Tuoreimmat viestit

#1
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Boeing/Blanik
Viimeisin viesti käyttäjältä PeSo - tänään kello 06:48:12
Tässä linkissä on muutamia kuvia, joista Vivatin runkorakenne käy ilmi:

http://www.falconaircraft.cz/galerie-l-13-vivat/

Ja seuraavassa linkissä on lisätietoa Blanik L-13 siipisalon tyviosan tarkastuksesta ja korjauksesta:

https://www.flying-revue.com/how-do-you-rebuild-blanik-l-13-come-see-with-us

Ja vielä linkki Blanikin sivuille:

https://www.blanik.aero/

t. Pekka
#2
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Boeing/Blanik
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - tänään kello 05:50:39
Tarkennuksena, en ole putkiristikkorakennetta vastaan päin vastoin sellainen rakenne on vielä korjattavissa, kun taas peltinen kuorirakenne jokapuolelta mankeloituna on taloudellisen korjauksen kannalta menetetty, poislukien harvinaisuudet. Näin jossakin videolla kuvaa Blanikki korjaamolta missä myös alaston Vivat mopu. Vaikka olen optimismiin taipuva käsityöläinen näytti rakenne putkimemberien ja hitsausliitosten määrän puolesta siltä että antaa olla. Mutta olisi tervetullutta ja kannustettavaa
jos joku maassamme todella pystyisi uudelleen rakentamaan jotain aiheesta. Martti Piipponen teki suurtyön Pilatus B4 mopun teolla, kykeneekö joku samaan Blanikin kohdalla. Jokin aika sitten Vivat oli myynnissä 23 tuhannella Eurolla eli ei kallis mutta hankala kone suurten mittojen ja massojen puolesta. Kyllä Motolerchekin on hankala verrattuna Ultriin ja Exp. koneisiin kun lähtökohtana on yksin toimiminen.
Se yksipaikkaisen koneen kolmannen osapuolen pakollisen vakuutuksen hinta 620 E. on hävytön alle viidensadan kilon koneelle. Ei ansaitse tulla mainostetuksi Ilmailuliiton hovivakuuttajana.
#3
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Boeing/Blanik
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - eilen kello 22:57:11
Joo lasikuituisten pintaelemtien paikallaan ollessa mutta alla tuhannen pätkän putkiristikko. Sehän ei lentäjää kiinnosta vaan ainoastaan tekniikkamiestä.
#4
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Boeing/Blanik
Viimeisin viesti käyttäjältä Timo Hyvönen - eilen kello 21:36:38
Viljandissa on Vivat ES-7110, ihan siisti.

#5
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Boeing/Blanik
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - eilen kello 21:32:27
Siipisalkojen rungon läpimenoterästen vaihto, mikä myös on välttämättömyys, työmäärä ja hinta tehtaalla on vielä kalliimpi juttu mitä korvakekimpaleiden vaihto siipiin.
Vanhimpiin siipiin vaihto ei enää auta. Vivat mopussa keskirunko on teräsputkirakennetta ja rakenne sellaista tikutusta että tällainen putkimies nostaa kädet ylös. Näin putkisekamelskasta kuvan jossain videossa missä pääsalko läpimenoa vaihdettiin mutta en nyt löytänyt.
#6
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Boeing/Blanik
Viimeisin viesti käyttäjältä Seppo Koivisto - eilen kello 20:19:41
Ritarannan kirjan mukaan OH-803 on myyty vuonna 1993 Ruotsiin.
#7
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Boeing/Blanik
Viimeisin viesti käyttäjältä PeSo - eilen kello 19:17:48
Blanikeissa on edelleen paljon piilossa olevaa potentiaalia. Hyvä aihio moneen uuteen projektiin.

Osaavissa käsissä ja tämän päivän tekniikkaa hyödyntämällä vanhoista Blanikeista voisi rakennella kaikkea mielenkiintoista...

Jo 1970-luvun lopulla Tsekkoslovakiassa kehiteltiin Blanikin osiin pohjautuva moottoroitu purjelentokone Vivat L-13 SW. Moottorina siinä oli Walter Mikron, ilmajäähdytteinen rivinelonen.

https://www.orlita.net/vivat

Harvinaisen tästä tapauksesta tekee se, että ensimmäinen vientiin valmistettu Vivat on tullut uutena Suomeen vuonna 1988. Oheisen linkin sisältämässä lehtiartikkelissa koneen kyljessä on tunnus OH-803 ja artikkelissa mainitaan nimi Pentti Ahava.

Onko kenelläkään tämän palstan lukijoista muistikuvia tästä tapauksesta? Olisi mielenkiintoista kuulla tämän koneyksilön myöhemmistä vaiheista.

t. Pekka
#9
Myydään / Kannuspyörä
Viimeisin viesti käyttäjältä Antsu - toukokuu 04, 2024, 18:25:43
Myytävänä erittäin tukeva jousitettu ja kääntyvä kannuspyörä. Rengas 2.5 x 3". Paino noin 3kg. Suunniteltu Europa XS koneeseen, mutta kiinnikettä modifioimalla saanee käymään mihin vain. Käyttämätön.  Hinta 250€. email:  t.flink(at)hotmail.com
#10
Ostetaan / Ostetaan toimiva MGL Avionics ...
Viimeisin viesti käyttäjältä Spark - huhtikuu 25, 2024, 20:28:55
Moi,

Ostaisin virheettömän otsikossa mainitun ilmailuradion. Ei johdotuksia, pelkkä radio.

Heikki 044 512 6393
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod