Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Ultrakevyet => Aiheen aloitti: mussette - marraskuu 04, 2015, 20:28:18

Otsikko: Strobojen oikea kytkentä
Kirjoitti: mussette - marraskuu 04, 2015, 20:28:18
Miten olette kytkeneet strobot toimimaan ? Milloin käytetää / onko tiettyjä hetkiä jolloin ei saisi käyttää ?
Punainen vasemmalla, vihreä oikealla ja valkoinen hinauskytkimen takana. Iskeekö kaikki samaan tahtiin vai omaa tahtia ?
Kyseessä led strobot, jos sillä nyt jotain merkitystä.
Otsikko: Vs: Strobojen oikea kytkentä
Kirjoitti: Reijo Österberg - marraskuu 04, 2015, 21:57:38
Värilliset purjehdusvalot eivät yleensä vilku, vaan palavat kytkettäessä jatkuvasti. Strobovalot ovat kirkkaat. Sekä perjehdusvaloille että strobovaloille on molemmille omat kytkimet. Kytkentäesimerkki
http://www.21stcentury-usa.com/aveo/aveoflash/e-serieswiringdiagram.pdf
Minulla on ultrassa AveoFlashLP Ultra E-Series valot siiven kärjissä. Tässä mallissa on taakspäin valkoinen valo, joten erillistä perävaloa ei tarvita. 
Purjehdusvaloja pitää käyttää auringon laskun jälkeen. Stroboja voi käyttää halutessaan.
Otsikko: Vs: Strobojen oikea kytkentä
Kirjoitti: Rupeli - marraskuu 05, 2015, 20:13:58
SERA.3215 Ilma-alusten valot
a) Jollei e alakohdasta muuta johdu, kaikkien lennolla olevien ilma-alusten on käytettävä yöllä
1) varoitusvaloja, jotka on tarkoitettu kiinnittämään huomion ilma-alukseen; ja
2) purjehdusvaloja, jotka on tarkoitettu osoittamaan ilma-aluksen lentorataa havaitsijaan nähden, käyttämättä muita valoja, jos niitä voidaan helposti erehtyä pitämään tällaisina valoina; tai
3) ilmapalloissa lentovaloja.
b) Jollei e alakohdasta muuta johdu, yöllä
1) kaikkien lentopaikan kenttäalueella liikkuvien ilma-alusten on käytettävä purjehdusvaloja, jotka on tarkoitettu osoittamaan ilma-aluksen lentorataa havaitsijaan nähden, käyttämättä muita valoja, jos niitä voidaan helposti erehtyä pitämään tällaisina valoina;
2) kaikkien lentopaikan kenttäalueella olevien ilma-alusten on käytettävä valoja, jotka osoittavat niiden rakenteiden ulottuvuudet, jos se on käytännössä mahdollista ja elleivät ilma-alukset seiso paikallaan ja ole muutoin riittävästi valaistuja;
3) kaikkien lentopaikan kenttäalueella rullaavien tai hinattavien ilma-alusten on käytettävä valoja, jotka on tarkoitettu kiinnittämään huomion ilma-alukseen; ja
4) kaikkien lentopaikan kenttäalueella olevien ilma-alusten, joiden moottorit ovat käynnissä, on käytettävä tämän seikan ilmaisevia valoja.
c) Jollei e alakohdasta muuta johdu, kaikkien lennolla olevien ilma-alusten, joissa on toimintakuntoiset varoitusvalot a alakohdan 1 alakohdan vaatimuksen täyttämiseksi, on käytettävä tällaisia valoja myös päivällä.FI L 281/16 Euroopan unionin virallinen lehti 13.10.2012
d) Jollei e alakohdasta muuta johdu, kaikkien ilma-alusten,
1) jotka rullaavat tai joita hinataan lentopaikan kenttäalueella ja ovat varustettuja varoitusvaloilla b alakohdan 3 alakohdan vaatimuksen täyttämiseksi tai
2) jotka ovat lentopaikan kenttäalueella ja ovat varustettuja b alakohdan 4 alakohdan vaatimuksen täyttämiseen tarkoitetuilla valoilla,
on käytettävä näitä valoja myös päivällä.
e) Ohjaaja saa sammuttaa tai himmentää mitkä tahansa vilkkuvat valot, jotka on asennettu a, b, c ja d alakohdan vaatimusten täyttämiseksi, jos ne tosiasiassa tai todennäköisesti
1) haittaavat tehtävien tyydyttävää suorittamista; tai
2) aiheuttavat ulkopuoliselle havaitsijalle haitallista häikäisyä.
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod