Ilmailufoorumi

Huolto ja vikafoorumi => Huolto ja vikafoorumiin => Rotax => Aiheen aloitti: jaoksa - elokuu 31, 2017, 14:38:46

Otsikko: ROTAX 912 ULS sytytystulpista
Kirjoitti: jaoksa - elokuu 31, 2017, 14:38:46
Onkohan ROTAX vaihtanut tulpat 2-kärkisiin 912 ULS-moottorissa , teimme  eilen EPIK:llä koneelle 100h huoltoa (keväällä vaihdettu uusi moottori) tulppien tarkastuksessa teimme huomion tulpan keraamisesta osasta löytyi 
ROTAX 297656 , kannassa oli BOSCH:n merkintä, nämä olivat 2- kärkiset sytytystulpat.
Otsikko: Vs: ROTAX 912 ULS sytytystulpista
Kirjoitti: SamiM - elokuu 31, 2017, 19:08:49
On :-) (http://rotaxnews.net/wp-content/uploads/2017/03/SI-912-027_SI-912i-013_SI-914-028_Introduction-of-new-spark-plug-part-no.-297656-and-spark-plug-connector-part-no.-265249-for-ROTAX-Engine-Type-912-i-912-and-914-Series.pdf)
Otsikko: Vs: ROTAX 912 ULS sytytystulpista
Kirjoitti: jaoksa - elokuu 31, 2017, 19:17:21
ilmeisesti aiempimalliset on vaihtokelpoisia näiden kanssa , niitä kun on vielä varastossa
Otsikko: Vs: ROTAX 912 ULS sytytystulpista
Kirjoitti: Jarmo Uusimäki - elokuu 31, 2017, 21:01:59
Lainaus Samin linkin dokumentista:

NOTE: In case of interchange/repair/maintenance it is not allowed to exchange individual parts. Mixing of spark plug types and spark plug connector types is not allowed. All spark plugs and spark plug connectors must be of the same part number for the entire engine.
Otsikko: Vs: ROTAX 912 ULS sytytystulpista
Kirjoitti: jaoksa - elokuu 31, 2017, 21:08:41
Lainaus käyttäjältä: Jarmo Uusimäki - elokuu 31, 2017, 21:01:59
Lainaus Samin linkin dokumentista:

NOTE: In case of interchange/repair/maintenance it is not allowed to exchange individual parts. Mixing of spark plug types and spark plug connector types is not allowed. All spark plugs and spark plug connectors must be of the same part number for the entire engine.
Tietysti tarkoitin että 200h huollossa uusittaisiin kaikki tulpat kerralla, ei tietenkään sekoiteta koneessa olevien tulppien kanssa.
Otsikko: Vs: ROTAX 912 ULS sytytystulpista
Kirjoitti: P.Lehtinen - syyskuu 01, 2017, 10:42:23
Vanhanmallin NGK tulppia voi käyttää jos vaihtaa myös tulpanhatut.
Näiden uusien tulppien kanssa on erilaiset tulpanhatut. Tuossa Samin linkissä on selkeästi asia sanottu.
Eli ngk tulppien kanssa ngk hatut  ja uusien 297656 tulppien kanssa uudenlaiset hatut. Sekoittaa ei saa uusia hattuja ja ngk tulppia tai päinvastoin.
Joku kuitenkin kysyy miksi ei. Sitä en tiedä mutta lienee jokin vastusjuttu. Ehkäpä Rotax sen on suunnitellut näin.
Otsikko: Vs: ROTAX 912 ULS sytytystulpista
Kirjoitti: jaoksa - syyskuu 01, 2017, 10:51:11
Lainaus käyttäjältä: P.Lehtinen - syyskuu 01, 2017, 10:42:23
Vanhanmallin NGK tulppia voi käyttää jos vaihtaa myös tulpanhatut.
Näiden uusien tulppien kanssa on erilaiset tulpanhatut. Tuossa Samin linkissä on selkeästi asia sanottu.
Eli ngk tulppien kanssa ngk hatut  ja uusien 297656 tulppien kanssa uudenlaiset hatut. Sekoittaa ei saa uusia hattuja ja ngk tulppia tai päinvastoin.
Joku kuitenkin kysyy miksi ei. Sitä en tiedä mutta lienee jokin vastusjuttu. Ehkäpä Rotax sen on suunnitellut näin.

Eipä kannata vaihdella, edellisessä koneessa uusittiin hattujakin löystymisen vuoksi , tässä hatut pysyvät kunnolla kiinniki  ja  saattaa olla että boxitkin kestäisi paremmin 2 kärkitulpilla , hienosti on kyllä toiminut eikä ole pätkimisiä tms. havaittu , oli hyvä havaita tämäkin muutos ennen tulppien vaihtotarvetta :)
Otsikko: Vs: ROTAX 912 ULS sytytystulpista
Kirjoitti: kike - heinäkuu 21, 2020, 21:55:39
Anteeksi vanha ketju. Vieläkö Rotaxilta/Pertiltä saa "vanhoja" tulppia?

Otsikko: Vs: ROTAX 912 ULS sytytystulpista
Kirjoitti: P.Lehtinen - heinäkuu 21, 2020, 22:27:20
Kyllä saa. Varastosta löytyy.
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod