Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Experimental => Aiheen aloitti: Teppo Miettinen - elokuu 11, 2009, 13:50:44

Otsikko: Potkureiden vertailua
Kirjoitti: Teppo Miettinen - elokuu 11, 2009, 13:50:44
Austraaliassa on tehty potkurivertailua ihan asiallisella otteella

http://www.stolspeed.com/props-comparison (http://www.stolspeed.com/props-comparison)

Ja yllättävä lopputulos oli, että ihan sama mikä huiska se siellä keulalla pyörii.
Kunhan pyörii.
Otsikko: Vs: Potkureiden vertailua
Kirjoitti: pimattil - elokuu 11, 2009, 15:03:00
Lainaus käyttäjältä: Teppo Miettinen - elokuu 11, 2009, 13:50:44
Austraaliassa on tehty potkurivertailua ihan asiallisella otteella. [...] Ja yllättävä lopputulos oli, että ihan sama mikä huiska se siellä keulalla pyörii.

Kovin oli vielä kapea-alainen tämä katsaus, mutta montaa eri merkkiä oli kyllä tutkittu. Loppupäätelmäsi tosiaan, että potkurilla ei ole merkitystä, pätee varmasti sitten näiden kohdalla ja näitä vertailuarvoja katsottaessa. Potkurista voidaan tutkia näiden ominaisuuksien lisäksi esimerkiksi:

- Hinta
- Paino (voidaan vaikuttaa koneen painopisteeseen)
- Valmistusmateriaali
- Kestävyys: lentäminen sateessa, kiven osumat jne.
- Huoltaminen, uoltojakso ja voiko potkuria korjata
- Onko kierroslukurajoituksia tai vaikka esim. elektronisesta sytytyksestä johtuvia rajoituksia (onko edes valmistaja tutkinut asiaa)
- Väri/muotoilu (joku haluaa punaisen, toinen keltaisen potkurin...)

ja näiden jälkeen näillekin potkureille tulee varmasti eroa.

Ja voin kaivaa kasan tutkimuksia muista potkureista, joissa testeissä on havaittu eroja. Se, mikä sitten on merkittävä ja riittävä ero onkin toinen juttu. Jos lennetään 150 tai 155 solmua niin kannattaako nopeammasta potkurista maksaa vaikka tupla hinta?  :dontknow:
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod