Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Ilmailun säädökset => Aiheen aloitti: Aki Suokas - heinäkuu 24, 2023, 10:43:24
Yhdysvalloissa FAA julkaisee tänään ehdotuksen MOSAIC säännöstöstä.
MOSAIN lyhenne on = Modernization of Special Airworthiness Certification.
Joka liippaa meitäkin siinä että se tulee vaikuttamaan maailman itserakennettavien koneiden ja rakennussarjojen sisältöön ja tarjontaan. Sekä valmiiden kevytkoneiden tarjontaan. Joka mahdollistaa melko isot ilma-alukset.
Näkyvimmät muutokset:
Nykyiset LSA sääntöjen mukaiset koneet kyllä jatkavat elämää.
Niiden rajat ovat
- LSA painoraja (600/650 kg)
- LSA max vaakanopeus (VH raja 120 kts)
- LSA on enintään kaksipaikkainen
MOSAIC koneet tulee niiden yläpuolelle. Näiden rajoitukset määritellään suorituskykyperustaisesti.
Uudet raamit ovat suunnilleen:
- enintään nelipaikkainen
- ei jäätäviin olosuhteisiin, mutta IFR tullee mahdolliseksi
- suurin sallittu hyötykuorma 510 kg, (tämä ei sisällä polttoainetta)
- VH enintään 250 KCAS
- moottoriteho raja määritellään tehoindeksillä. Cirrus SR22 on siinä rajoilla.
- sakkausnopeus VS0 max 61 KCAS
yms
Jotka voivat siis olla rakennussarjoja tai tehdasvalmiita. On läheistä sukua EASA part-21 Light ajattelulle.
Ja en jaksa uskoa, että näiden myynti/rekisteröinti kiellettäisiin EASA alueella.
USA:ssa näillä koneilla sallitaan myös tietyt lentotyö tehtävät.
Tähän kokonaisuuteen liittyy myös huoltaminen. Ja idea on laajentaa Sportman mekaanikon oikeuksia näihin isompiinkin laitteisiin.
Hierarkia on sama kuin LSA:ssa. FAA julkaisee hyvin niukan tekstin, joka määrittelee rajat.
Ja ASTM julkaisee tarkemmat lentokelpoisuusvaatimukset.
Aki
ASTM F37 komitean jäsen
Täältä löytyy
https://www.federalregister.gov/documents/2023/07/24/2023-14425/modernization-of-special-airworthiness-certification