Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Ultrakevyet => Aiheen aloitti: tomi.seppälä - kesäkuu 06, 2005, 22:49:12

Otsikko: apua aloittelijalle
Kirjoitti: tomi.seppälä - kesäkuu 06, 2005, 22:49:12
olisin kiinnostunu ultra-kevyistä, mut en oo netistä löytäny paljookaan yleistä tietoa esim. voiko 17v. suorittaa lupakirjan? onko näön suhteen vaatimuksia? mitä kone/lupakirja/koulutus maksaa? kuinka paljon koneista menee veroja/vakuutusmaksuja? ym. ym. ym. ym. :huh:  
Otsikko: apua aloittelijalle
Kirjoitti: Nils Rostedt - kesäkuu 07, 2005, 00:17:39
Lainaaolisin kiinnostunu ultra-kevyistä, mut en oo netistä löytäny paljookaan yleistä tietoa esim. voiko 17v. suorittaa lupakirjan? onko näön suhteen vaatimuksia? mitä kone/lupakirja/koulutus maksaa? kuinka paljon koneista menee veroja/vakuutusmaksuja? ym. ym. ym. ym. :huh:
Tervetuloa!
Tässä nopeat, ei välttämättä täydelliset vastaukset.

Lupakirjan voi saada 17-vuotiaana. UL-lupakirjan vaatimukset sekä oikeudet selviävät Ilmailulaitoksen Lentoturvallisuushallinnon määräyksestä PEL M2-70, http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/ju...l/m/pem2_70.pdf (http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/julkaisut/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/pel/m/pem2_70.pdf)

Samasta paperista selviää oppiaineet sekä tuntimäärät, jotka sisältyvät ultrakoulutukseen.
Lentokoulutuksessa joudut opiskelemaan tätä sekä muutamia muita virallisia määräyksiä. Lisää löytyy paikasta
http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/ju...et_paasivu.html (http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/julkaisut/FI/ilmailumaaraykset/ilmailumaaraykset_paasivu.html) .

Tavallisen ultralentäjän ei onneksi sentään tarvitse osata kuin pienen osan koko määräyskokoelmasta.

Näön suhteen on joitain vaatimuksia, mutta yksinkertaistaen voi sanoa että jos näkökyky riittää auton ajokorttiin, se riittää ultra-lupakirjaan. Silmälasit eivät ole este. Ennen lentokoulutuksen alkua on käytävä ilmailulääkärin tarkastuksessa, missä ko. asia selviää.

Kustannuksista: Lupakirjakurssin hinta alkanee nykyään noin 2700-3000 eurosta paikkakunnasta rippuen. Lentämisen kustannus on edullisinta jos liityt kerhoon ja vuokraat kerhon konetta. Esimerkkihinta Helsingissä on 65 euroa/lentotunti, sisältäen myös vakuutukset ja polttoaineen. Maksat siis vain ajasta jolloin kone on ilmassa. Puolen tunnin paikallislento on usein jo ihan mukava päiväannos. Aikaa saa kyllä kentällä kulumaan, ei vähiten ns. kuppilatiiman merkeissä.

Lupakirjakoulutusta antavat ilmailukerhot. Kannattaa etsiä kotipaikkakuntasi lähellä oleva ultrakevyt-kerho ja tiedustella sieltä. Kerholuetteko löytyy Ilmailuliiton sivuilta paikasta  
http://www3.webotek.com/cgi-bin/iisi3.pl?c...mid=168&sid=170 (http://www3.webotek.com/cgi-bin/iisi3.pl?cid=ilmailuliitto&mid=168&sid=170)

Tuolta Ilmailuliiton sivuilta löytynee muutakin hyödyllistä tietoa. Voit myös soittaa/mailata Ilmailuliittoon ja tilata ILMAILU-lehden huhtikuun 2005 numero itsellesi. Siellä on laaja esittely eri ilmailulajeista ja kouluttajista.

Kokeneemmat pilotit toivottavasti täydentävät/korjaavat näitä tietoja  :rolleyes:

/ Nils
Otsikko: apua aloittelijalle
Kirjoitti: saf - kesäkuu 08, 2005, 11:43:38
Terve,

Tässä hyvä linkki alkavalle UL kurssille syyskuussa.


http://www.milk-ilmailukerho.net/koulutus.html (http://www.milk-ilmailukerho.net/koulutus.html)

käy tutustumassa  :yee:

t.stefu
Otsikko: apua aloittelijalle
Kirjoitti: Karoliina - kesäkuu 15, 2005, 14:47:16
Vaikka olenkin kokematon pilotti verrattuna vaikka Nilsiin, niin täydennämpä muutamalta osalta:

Noista koneen maksuista:
- Jos vuokraat koneen kerholta (esim. MILK:in hinta 65 €/h), niin noista maksuista, huoltojen hinnoista ja muista systeemeistä ei tarvitse huolehtia ja huolta kantaa.
Omille koneille sen sijaan tulee kustannnuksia:
- Uusien koneiden hintahaitari alkaa n. 40000 eurosta päättyen luokkaan 120000 euroa.
- Vakuutukset ovat kalliita, esim. meillä luokkaa 3000-4000 EUR per vuosi. Tämä johtuu pääosin kalliista kaskosta. Ilman kaskoa ei kannata uuden pilotin lentää ja kaskon kanssa kallista lystiä.
- Lentokenttäkausikortti jolla katetaan kentillä parkitseminen. Meillä oli luokkaa 300 euroa 6 kk, kortti jossa
on kaikki muut paitsi EFHK (Helsinki-Vantaa).
- Hallisäilytys maksaa seuraavasti: Helsinki-Malmin konehallissa 15 euroa vuorokausi tai 275 tms. euroa per kk. Ei ole halpaa tämäkään.
- Koneen huollot maksavat jos teettää ne kolmannella osapuolella. Hintaluokassa vähintään useita kymmeniä mutta korkeintaan satoja euroja. Jos lasku on tuhansia euroja, silloin kyllä on kyseessä lento-onnettomuus...
- yms.

Harrastus kannattaa aloittaa kerhossa, tuo Nilsin yllä ilmoittama tuntihinta on MILK:in hinta eikä se muuten päde erääseen toiseen Helsinkiläiseen ultrakerhoon. Itsekin olen MILK:in jäsen ja voin lämpimästi suositella.
Toiminta on hyvin organisoitua ja jatkokoulutusta löytyy lupakirjan jälkeenkin - mm. oli huoltokurssi
talvella ja muutakin vastaavaa koulutusta on järjestetty. MILK-kerholla on kalustona mm.
Ikarus C42-koneita koulutuskäytössä ja upouusi hieno WT9 Dynamic pidemmälle edistyneille piloteille.
MILK on hyvä kerho jossa harrastuksen parissa riittää toimintaa ja jossa sitä voi myös kehittää eteenpäin.
MILK:in tavoitteena on lentäminen eikä bisneksen tekeminen, joten se näkyy mm. kerhon monia muita kerhoja edullisemmissa hinnoissa. MILK:in piirissä on useita hyvinkin kokeneita ultralentäjiä, myös
lennonopettajina, joten hyvää kokemusta heillä on uusille tulokkaille jakaa.

Itse olin vielä Tamperelainen lupakirjan suorittaessani, siellä olin UL-Lento -kerhossa. UL-Lento on pienempi
kerho kuin MILK eikä sillä ole samanlaista oheis- yms. toimintaa kuin MILK:illä, mutta lupakirjakoulutukseen sekin hyvin soveltuu. http://www.ul-lento.fi (http://www.ul-lento.fi) . Esittelylennot ovat ilmaisia, joten asuu paikassa mistä Näsinneula näkyy, kannattaa käydä ajamassa Suhosen kanssa lenkki kerhon uuden karhealla TL-96 Starilla.

Powered by SMFPacks Menu Editor Mod