Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Experimental => Moottorit => Aiheen aloitti: Matti Kuosmanen - elokuu 11, 2020, 15:27:58

Otsikko: Lycosauruksen venttiilien sääntö
Kirjoitti: Matti Kuosmanen - elokuu 11, 2020, 15:27:58
Onko kellään tietoa miten O-320:n moottorin venttiilit säädetään ja mistä säätöarvot löytyvät?
Moottorissahan ei ole säätöruuveja välyksen sääntöön. Ilmeisesti venttiilin nostimia vaihdellaan tai niiden pituutta jotenkin muutellaan.
Otsikko: Vs: Lycosauruksen venttiilien sääntö
Kirjoitti: Pekka - elokuu 11, 2020, 17:12:40
Lienevät ns. hydrauliset, ei säätöjä.
Otsikko: Vs: Lycosauruksen venttiilien sääntö
Kirjoitti: Matti Kuosmanen - elokuu 12, 2020, 08:30:59
Ei ole muuta säätömahdollisuutta kun ilmeisesti muuttaa nostajan varren pituutta?
Eihän välyksiä huollossa tarkisteta tai säädelläkään, huomasin vaan että yhden imuventtiilin välys on reilusti isompi kun muiden. Tämän vuoksi kiinnostaisi oikean välyksen määrä ja miten siihen voi vaikuttaa. Kone on pyörinyt experimentalissa noin 500 tuntia peruskorjauksen jälkeen.
Otsikko: Vs: Lycosauruksen venttiilien sääntö
Kirjoitti: Esa Virtanen - elokuu 12, 2020, 10:31:49
Lainaus käyttäjältä: Matti Kuosmanen - elokuu 12, 2020, 08:30:59
Ei ole muuta säätömahdollisuutta kun ilmeisesti muuttaa nostajan varren pituutta?
Eihän välyksiä huollossa tarkisteta tai säädelläkään, huomasin vaan että yhden imuventtiilin välys on reilusti isompi kun muiden. Tämän vuoksi kiinnostaisi oikean välyksen määrä ja miten siihen voi vaikuttaa. Kone on pyörinyt experimentalissa noin 500 tuntia peruskorjauksen jälkeen.
Juuri noin, niitä tankoja on eripituisia ja "perussäätö" tehdään niillä. Meillä vaihdettiin kerhon koneeseen hiljattain pytyt ja tuosta oli huollossa puhetta.
Otsikko: Vs: Lycosauruksen venttiilien sääntö
Kirjoitti: kalle vaaraniemi - elokuu 12, 2020, 12:29:07
https://www.lycoming.com/sites/default/files/SI1193A%20Valve%20Failure%2C%20Inspection%20in%20Event%20of.pdf

Em välykset nostajat kuivana
Otsikko: Vs: Lycosauruksen venttiilien sääntö
Kirjoitti: Matti Kuosmanen - elokuu 14, 2020, 10:09:13
Tuossa em. huolto-ohjeessa on kannaltani väärä moottorityyppi (ruisku) ja välykset ovat väärät O-320-A2B:n. Oikeat ovat kylmänä 0.028" - 0.080" eli aika  iso maksimivälys noin 2 mm. Eipä ihme että Lycomingit mielellään kilkuttelevat vanhemmiten!
Nyt on selvinnyt että venttiilivälystä säädetään eri pituisilla työntötangolla ja tangot on numeroitu, jolla osaa hommata oikean pituisen.
Otsikko: Vs: Lycosauruksen venttiilien sääntö
Kirjoitti: Perttirin - elokuu 14, 2020, 10:30:45
Jos on hydraulit, niin eikö silloin pitäisi välysten olla kokeiltaessa käytännössä nolla. Patruuna pitää koneiston hiljaisena, mutta antaa käyntiin pienen välyksen. 
Noin olen ymmärtänyt olevan maakulkuneuvoissa. 
Jos on säädettävä työntötanko, kiristetään ensin välys nollaan ja sitten vielä pikkuisen kierroksia, että patruuna painuu sen verran kasaan, että voi toimia kumpaankin suuntaan.
Otsikko: Vs: Lycosauruksen venttiilien sääntö
Kirjoitti: Matti Kuosmanen - elokuu 14, 2020, 10:35:02
Nämä Lycosaurukset on keksitty 100 vuotta sitten ja niiden, ainakin näiden perusmoottorien, tekniset ratkaisut ovat siltä ajalta (guru)
Otsikko: Vs: Lycosauruksen venttiilien sääntö
Kirjoitti: Markus Hatakka - elokuu 14, 2020, 12:45:28
Lainaus käyttäjältä: Matti Kuosmanen - elokuu 14, 2020, 10:09:13
Tuossa em. huolto-ohjeessa on kannaltani väärä moottorityyppi (ruisku) ja välykset ovat väärät O-320-A2B:n. 
Kallen linkittämässä huolto-ohjeessa oli kyllä myös sinun moottorityyppisi, eli maininnalla "All others .... . 028/. 080 Inch".
Otsikko: Vs: Lycosauruksen venttiilien sääntö
Kirjoitti: kalle vaaraniemi - elokuu 14, 2020, 13:44:19
Ja tästä lisätietoa kiinnostuneille
https://www.kitplanes.com/maintenance-matters-36/ (https://www.kitplanes.com/maintenance-matters-36/)
Otsikko: Vs: Lycosauruksen venttiilien sääntö
Kirjoitti: Matti Kuosmanen - elokuu 14, 2020, 14:07:57
Kiitokset, olipa hyvät ohjeet Kitplanesissa.
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod