäisin myös mainitsemani viisarit ihan mekaanisenakin
koneeseen. Vaikka edes "miniversiot" (joista minen taas tykkää yhtään,
isoja ne on oltava  :)).

No joo, mielipiteitä on monia ja kaikki oikeita ;)  Minun mielestäni ei hitaassa päivä VFR koneessa ole
tarvetta alkaa kahdentamaan eri järjestelmiä (sytytystä nyt ehkä lukuunottamatta). Olen joutunut
mekaanisten mittarien kanssa lentämään ilman nopeusnäyttöä pariinkin otteeseen, joten eivät nuo
perinteiset systeemitkään ole mitään idioottivarmoja. Eli jos kahdentamaan ruvetaan niin sitten pitäs
varmaan kahdentaa myös pitot systeemi ja moottorikin... Eli yksinkertaiseen kannattaa pyrkiä jos
tavoitteena ei ole IFR tai itsensä kiusaaminen monimutkaisilla järjestelmillä. Eli olen sitä mieltä että
kahdentaminen on turhaa näissä vekottimissa oli kyseessä sitten mekaaniset tai sähköiset mittarit.

Ensisijainen lentomittari on kumminkin VFR touhussa se mitä tuulilasista näkyy ja sen varmistus on sitten ne mittarit.
Markku Salminen

Ansis

Lainaus käyttäjältä: Risto Niemi - huhtikuu 19, 2007, 08:28:35
Lainaus käyttäjältä: Ansis - huhtikuu 19, 2007, 08:08:00
Luisuminen on visuaalissa havaittavissa aistein, ei siihen mittaria tarvita.

Tuota,tuota. Mihin referenssiin tuo visuaalinen aistihavainto mahtaa perustua, kun lennetään mahdollisesti aika kovaakin ja vaihtelevalla nopeudella liikkuvassa koordinaatistossa eli ilmamassassa, jossa massassa ei välttämättä ole lainkaan näköaistilla havaittavia partikkeleja?

Risto Niemi



On tämä suomen kielen ymmärtäminen vaikeata, visuaalilla tarkoitettaneen yleensä VMC. Visuaalinen taas on jotain ihan muuta.

Perstuntumaa tarkoitin, IMC kaarto ja kallistusmitttarista sen sijaan on hyötyä, koska perstuntumaan ei voi tällöin luottaa. Mutta ultralla sinne ei ole asiaa, eikä se liene laillistakaan.
My mind is willing, but purse is weak.

Risto Niemi

Lainaus käyttäjältä: Ansis - huhtikuu 19, 2007, 09:00:54
Lainaus käyttäjältä: Risto Niemi - huhtikuu 19, 2007, 08:28:35
Lainaus käyttäjältä: Ansis - huhtikuu 19, 2007, 08:08:00
Luisuminen on visuaalissa havaittavissa aistein, ei siihen mittaria tarvita.

Tuota,tuota. Mihin referenssiin tuo visuaalinen aistihavainto mahtaa perustua, kun lennetään mahdollisesti aika kovaakin ja vaihtelevalla nopeudella liikkuvassa koordinaatistossa eli ilmamassassa, jossa massassa ei välttämättä ole lainkaan näköaistilla havaittavia partikkeleja?

Risto Niemi



On tämä suomen kielen ymmärtäminen vaikeata, visuaalilla tarkoitettaneen yleensä VMC. Visuaalinen taas on jotain ihan muuta.

Perstuntumaa tarkoitin, IMC kaarto ja kallistusmitttarista sen sijaan on hyötyä, koska perstuntumaan ei voi tällöin luottaa. Mutta ultralla sinne ei ole asiaa, eikä se liene laillistakaan.

No eipä tuossa suomenkielen ymmärtämisessä mitään vaikeata ole, ainakaan minulla. Sitten on toinen juttu nuo lentomääräyksien määritelmät visuaallille, VMC:lle, IMC:lle jne. Eivät nekään mitään vaikeita ole ymmärtää.

Tuosta perstuntumasta vaan toteaisin, että melko karkeahan se kuitenkin on ja vähän virhealtiskin, eikä se ole itseasiassa millään lailla erilainen VMC:ssä ja IMC:ssä.

IMC:ssä tulee vaan paljon enemmän aistiharhatuntemuksia, kun niitä kuomoamassa ei ole noita voimakkaampia, suoria näköhavaintoaistimuksia, vaan on tyytyminen paljon monimutkaisempaan ja aivoja paljon enemmän kuormittaviin useiden mittarien näyttöihin ja niiden antaman yhteisnäyttöinformaation välilliseen tulkintaan mm. tuon mahdollisen luisumisenkin suhteen.

masal

Lainaus käyttäjältä: Toma - huhtikuu 18, 2007, 19:36:00

Mutta kun noissa...

Dynon D180 -EFIS/EMS = 3900 plus probet
AvMap Geopilot -GPS    = ~800 plus antenni 200 ja päivitys 600
Yhteensä: ~5500 erkkiä

...minun kohtani numero kaksi ylittyy pahasti :( köyhän on tyydyttävä vähempään...

Tuo radio on joskus hankittava mutta juuri nyt ei ole ylimääräistä tonnia, pitänee myydä jotain...


No joo,

Dynon D180 ~3500,- (sisältää probet ja rotax 912 loput)
Eli tuohon hintaan jos koittaa ostaa saman informaation antavat perinteiset
yksittäiset mittarit niin ei onnistu. Lisäksi painoakin tulee enemmän ja asennusvaivaa.
Itseasiassa jos aikoo asentaa yhdenkin hyrrämittarin niin EFIS/EMS alkaa tulla
jo halvemmaksi. Eli ei se hinta niin kamala ole. Mutta tämä ei tietenkään päde jos sitten
vielä haluaa alkaa jotain kahdentelemaan, mikä kuten jo aiemmin totesin, ei ole VFR koneessa mielestäni tarpeen.

Eli mielestäni hinta ei ole se kysymys vaan se, haluaako perinteiset vai "nykyaikaiset" mittarit.

Eri EFIS/EMS vaihtoehdoissa on tietenkin eroa mutta tuo Dynon on halvimmasta päästä ja erittäin hyvän
ja luotettavan laitteen maineessa. Enigmasta oli vasta demoja näytillä kun hankintapäätös täytyi tehdä. Enigman etuna on noita mainitsemiasi juttuja mm. GPS, ja vapaahko konfigurointi mutta näytön "pienuudesta" johtuen kaikkea ei voi millään saada selkeästi samaan ruutuun joten siksi päädyin erilliseen GPS:ään ja EFIS/EMS näyttöön (GPS kun nyt kumminkin on jo nykyaikaa, vaikka se paperikartta onkin ensisijainen tiedonlähde, vai mitä Jari K. ;) )

Markku Salminen

kate

Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - huhtikuu 18, 2007, 16:59:19
Jos tekisi avoimen lähdekoodin EFIS ratkaisun niin ensin pitäisi tehdä X11 yhteensopiva softa ja sen jälkeen sen voisi sovittaa jollekkin moduuli-tietokoneelle, jotka ovat erittäin halpoja.

Esim. http://www.garz-fricke.com/render.php?sess_pid=357
Yksi moduuli maksaa >139€
Väylistä ei pitäisi olla pulaa, sillä voihan yhteen väylään liittää useammankin anturin. Sirussa on myös 3d kiihytin eli se pystyisi piirtämään 3d-landscapea.

Kysymys kuuluukin että kenellä meistä olisi aikaa ja taitoa tehdä itse ohjelma? Jos joku tähän ryhtyy niin voin avustaa taitojeni mukaan  ;D

Open source katix efis https://garage.maemo.org/projects/katix-efis/ on jo olemassa. Se on tehty normaalin i Linux/Gtk/X11 ympäristön
päälle. Itse olen ajanut sitä Nokia 770/N800 raudassa. Tein aikaisemmin aika paljon bisnestä noiden moduli-tietokoneiden
kanssa. Ongelma on että yleensä kun niistä kasaa paketin näytön ja muun rekvisiitan kanssa, se maksaa moninkertaisesti
sen mitä joku täysin valmis N800 mutta mikäänhän ei estä ajamasta missä raudassa haluaa.

Tällä hetkellä eniten kehitystyötä on mennyt moottorin anturiboxin tekemiseen. Myös AHRS-boxi on työn alla.

Moottorinvalvontaosuutta kokeilinkin jo koneessakin viime syksynä mutta nyt täksi lentokaudeksi
pitäisi saada se päivitetty anturiboxi peliin.

Valitettavasti projekti vain on edennyt hitaanlaisesti kaikkien muiden kiireiden kanssa.

Varmaankin siitä tulee edullisin Efis/Engine monitor vaihtoehto kun saan sen valmiiksi
mutta en nyt vielä kenellekkään sitä tyrkytä ennen kuin on jotain valmista.

Kate

kate

Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - huhtikuu 18, 2007, 19:56:28
Hyvät katteet tuntuu olevan valmistajilla  :)

Mutta pienet voitot   :(

Ongelmana on että koko mailman markkinat on aika pieniä, keiketi lähinnä satoja kappaleita vuodessa
ja sielläkin on noissa pikkuefiksissä aika monta peluria. Jos myy muutamasata purkkia vuodessa
ja saa niistä tuhatlappusen katetta niin ei sillä vielä kovin monen ihmisen palkkoja tuotekehitysinvestointeja
makseta.

Jos sitten laitteeseen onnistuu hankkimaan hyväksymis-stämppelit eli etkemään siitä sertifioidun
lentokoneen osan voikin sitten hinnan kertoa n. viidelläkymmenellä. Eli sertifioidut Efikset
sitten maksavatkin luokkaa 100000€ .

Tosin, sitten asiakakatkin ovat ne muutamat harvat sertifioituja yleisilmailukoneita tekevät firmat
mallia Cirrus, Diamond, Cessna jne.

Stämppeleiden hankkiminen maksaa maltaita ja jotta rahat saa takaisin pitää pystyä myös
sitten heittämään Garminin G1000 yms ulos jonkun näiden konevalmistajien tuotteista.

Eli ei ole kovinkaan ruusiunen markkina-alue. Kun lähdin Katix-efistä tekemään harrastuksena
niin keti alkuun pika-markkina-analyysi sanoi että ei tuon varaan kannattaisi oman leivän
ansaitsemista jättää.

Kate

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Toma - huhtikuu 18, 2007, 18:25:40
Mikä sinulla Jari muuten oli radiona? Itselläni vanha onneton Icom käsipeli joka on tosin toiminut ulkoisella antennilla jotenkin siedettävästi, olisi vain hieno kun olisi radio jonka saisi upotettua.

Xcom. Pieni ja kevyt. Näyttää jopa toimivankin aivan kivasti.
Jäin tosin kaipaamaan siinä VORri ominaisuutta. Maksaisi valmistajan
mukaan kuulemma satkun-kaksi lisää. Mutta sisältää kuitenkin jo
valmiina intercomin. Se tuon lopulta ratkaisi itselläni.

Kallista on softa sano...

http://www.mcp.com.au/xcom760/

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Toma - huhtikuu 18, 2007, 20:31:05
luota omaan koodaustaitoon niin että lähtisin Atmel ARM 32 bittiselle, AT91SAM9261, ARM9 ytimellä varustetulle prosessorille koodaamaan omia juttuja,

Heh. Tuolla olisi armille (GNU) C/C++ kääntäjä jossain hyllyssä. Eräässä
puhelinkeskussysteemissä myös käyttävät ARM9:llä olevaa prosua
DSP hommissa. Linux pohjainen sydeemi baithöwei.

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: masal - huhtikuu 19, 2007, 10:42:13
GPS:ään ja EFIS/EMS näyttöön (GPS kun nyt kumminkin on jo nykyaikaa, vaikka se paperikartta onkin ensisijainen tiedonlähde, vai mitä Jari K. ;) )


:police:

masal

Pollarikone  *0* Tää oli hyvä!

Jospas minä sitten maalaisin merirosvolipun oman koneen peräsimeen ja jättäisin (ylisuuret) tunnukset pois niin voitas leikkiä rosvoa ja poliisia  >:D
Markku Salminen

Toma

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - huhtikuu 19, 2007, 14:25:01
Xcom... sisältää kuitenkin jo
valmiina intercomin. Se tuon lopulta ratkaisi itselläni.


Ymmärsinkö oikein että tuo intercomi voisi tuke myös dynaamista mikkiä? Minulla kun on käytössä Peltorit (ne helikopterimallit) jossa on tosi hyvä passiivinen vaimennus, koska ne olivat ainoat jotka pystyivät hyvin toimimaan tuossa Petrelin helvetillisessä melussa.

Laatikossa on jopa Nexuksen naarasplugeja mitä voisi käyttää tuohon, tuon mallin Peltorilla kun ei ole niitä jenkki mallisia plugeja vaan yksi "nelikanavainen" nexuksen jack plugi...
Terveisin
Tom Arppe

Jari Kaija

#25
Lainaus käyttäjältä: Toma - huhtikuu 20, 2007, 17:43:13
Ymmärsinkö oikein että tuo intercomi voisi tuke myös dynaamista mikkiä?

Näin minä olen rivien välistä ymmärtänyt, sillä oli annettu dynaamiselle mikille
ominainen ohmialue sisäänmenossa, vaikkakin puhutaan spekseissä "electret"
mikistä, joka käsitetään yleisesti kondensaattorimikiksi, joka vaatii myös
samoja piuhoja myöten jännitteen toimiakseen.

Tietämättä sen tarkemmin edes kuulokkeideni mikrofonin ominaisuuksista,
niin homma pelasi lennossa. Voin tietty tässä viikonlopun aikana tutkia
pää-ruuvipenkkini tarkemminkin.

EDIT:

No nyt tulee faktaa :-) Jaksoin kaivaa lisää infoa tuosta radiosta.

Eli:

Radio syö sellaisenaan kondensaattorimikrofonin. Dynaaminen mikrofoni,
jonka ulostuleva jännite on ilman vahvistusta +-50mV, voidaan kytkeä,
kun "kuumaan" piuhaan sijoitetaan sarjaan esim. 220nF-1uF polyesteri tai
muu vastaava kondensaattori. Tällä estetään radiolta päin tulevan mikin
vahvistimelle tarkoitetun käyttöjännitteen aiheuttama mikrofonielementin
kalvon jämähtäminen paikoilleen.

Jos dynaamisessa mikrofonissa on itsessään vahvistin, käy se myös suoraan
tuohon radioon.

Ellei dynaamiselle mikille ole speksejä (max ulostulojännite), niin piuhat
kiinni oskilloskooppiin ja ruveta karjumaan tarpeeksi voimallisia sanoja.
Kyllä ne speksit sieltä tulevat näyttöön  ;)

Toma

No perhana, sitten pitää varmaan taas yrittää repiä jostain hieman tuohta että saisi tuonkin hankittua... taitaa kuitenkin jäädä tuonne kesään, koska tuossa on aivan varmasti monta yllättävää menoerää vielä tulossa.

Miten sinun projektisi kanssa Jari, onko se tulossa lentokuntoon kesäksi?
Terveisin
Tom Arppe

Jari Kaija

#27
Lainaus käyttäjältä: Toma - huhtikuu 20, 2007, 19:03:21
Miten sinun projektisi kanssa Jari, onko se tulossa lentokuntoon kesäksi?

On, tiukkaa tekee että saisi jo Jämille, mutta yritetään.

Tekisin nytkin sitä parhaillaan, ellei katto olisi romahtanut talvella
"maalausteltasta". Nyt siellä on uudet ns. kattotuolit kohta valmiina,
mutta särin itseltäni selän ja niskan viime viikolla ja olen ollut siitä
lähtien toipilaana. Ei paljoa nostella mitään ja äkkinäiset liikkeet saavat
aikaiseksi outoa naamanvääntelyä. Tänään kuitenkin on taas pakko
mennä tuota selkää kiusaamaan ja yrittää vähän jelpata talon
omistajaa "elävänä ruuvipuristimena", kun uudelle öljysäiliölle seiniä
rakentelee.

Noista lasiohjaamoista tuli mieleeni, että täytynee kohta räjäyttää
pankki ja pistää esille, mitä talven aikana on tullut kokeiltua ja
tehtyä. Koneeseeni en sitä kuitenkaan pistä vielä vuoteen/kahteen,
jos koskaan, mutta tulen ainakin testaamaan sen toimintavarmuuden
sinä aikana, kuin mitä tuo kone minulla on. Eli tulee sijaitsemaan
useallakin lennolla mukana viereisellä penkillä ja anturiboxit kiinni
systeemissä. (Tiedonsiirto anturiboxien ja "EFIS" välillä hoidettu
varmalla ja nopealla CAN-väylällä)

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Toma - huhtikuu 20, 2007, 17:43:13
Laatikossa on jopa Nexuksen naarasplugeja mitä voisi käyttää tuohon,

Itse tulen käyttämään liittiminä jo aikoinaan soittokeikoilla & kotistudiossa hyväksi
havaittuja ja kestäviä "Canonin XLR" liittimiä. Yksi ainut liitin/kuuloke, eikä ole
kosketushäiriöitä tulevaisuudessakaan.

JariS

XLR-liittimissä on se hyvä puoli, ettei tarvitse myöskään lainata headsettejä.....
Missäs vaiheessa Jarin projekti on? Näyttäisi nettitietojen mukaan seisseen jo muutaman vuoden....
Minä ostin omani käytettynä (126h) ja meni vain puoli vuotta lentoon. Life is too short.....
Lennän hitaasti ja nauttien

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: JariS - toukokuu 04, 2007, 11:43:45
Missäs vaiheessa Jarin projekti on? Näyttäisi nettitietojen mukaan seisseen jo muutaman vuoden....

Muutaman vuoden? Mistä nä semmoisia tietoja olet kaivanut?

Viikonloppuna tulee lisää kuvia saitille, kun Jussi sai aamulla FTP
yhteydenkin taas pelaamaan. Ei projekti koskaan "jumissa" ollut.
Oli vain naimisiinmenoa, hel*etisti töitä, asuintalon perus/tavallista
remppaa, jumalattomat sähkölaskut tallin talvilämmittämisestä (eli talvi-
rakennus tipahti nollaan) ja muuta vastaavaa pientä tässä välillä.

Motti istuu jo paikoillaan. Viikonloppuna maalailen ohjaamon sisäpuolen,
jonka jälkeen mittaritaulu johdotuksineen & putkineen -> siihen liittyvä
ohjaamon etuosan päälypelti myös paikoilleen -> rungon maalaus loppuun
asti -> tuulilasi ja ovet paikoilleen -> tehdä uusi ennätys toisen siiven
jo valmiiden osien kiinniniittauksessa -> sovitus kaikille siiven osille ->
siivet irti -> siipien maalaaminen -> ahmonsuolle -> siipien pulttaus
paikoilleen -> punnittija & katsastaja paikalle -> rullauskokeita ->
kananloikkia -> LENTOON!

lamsah

ENGINE INFORMATION SYSTEM (EIS) HKS

The Super Engine Information Sys. complete engine instrumentation package available in three models and two sizes for nearly all 2- and 4-stroke engines. The EIS includes 6 display pages - Comb...

View more details
10-00282 EIS 2000 SYSTEM FOR HKS $656.00

T: Antti Kääriäinen

Toma

Lainaus käyttäjältä: masal - huhtikuu 19, 2007, 10:42:13
Enigman etuna on noita mainitsemiasi juttuja mm. GPS, ja vapaahko konfigurointi mutta näytön "pienuudesta" johtuen kaikkea ei voi millään saada selkeästi samaan ruutuun joten siksi päädyin erilliseen GPS:ään ja EFIS/EMS näyttöön...


Nyt on Enigmasta tulossa isoveli (tai sisko) Odyssey, siinä taitaa tuo koko olla kohillaan... (http://www.mglavionics.co.za/Odyssey.html)
Täällä vertailu skaalassa: http://www.jen-rick.com/215rj/images/forumposts/EFIS_Size_Compare.png

MGL avionics on muuten tekemässä VHF radiota myös joten pitänee odottaa mitä siitä tulee ennen tuon XCOM:in ostoa. Radio käyttää EFIS:tä näyttönä, ovat kai julkaisemassa sitä Oshkoshissa.
Terveisin
Tom Arppe

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod