Oikeinpäin lennettävien harjoitus-ja kilpailutapahtumien tilanne v.2025
by PRH
tänään kello 13:33:32 |
Myydään Renegade Spirit OH-U580
by Tapani Pyhtilä
eilen kello 15:59:56 |
Aaltopelti
by Martti Mattila
syyskuu 14, 2024, 22:21:56 |
for sale Garmin 300XL, KMA20, intercom and other
by roman23
syyskuu 09, 2024, 14:14:38 |
Radiotaatuuksista
by Ansis
syyskuu 09, 2024, 08:59:57 |
Suunittelukirjasto
by Seppo Koivisto
syyskuu 07, 2024, 21:32:23 |
Narco mainosvalo / Kello
by Esko Surakka
syyskuu 05, 2024, 13:31:25 |
Ultran sähköasennus asiaa....
by Niko Lamberg
syyskuu 04, 2024, 16:38:34 |
HK-2
by Hannu Halonen
syyskuu 02, 2024, 15:56:04 |
Lasit Soсatan, Zlin-42:n, Jak-52:n ja C-172:n lentokoneita varten
by meglin
elokuu 31, 2024, 11:42:59 |
Romutuspalkkio
by Lauri
elokuu 30, 2024, 17:53:38 |
Koristeelliset puupotkurit
by meglin
elokuu 24, 2024, 11:18:34 |
uusi määritelmä SEP lentokoneelle
by Aki Suokas
elokuu 22, 2024, 15:23:28 |
Polttaako
by Martti Mattila
elokuu 21, 2024, 19:24:00 |
Ilmailu.org on keskittynyt harrastelentämiseen ja siihen liittyviin keskusteluihin , tiedottamiseen sekä lentämiseen liittyvän kuva - ja videomateriaalin esittämiseen. Täältä löydät tietoa niin ultrakevyt, experimental kuten autogyrolentämisestäkin |
Ultrakevyiden lentokoneiden kehitys on ollut huimaa. Uusimmat tyypit eivät maallikon silmissä eroa mitenkään tyyppihyväksytyistä "oikeista" ilma-aluksista. Lajin suosio onkin kasvanut Suomessa huimasti viime vuosina. Ultrat eroavatkin nykyään varsinaisista moottorikoneista oikeastaan enää vain sillä että niiden enimmäispainoa on rajoitettu maakoneissa 600 kiloon ja vesikoneissa 650 kiloon. Sakkausnopeus on kaikissa oltava alle 83 Km/h. Ilmailu harrastuksena onkin viimeisen kymmenen vuoden aikana kehittynyt valtavasti. Experimental rakentajille on tarjolla todella laadukkaita rakennus sarjoja, tehdasvalmisteisien ultrakevyiden uusi sukupolvi on todella suorituskykyistä ja erittäin kiinnostava autogyrojen uusi sukupolvi on tekemässä tuloaan Suomeen. |
|
Experimental-rakentajat kuuluvat ilmailijoihin jolle pelkkä lentäminen ei välttämättä ole se kaikkein tärkein asia vaan ilmaaluksen rakentaminen omin käsin. Kuten lennokeissakin, koneen voi rakentaa piirustuksista tai pitkälti valmiiksi kootusta rakennussarjasta. Viime mainitut ovat tuoneetkin harrastuksen pariin paljon uutta väkeä. |
|
Lentokoneen rakentaminen kuulostaa varsin saavuttamattomalta, mutta todellisuudessa se on täysin mahdollista normaaleilla kädentaidoilla omaavalle henkilölle. Ei ole kuitenkaan vaikea arvata, että lentokoneen rakentaminen on varsin tarkkaa puuhaa ja siihen saattaa kulua aikaa paljonkin - etenkin jos muu elämäntilanne on kiireinen. Siksi ennen oman projektin aloittamista kannattaa tutustua muihin rakentajiin ja selvittää, mitä on odotettavissa. Rakentaja ovat auttavaista porukkaa ja täällä olevan Ilmailufoorumin kautta löytyykin iso otanta Suomen experimental rakentajista. |
|
Ottamalla yhteyttä kerhoihin pääset alkuun ilmailu-urallasi. Monissa lajeissa järjestetään tutustumiskursseja, joilla pääset itse kokeilemaan millaista liikkuminen kolmannessa ulottuvuudessa on. Esimerkiksi moottori-, ultra- ja purjekoneen ohjaamista pääset kokeilemaan jo ensimmäisellä kerralla opettajan valvonnassa. Tervetuloa keskusteleman harrastelentämisestä. Ehkä saamme juuri sinut houkuteltua uuden ja jännittävän harrastuksen pariin! |
Lukukerrat | Vastaukset | |
---|---|---|
Air Navigation Pro | 592,604 | 329 |
Parit kiwat videot | 456,120 | 325 |
UPL-koulutuksen taso riittämätön? | 317,011 | 294 |
Lentoharrastuksen lopettaminen liian kalliina ? | 319,023 | 246 |
Lentokone projektityönä | 313,982 | 189 |
Mikä kone ja hintahaarukka aloittelijalle | 218,824 | 134 |
NPPL ?? | 147,035 | 126 |
Ultra tai mopu | 196,767 | 124 |
Nopea ultra piirustuksista | 196,751 | 119 |
Ultrakevyet ja painorajoitukset | 174,410 | 118 |
Kausikortin hinta malmille kallistuu!!! | 116,213 | 111 |