Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Ultrakevyet => Aiheen aloitti: Virpi - lokakuu 07, 2002, 22:18:42

Otsikko: B-ultran 4-piste istuinvyöt
Kirjoitti: Virpi - lokakuu 07, 2002, 22:18:42
Muutosmääräyksen mukaan istuinvyöt on vaihdettava, jos ne eivät ole ns. yhdestä lukosta aukeavia. Tarve lienee suurehko, joten ehdottaisin,että talvipäivillä käsiteltäisiin asiaa. Yhteishankintakin voisi tulla kysymykseen. Hankintavinkit otan kiitollisuudella vastaan.

V Tunkkari                    
Otsikko: B-ultran 4-piste istuinvyöt
Kirjoitti: Virpi - lokakuu 07, 2002, 22:18:56
Terve Vesa!

Toimittajaksi kelpaa yritys, joka tekee autoihin turvavöitä. Todennäköisin paikka sellaiseksi on esimerkiksi erikoisbusseja sisustava yritys, kuten esimerkiksi Luopioisissa sijaitseva Rego.

Varmaan Vetelinkin suunnalla vastaavia on.

Jouni                    
Otsikko: B-ultran 4-piste istuinvyöt
Kirjoitti: Virpi - lokakuu 07, 2002, 22:46:02
Olen löytänyt toimittajan, jolta löytyy kohtuuhintaisia määräykset täyttäviä vöitä 4/6piste, pilot lukolla. Kristian Raak 0400 636657

V Tunkkari                    
Otsikko: B-ultran 4-piste istuinvyöt
Kirjoitti: TimoT - lokakuu 16, 2002, 19:53:02
Tulikohan tämä kahteen kertaan. Vöitä löytyy myös tuolta http://www.greatplainsas.com/pg35.html (http://www.greatplainsas.com/pg35.html) hintaan $59,75. Nelipistevyöt ei hirveeseen temppuiluun mutta sunnuntai lentelyyn kylläkin.

-Timo-                    
Otsikko: B-ultran 4-piste istuinvyöt
Kirjoitti: TimoT - lokakuu 16, 2002, 20:59:37
Otan heti kirjoitukseni takaisin ne Great Plainssin vyöthän ovat juuri niitä määräysten vastaisia. No Wicksiltä (kuvasta katsottuna) näyttäisi olevan sellainen 4-piste vyö joka aukeaa yhdestä lukosta. Löytyy tuolta http://wicks.overcoffee.com/gotopage.php?page=56 (http://wicks.overcoffee.com/gotopage.php?page=56) , no hintaapa sitten kertyykin jo reilusti yli 100 taalaa.

-Timo-                    
Otsikko: APUVA....
Kirjoitti: Juha Pysäys - syyskuu 14, 2005, 21:14:02
Minkälaiset määräykset on 3-pistevöistä?.Itsellä tuli rakennussarjan mukana vyöt, 3-pisteiset, ja vyö, joka kulkee pötsin ympäri, on aukeava, eli valjaat  avautuvat yhdestä pisteestä, mutta ei kokonaan, kuten aikaisemmassa Ikaruksessa olevat, kierauttamalla aukeavat vyöt, josta kaikki remmit aukeavat kerralla.Eli tarkoitan sitä, että olkapäitten yli menevät remmit ovat kuitenkin kiinteät, mutta on kuitenkin hätätilassa luikerrettavissa valjaista pois.Onko nämä luvalliset, ko. värkkien kiinnitys on semmoinen, että joutuu avaamaan niittejä pitkästi, että saa vyöt vaihdettua.Asennusta ei vielä ole tehty, joten kysyn neuvoa viisaammiltani...Voikohan tänne postata kuvia, olisi helpompi selvittää niistä...
Otsikko: Re: B-ultran 4-piste istuinvyöt
Kirjoitti: Aki Suokas - syyskuu 14, 2005, 22:04:14
Koska taidat rakentaa ultraa, niin AIR M5-10 sanoo kohdassa 3.2 että tämän vuoden alun jälkeen rekisteröitävissä koneissa on oltava 4-pistevyöt.
Se lentokelpoisuusmääräyksen 3-pistevyöjuttu koskee vanhempia koneita.
Eli et voi käyttää kitin mukana tulleita vöitä.

