Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Experimental => Aiheen aloitti: Jari Kaija - kesäkuu 06, 2006, 00:53:16

Otsikko: Maalaus & Maalareita
Kirjoitti: Jari Kaija - kesäkuu 06, 2006, 00:53:16
Liekkö tässä Kempeleen/Oulun/Raahen lähistöllä järkevän välimatkan päässä ammattitaitoista maalaria?

Ei sillä, ettenkö tuota myös itse maalattua saisi. On sitä jo jokunen autokin tullut pilattua, mutta jos
jollakulla on rahantarvis kohtuuden rajoissa ja ammattitaito takataskussa, niin jotain tämäntapaista
olisin vailla. Ja maaleina takuuvarma DELFLEET 350 sarja joustoaineineen ja samaan sarjaan
sopivine fosforihappoprimereineen. Maalit ovat jo valmiina odottamassa. Pohjavärin vedän itse,
sekä ohjaamon sisustan. Hmm, siipiin tulevat myös puna-sini-raidat.

Alumiinitankkien sponsoroija tosin jo totesi, että löytyy (auto)maisema-maalarikin, vaan nämä pakolliset
tunnukset estävät moisen homman. Pilaavat taiteen kuin taiteen ;) Juujuu, nyt joku sanoo, että
ammattimaisemamaalari osaa sommitella tunnukset sekaan... Ei onnistu niihin kuviin, mitä minä tuohon
pistäisin.

Mutta toisaalta, tässä onkin pikkuinen pilke silmäkulmassa, kun tuon EFOU:lle roudaan. Kaksi viimeisintä
kuvaa voikin jo joitakuita hymyilyttää ;D Ei, en minä ole tuota hirveällä summalla 'heille' kauppaamassa!
Otsikko: Re: Maalaus & Maalareita
Kirjoitti: Markku Hiedanpää - kesäkuu 06, 2006, 08:33:35
Tunnusten asettelu ei täytä ohjeen: http://www.ilmailuliitto.fi/easydata/customers/ilmailuliitto/files/Experimental/SIL_tunnnusohje.pdf vaatimuksia, sorry ;-(
Otsikko: Re: Maalaus & Maalareita
Kirjoitti: Jari Kaija - kesäkuu 06, 2006, 08:52:51
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - kesäkuu 06, 2006, 08:33:35
Tunnusten asettelu ei täytä ohjeen: http://www.ilmailuliitto.fi/easydata/customers/ilmailuliitto/files/Experimental/SIL_tunnnusohje.pdf vaatimuksia, sorry ;-(

:D Tiedän. Iski laiskuus tuon kuvan värkkäämisessä, eikä tullut pystysuunnassa keskelle...
Siinäkin taas muuten rikkoutuu tuo maalaus, kun täytyy olla suorakaiteen muotoinen
loota kirjaimien kohdalla. Sinänsä hankala tuo miettimäni raidoitus...

EDIT:

Lueskeltuani uudemman kerran tuon ohjeen näin vuoden tauon jälkeen >:( -> Enpäs tiennytkään!

Eli minähän voin sittenkin sijoittaa tuon tunnuksen koneen rungon yläreunaan, kunhan se on
koneen pituussuunnassa vain siiven jättöreunan ja korkeusvakaajan johtoreunan puolessa välissä.
Ja kunhan jää se vaadittu 5 senttiä "valkoista" tässä tapauksessa puoleensa. Fontit tuossa maalaus-
esimerkissä eivät ole oikeat, eivätkä "venytetyt". Mutta mikäli ohjeita lukee enemmälti, niin
venytettynäkin ne mahtuvat valkoiselle alueelle, kun saa katsastajan hyväksymään
"poikkeusmahdollisuutena" hieman pienennetyt tekstit. Eli raapaisenpas tässä ennen
alla olleen kuvan turhana "korjattuna" esimerkkinä pois tilaa viemästä.

Otsikko: Re: Maalaus & Maalareita
Kirjoitti: Jari Kaija - kesäkuu 20, 2006, 13:57:20
Sotkeminen lähestyy. Mites on Mikko.J , vapiseeko käsi? Olis jo "maalaushallikin" pykätty pystyyn  ;D

Vielä asennella tuonne parit puhaltimet, jotka tuovat ulkopuolelta suodatettua ilmaa "kuplahalliin".
Kyllä se siittä...


Otsikko: Re: Maalaus & Maalareita
Kirjoitti: Toma - kesäkuu 20, 2006, 20:22:48
Näillä helteillä tuossa varmaan hoituu luonnon puolesta kuivaus-uunikin samalla. Autossa oli 58 astetta tänään iltapäivällä kun astui sisään, ja joku väittää että ilmastointi ei ole tarpeellinen Suomessa...
Sunnittelin itsekin juuri moista hallia, suodatettu ilma sisään ja toinen flekti joka imee ulos ilmaa vähemmän kuin se joka puhaltaa sisään. Joskus muinnoin maalattiin autoja moisessa ja homma pelitti tosi hyvin. Ilman puhaltimia hommasta ei tule mitään koska näkyvyys menee IFR puolelle aika vikkelään kun rupeaa sumuttamaan.
Otsikko: Re: Maalaus & Maalareita
Kirjoitti: Mikko Jaakkola - kesäkuu 21, 2006, 00:45:51
En minä maalaamista pelkää, mutta hirvittää ajatella rakentajan kostoa, kun näkee meikäläisen tuhertaman lopputuloksen. Kokemusta on enimmäkseen vain kangaskoneista ja butyraattiväreistä sekä hiukan kaksikerrosmaaleista. Ne ovat niin helppoja, että onnistuvat minultakin.

Peltikoneet ja -osat olen aina suosiolla jättänyt ammattimaalareille (=veljelleni). Sain kerran koettaa automaaleilla ja totesin olevani väärässä hommassa tuolloin.
Ei kai se paljoa maksa, jos kysäiset velipojalta 0400-388666.
Otsikko: Re: Maalaus & Maalareita
Kirjoitti: Aki Suokas - kesäkuu 21, 2006, 08:10:56
Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - kesäkuu 06, 2006, 08:52:51
kun saa katsastajan hyväksymään "poikkeusmahdollisuutena" hieman pienennetyt tekstit.

Omahan on riskisi jos tuon varaan lasket. Kun koneen geometria ei anna poikkeusmahdollisuudelle mitään perustetta.
Otsikko: Re: Maalaus & Maalareita
Kirjoitti: Jari Kaija - kesäkuu 21, 2006, 08:32:53
Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - kesäkuu 21, 2006, 08:10:56
Omahan on riskisi jos tuon varaan lasket. Kun koneen geometria ei anna poikkeusmahdollisuudelle mitään perustetta.

Samaa jäin itse myös miettimään tuota kirjoitellessani.

Toinen riski on myös se, että vaikka olen jo varannutkin aiemmin tunnuksen OH-XJJ,
niin eipä ole kirkossa kuulutettu, että se varaus kuitenkaan pitäisi siihen asti, että tuon
saa rekisteröityä tuolle tunnukselle. Ja kun tunnukset maalilla tulevat, niin ärräpäitä voi
pahimmassa tilanteessa tippua useampikin  ;)

Enkä harrasta edes veikkausta  :mellow:

EDIT: Poistettu morkkaaminen  :)
Otsikko: Re: Maalaus & Maalareita
Kirjoitti: masal - kesäkuu 21, 2006, 08:48:19
220mm rungossa ja 400mm siivessä riittää myös tuon ohjeen mukaan. Tämän mukaan toimitaan. Toivottavasti katsastajat ovat ajantasalla eivätkä ala itse soveltaa jotain omaa mieltymystään. Ellei sitten tämänkokoinen mahdu niin sitten riittää jopa se 150mm rungossa. Älkää nyt enää alkako tästä suurempia vaatimaan, eikös asiaa ole käsitelty jo tarpeeksi ;)
Otsikko: Re: Maalaus & Maalareita
Kirjoitti: Jari Kaija - kesäkuu 21, 2006, 11:28:43
Lainaus käyttäjältä: Toma - kesäkuu 20, 2006, 20:22:48

Näillä helteillä tuossa varmaan hoituu luonnon puolesta kuivaus-uunikin samalla.


Näin tekee. Mittasin eilen, ennenkuin tein tuohon "ladonoven", sisälämpötilan. Rapiat 50 astetta.
Kosteutta tosin oli reippaasti, mitä ei tietenkään silloin ole, kun puhaltimet ovat päällä.
Periaatteessa pinnan kuivuttua pölykuivaksi, voi puhaltimet sammuttaa, sillä silloin kasvava
kosteus ei pääse enää pilaamaan maalipintaa ja lämpötila nousee vauhdilla.

Keksinkin jo näppärän keinon toteuttaa tuo sisääntulevan ilman suodatushommelin viimeisimmän
rahtipaketin avulla. Pistän kuvia viimeistään huomenna konstruktiosta.


Otsikko: Re: Maalaus & Maalareita
Kirjoitti: Markku Hiedanpää - kesäkuu 21, 2006, 11:40:55
Lainaa
..... Periaatteessa pinnan kuivuttua pölykuivaksi, voi puhaltimet sammuttaa, sillä silloin kasvava kosteus ei pääse enää pilaamaan maalipintaa ja lämpötila nousee vauhdilla.....
Lainaa

Puhallus ja kuivumaton maalipinta kaapissa ei oikein enteile hyvää tulosta. Maalattava kappale (lentokoneen osa) on oltava tasalämpöinen ja siihen ei saa mistään tulla suoraa puhallusta, maali valahtaa turhan helposti, "appelsiini-pinta" ja kiillon epätasaisuus ovat myös uhkana, nimimerkillä muutaman koneen maalannut ;-(
Otsikko: Re: Maalaus & Maalareita
Kirjoitti: Jari Kaija - kesäkuu 21, 2006, 12:05:36
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - kesäkuu 21, 2006, 11:40:55

Puhallus ja kuivumaton maalipinta kaapissa ei oikein enteile hyvää tulosta. Maalattava kappale (lentokoneen osa) on oltava tasalämpöinen ja siihen ei saa mistään tulla suoraa puhallusta, maali valahtaa turhan helposti, "appelsiini-pinta" ja kiillon epätasaisuus ovat myös uhkana, nimimerkillä muutaman koneen maalannut ;-(


Puhallus ei tietenkään tule suoraan mistään kohti maalattavaa osaa, vaan koko "talliin" suhkot tasaisesti. Salaojaputki
on kiva keksintö. Kuvissa sitten lisää virityksestäni. Ja puhaltimien sammutus ehdottomasti vasta pinnan jo kuivuttua kosketus
& pölykuivaksi, mikäli lämpötilan haluaa nostaa ylös. Tuskin kuitenkaan sammuttelen.

Appelsiinipinta:

- Liian ohut märkä maalikerros, jolloin pinta kerkiää kuivumaan ennen tasoittumistaan.
- Liika kosteus ilmassa maalauksen yhteydessä.
- Kosteutta paineilmassa. Käytettävä vedeneroitinta.
- Ja vielä viimeisnä joillakin maaleilla: Liian korkea TAI alhainen ruiskutuspaine.

Häränsilmät:

- Öljyinen/Rasvainen maalattava pinta.
- Öljyä paineilmassa.

nimim. juuh, jokusen auton avulla tullut värkättyä. Aikaa vain yli 20 vuotta, kun viimeksi pintaa vetänyt,
         eli vaatii harjoittelua ensin, ellen sitten pääse sopimukseen Mikon velipojan kanssa.
Otsikko: Re: Maalaus & Maalareita
Kirjoitti: Toma - kesäkuu 21, 2006, 12:14:23
Onko jollain muuten kokemusta väreistä ja niiten soveltuvuudesta lentokonekäyttöön etenkin kangaspäällysteisen koneen maalauksessa

Autoväriä pehmennyksineen olen käyttänyt mutta hinta on aivan järkyttävä kun noita neliöitä on aika paljon verrattuna autoon. Sitten olen kuullut Inerta tai onko se nykyään Teknodur 190 nimellä kulkevasta maalista jolla on myös saavutetu positiivisä tuloksia. Teknodurin hinta on jo huomattavasti siedettävämpi.
Otsikko: Re: Maalaus & Maalareita
Kirjoitti: Jari Kaija - kesäkuu 21, 2006, 12:24:12
Lainaus käyttäjältä: Toma - kesäkuu 21, 2006, 12:14:23

Onko jollain muuten kokemusta väreistä ja niiten soveltuvuudesta lentokonekäyttöön.......


Asiaa sivuten.

Tämä ei kysymykseesi vastaa, mutta tuolla maailmalla tuntuvat maalaavan maalilla
kuin maalilla. On polyuretaanimaalia, niin liuotin, kuin vesiohenteisenakin. Epoksipohjaisia.
Alkydimaalejakin (esim. miranol) käyttävät. Myös ennen uusia maaletyyppejä, käyttivät
syanidipohjaisia kaksikomponenttimaaleja (henki pois ilman raitisilmamaskia).
Vesi ja sormivärit taitavat puuttua kokeilluista maaleista.

Taitaa olla vähän makukysymys. Joku saa aikaiseksi toisella maalityypillä niin hyvää jälkeä,
että "ammattimaalaaja" maaleineen jää toiseksi.

Se mikä noissa maaleissa täytyy muistaa! Niiden täytyy olla lähestulkoon aina "pikkulentokone"-
käytössä joustavia lajeja, ellei muuten, niin lisäaineiden avulla. Alkydimaaleistakin osa kovettuu
emalin tapaiseksi. Semmoisella kun maalailee siivet, niin ensimmäisessä startissa jäävät maalit kentälle  ;D

Myös nykyisten maalien, varsinkin primerin osalta, kannattaa arvostaa terveyttänsä. Kunnolla
alumiinipeltiin tarttuva primeri vaatii käytännössä fosforihappokovetteensa, joka "syö" itsensä
alumiiniin kiinni. Tuota fosforihappomaalipölyä ei ole mitenkään turvallista hengitellä pitkiä aikoja
edes aktiivihiilisuodattimella varustetun maskin avulla. HUOM! Silmät suojattava ehdottomasti
tuon aineen kanssa! Oli pikkasta vailla muutama vuosi sitten, kun vetelin toisen siiven sisukset.
Maalailin tallissa ovet auki, mutta tyynen ilman johdosta usva ei tietenkään tallista mihinkään
lähtenyt. Siinä vaiheessa kun alkoi silmissä maailma "kaatumaan", tuli perkeleenmoinen kiire ulos
tallista ja samalla potkaistua varpaankynsi irti. Eli primeriä voi aivan mainiosti levitellä pieniä
alueita kerrallaan. Kyllä se sinne leviää aivan tasaisesti silläkin tavoin.
Otsikko: Re: Maalaus & Maalareita
Kirjoitti: Markku Hiedanpää - kesäkuu 21, 2006, 12:50:04
Lainaa

nimim. juuh, jokusen auton avulla tullut värkättyä. Aikaa vain yli 20 vuotta, kun viimeksi pintaa vetänyt, eli vaatii harjoittelua ensin, ellen sitten pääse sopimukseen Mikon velipojan kanssa.
Lainaa

En minä sinua epäilytkään.
Tätä palstaa meidän lisäksi lukee useat ilmailuharrastetta aloitteleva ja rakentamista harkitseva, joten välillä pitää muistuttaa ettei kaikki hommat ole niitä "vasemman käden hommia" (paitsi tietysti vasenkätisille) ;-)
Otsikko: Re: Maalaus & Maalareita
Kirjoitti: Jari Kaija - kesäkuu 21, 2006, 20:59:38
Tässäpä sitten tsekkien rahtipaketista tehty yhdistetty työpöytä + ilmansuodatin.

Puhaltimet biltemasta. 2800l/min/12V/3A/20€/kipale + laturi biltemasta 6/12V. On nopeussäätökin samointein  :)

Vaikka pressukatos ei ole alhaalta sen kummemmin tiivistetty, niin ylipainetta tuonne mukavasti tulee.
Nyt vielä toiselle päätyseinälle poistorööri, että vaihtuu kunnolla ilma.




Otsikko: Re: Maalaus & Maalareita
Kirjoitti: Jari Kaija - heinäkuu 17, 2006, 17:56:11
Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - kesäkuu 06, 2006, 00:53:16

Liekkö tässä Kempeleen/Oulun/Raahen lähistöllä järkevän välimatkan päässä ammattitaitoista maalaria?

Ei sillä, ettenkö tuota myös itse maalattua saisi. On sitä jo jokunen autokin tullut pilattua, mutta jos


KOMENTO TAKAISIN!

Vielä tuo näyttää onnistuvan itseltänikin. Ilman minkäänmoista harjoittelua raapaisin
tuon peräsimen valkoisen päävärin. Onnistuihan tuo. Tuota maalia ei tunnu saavan
valumaan sitten millään. Yritin jopa jälkikäteen alumiininpalaseen ja maalia piti oikein
lotrata ennen valumia. Lievää appelsiinia havaittavissa, mutta katsellaas huomenna,
kun 24h kuivumisaika on ummessa. Vanhasta kokemuksesta muistelen, että silloiset
automaalit ainakin tasoittuivat aika mukavasti kuivuttuaan rauhassa. Tuo tosin on jankimpaa,
kun on raskaalle kalustolle tarkoitettua, mutta eipäs hätäillä.

(Kokomaski fosforihappo pohjamaalille, puolimaski pintaväreille)

Edit: Njaah, no sen verta piti tekstata, että takana näkyvään vaneriin säädin ruiskun
ilmasekoituksen, jotta truuttasi havannalaissikarin muotoa.
Otsikko: Re: Maalaus & Maalareita
Kirjoitti: Jari Kaija - heinäkuu 19, 2006, 21:16:16
Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - heinäkuu 17, 2006, 17:56:11

Vielä tuo näyttää onnistuvan itseltänikin. Ilman minkäänmoista harjoittelua raapaisin
tuon peräsimen valkoisen päävärin. Onnistuihan tuo. Tuota maalia ei tunnu saavan
valumaan sitten millään. Yritin jopa jälkikäteen alumiininpalaseen ja maalia piti oikein


Prkl... Juuh, kun vetelee pintaa, joka ei jää appelsiinille, eli "kunnolla märkänä", niin
eikös nuo niitin pärkeleet... vain ja ainoastaan niiden kohdalla plurts...

Eli en nyt aivan lentävää appelsiinia sitten tästä asti tee, vaan lentävää mandariinia
(eli hiukkasen vajaa "niittivalumamäärä" märkäkerrosta maalia). Kärsikää ensikesänä Jämillä,
minä menen raflaan juomaan paukkuja siellä, joten napinat saatte jättää kiitoradan viereen  :)

Voi että auton maalaus oli vielä helppoa. Niissä kun harvemmin niittejä on.

EDIT: Tulipahan pinta korjattua.

Powered by SMFPacks Menu Editor Mod