Vöitä löytyy
  http://www.windcraft.fi/turvavyo/index.html
Otsikko: Re: B-ultran 4-piste istuinvyöt
Kirjoitti: Markku Hiedanpää - syyskuu 15, 2005, 10:52:23
Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - syyskuu 14, 2005, 22:04:14
Koska taidat rakentaa ultraa, niin AIR M5-10 sanoo kohdassa 3.2 että tämän vuoden alun jälkeen rekisteröitävissä koneissa on oltava 4-pistevyöt.
Kts, kohta 3.2:
Istuinvyöt ja muut kiinnitysvarusteet
Istuinvöiden ja muiden kiinnitysvarusteiden on oltava samaa rakennetta ja laatua kuin ilma-aluksiin tai moottoriajoneuvoihin hyväksytyt varusteet. Istuinvöiden kaikkien osien on vapauduttava keskuslukosta siten, ettei lentäjän poistuminen ilma-aluksesta esty. Turvavyöt on asennettava ilmailussa yleisesti hyväksytyllä tavalla (asennusohje FAA AC nro. 43.13-2A). Istuinvöiden on oltava 1.1.2005 jälkeen rekisteröitävissä B-luokan ultrakevyissä lentokoneissa vähintään 4-pistetyyppiset.
Otsikko: Re: B-ultran 4-piste istuinvyöt
Kirjoitti: Karoliina - syyskuu 16, 2005, 14:04:18
Miksikäs muuten Cessnoissa ei ole kunnollisia turvavöitä? Nyt kun on tottunut tuohon esim. meidän
koneen 4-pistevyösysteemiin jossa on kiinni kuin ralliautossa, tuntuu hieman epäturvalliselta
C172:n 70/80-luvun auton tasoa olevat kolmipistevyöt (lähinnä henkisenä tukena) ja takana pelkät lantiovyöt. Eikös se ole niin
että sertifioituun lentokoneeseen ei edes saa vaihtaa kuin alkuperäisen kaltaiset vyöt, joten vaikka 4-pistevyöt
olisivat paljon paremmat pakkolaskuja tms. onnettomuuksia ajatellen, niitä ei kuitenkaan siihen saa ainakaan itse laittaa?
Jos itselläni olisi sertifioitu lentokone, haluaisin siihen kyllä monipistevyöt jos vain suinkin mahdollista.
Piperin kyydissä kun oltiin, siinä oli kanssa vyöt kuin suoraan vanhasta amerikanraudasta.
Ainoastaan Cessna aerobatissa jolla olen ollut lentämässä (OH-COX) on kohtuulliset 4-pistevyöt mutta siinäkin
lukkomekanismi on aika kludge.
Otsikko: Re: B-ultran 4-piste istuinvyöt
Kirjoitti: Juho - syyskuu 16, 2005, 22:31:19
Karoliina kysymys on ihan aiheellinen. Olen itsekin katsellut noita Cessnojen vöitä ja ne on useimmiten todella surkeassa kunnossa ja roikkuvat siellä koneen jalkatilassa ihan miten sattuu. Vyöt tuntuvat ehkä lentäjistä hieman toisarvoisilta asioilta, joten niihin ei tule hirveästi aikaa uhrattua. Ja jos oikein kunnolla napsahtaa, niin eihän nekään tilannetta pelasta.

Itse olen tottunut ultralla (ja mopulla sekä purtsikalla) lentäessäni 4-pistevöihin, jotka säädän mielelläni vielä aika kireälle...sitä on jotensakin jämäkästi koneen kanssa "yhtä puuta". Puuskaisella ja termiikkisellä kelillä vyöt tuntuvat olevan kovasti tarpeellisia jo itse lennollakin (eli ei pelkästään pakkolaskua ajatellen)...onko tuo "oikea moottorilentäminen" sitten niin paljon tasaisempaa kyytiä, ettei vöille ole siinä tarvetta??
Otsikko: Re: B-ultran 4-piste istuinvyöt
Kirjoitti: Tuomas Kuosmanen - syyskuu 17, 2005, 00:11:23
Lainaus käyttäjältä: Juho - syyskuu 16, 2005, 22:31:19
Karoliina kysymys on ihan aiheellinen. Olen itsekin katsellut noita Cessnojen vöitä ja ne on useimmiten todella surkeassa kunnossa ja roikkuvat siellä koneen jalkatilassa ihan miten sattuu. Vyöt tuntuvat ehkä lentäjistä hieman toisarvoisilta asioilta, joten niihin ei tule hirveästi aikaa uhrattua. Ja jos oikein kunnolla napsahtaa, niin eihän nekään tilannetta pelasta.

Itse olen tottunut ultralla (ja mopulla sekä purtsikalla) lentäessäni 4-pistevöihin, jotka säädän mielelläni vielä aika kireälle...sitä on jotensakin jämäkästi koneen kanssa "yhtä puuta". Puuskaisella ja termiikkisellä kelillä vyöt tuntuvat olevan kovasti tarpeellisia jo itse lennollakin (eli ei pelkästään pakkolaskua ajatellen)...onko tuo "oikea moottorilentäminen" sitten niin paljon tasaisempaa kyytiä, ettei vöille ole siinä tarvetta??

Kyllähän nelipistevyöt on kivat, COXin kludge on jämerä mutta ainakin toimii. Siinä kokee olevansa kiinni kunnolla.

Jos vyöt roikkuvat jalkatilassa, vika ei ole lentokoneessa vaan kerhon / omistajien toimintakulttuurissa. Ainakin itse pidän huolen että vyöt jäävät siististi lukkoon penkin päälle eivätkä kiemuralle mihin sattuu. Samoin kuin kaikki muukin koneessa. Sellaiseen kuntoon missä sen itsekin mielellään vetäisi hallista ulos.

//Tuomas
Otsikko: Re: B-ultran 4-piste istuinvyöt
Kirjoitti: Matti Rissanen - syyskuu 17, 2005, 12:34:25
hopo hopo, 4-pistevyot voi kylla laittaa tyyppihyvaksyttyyn koneeseen. Kuopion Lentajien OH-COR:ssa (172) on sellaiset olleet jo pidemman aikaa. 3-pistevoiden yleisyys tyyppihyvaksytyissa lienee samasta syysta mista muukin muutosnihkeys. Itseani enemman keljuttaa istua huonolla tuolilla, jossa ei ole sivuttaistukea lainkaan, ei niinkaan kolmipistevyot. Se rynkytys ei kuitenkaan ole niin rajua isossa koneessa.
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod