Tuoreimmat viestit

#91
Ultrakevyet / Vs: Kabiinin tekoa
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - maaliskuu 10, 2024, 15:15:11
Lainaus käyttäjältä: Ansis - maaliskuu 10, 2024, 11:18:16Mikäli haluaa helpottaa elämäänsä ja lisää aikaa vaikkapa ilmailuun, Kiuruvedellä on AT-plexi niminen firma jossa on iso uuni pullisteluun. Vissiin myy sopivan muovinkin?


Hieno pitää kysyä oisko näillä muovia kans todella tarjolla ja mihin hintaan.. Täältä paikalliselta löyty kans mutta XT laatua
#92
Ultrakevyet / Vs: Kabiinin tekoa
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - maaliskuu 10, 2024, 15:11:15
Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - maaliskuu 10, 2024, 08:04:01Valettu on optisesti yleensä ylivoimainen.
Okei tämä tuli uutena pidetään mielessä
#93
Ultrakevyet / Vs: Kabiinin tekoa
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - maaliskuu 10, 2024, 14:11:09
Been there done that pohjalta voin sanoa että jos on mahdollisuus ostaa valmis tuote noin 1000 E. hintaan kannattaa tehdä se raha vaikka huonompipalkkaisemmassakin työssä. Esimerkiksi 12 E tunti, silti pääsee huomattavasti pienemmällä ajankäytöllä. Mutta jos haluaa ottaa osaamisen haltuun niin sitten. Oppi isäni monessa ilmailuasiassa Esko Hietanen nimeltään sanoi että ensimmäiseksi kannattaa tehdä Plexi ja ohjaamon reunat ja kuomun raamit syntyneen plexin ehdoilla. Se on vihje mikä kannattaa pitää mielessä vaikka ei heti sitä voi soveltaa. Vapaasti puhalletussa poikkileikkaus on aina joku pallon osa, se rajoittaa kaksipaikkaisen kabysiinin tekoa.
Vaikka voi siinäkin temppuilla levittämällä puhallusaukkoa toisesta päästä eli käyttämällä pisaranmuotoista aukkoa. Gazetassa on melko laakea  ja matala kuomu eli ei pitäisi olla paha tehdä. Valmis muotoiltu plexi on arvokas pala ja sen hyvin tehty kehys eli raami saattaa lisätä käyttöikää estämällä rikkoutumisen.
Hyvinkääläiset ovat mielestäni suoriutuneet ensiluokkaisesti Pilatuksen plexin raamiin laitossa. Itse en olisi pystynyt tuohon, mutta otan kyllä oppia.
Netistä etsin oppia kun aloitin muokkaushommat "Heat forming akryl tai plexiglas" eli Kiima muokkaus akryyli, löytyy paljon tavaraa.
#94
Ultrakevyet / Vs: Kabiinin tekoa
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - maaliskuu 10, 2024, 11:18:16
Mikäli haluaa helpottaa elämäänsä ja lisää aikaa vaikkapa ilmailuun, Kiuruvedellä on AT-plexi niminen firma jossa on iso uuni pullisteluun. Vissiin myy sopivan muovinkin?
#95
Ultrakevyet / Vs: Kabiinin tekoa
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - maaliskuu 10, 2024, 10:19:23
Aloitin tekemään urosblugia kaaret ja kaikki. Jäi vaiheeseen, vaihdoin takaisin vapaastipuhallettuun tekotapaan. On se alku vielä tallessa jos löytyy halpaa työvoimaa. Ihan kuin olisin nähnyt Gazailen kabiinia tehtävän urosblugin päälle Ytubessa. Naarasmuottiin teko turvallisinta, myös levypaksuu muuttuu vähiten.
Tietysti työläin, ensiksi urosblugi, siitä sitten naaras. Varmista pitääkö kosteudenpoisto lämmitystä tehdä aihiolevystä. Kauemmin varastossa säilötty Akryyli sitoo vettä mikä tietysti höyrystyy. Vuorokausi 80 astetta Celsiusta kuivatusta sanotaan olevan tarpeen. Mutta jostain uusista laaduista sanotaan kuivauksen olevan tarpeetonta. Vapaastipuhallettu on ainoa mitä voi tehdä yksin, muissa työtavoissa tarvitaan enemmän käsipareja. Onnea opiskeluun. 
#96
Ultrakevyet / Vs: Kabiinin tekoa
Viimeisin viesti käyttäjältä Aki Suokas - maaliskuu 10, 2024, 08:04:01
Valettu on optisesti yleensä ylivoimainen.
#97
Ultrakevyet / Kabiinin tekoa
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - maaliskuu 09, 2024, 23:32:51
Mikä on kokemus millä tavalla tulee paras kabiinin muovi acryyli levystä

Kumpaa levyä porukka on käyttänyt XT (Pursotettua) vai GS (Valettua)

https://www.plexiglas.de/files/plexiglas-content/pdf/verarbeitungsrichtlinie/311-2-EN-Forming-PLEXIGLAS.pdf

Tämmöisellä olisi tarkoitus pullistaa rakenteilla olevaan kamppeeseen ikkuna




Tätäkin voi seurata tuolta Discordin puolelta
#98
Moottorit / Vs: Kaunis tai ei.
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - maaliskuu 06, 2024, 19:22:31
Naapureissa tehdään ensitalven polttopuita äänimaailmasta päätellen. Minunkin pitäisi mutta taas meni päivä leikkimiseen. Vaimo sanoo "Leikki on lapsen työtä". Tässä tulos, ei se nyt niin ruma olekaan kun teki tarpeeksi suuren. Teippaus Alumiiniteipillä ja rasvaus irroitus aineilla. Voi jopa jäädä ehyeksi toiseen kopioon.
#99
Moottorit / Vs: Kaunis tai ei.
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - maaliskuu 06, 2024, 12:55:58
Merkkiluokan Lada 1600 noin 180 heppasella koneella vei bensaa radalla jotain 25 litran pintaan sataselle, mutta se olikin vain kaksiventiilinen kierroskone. Punaviiva ja rajoitin 8500 rpm. Kaikki sisäkalut hieman paremmin viimeisteltyjä orkkiksia kyhmykeppiä lukuunottamatta eikä öljyruiskuja tarvittu. Vissiin toistatuhatta ratakilometriä sillä ajoin ja jäi vielä ehjäksi rallimiehille myydessä. Ei ollut öljyruiskuja siinäkään.

Nuo roikkuvapyttyset taas on oma ongelmansa, kuten tähdetkin. Mulla oli Fisher FP404:ssa rotaxi väärinpäin ja päivätarkastuksen sai aloittaa putsaamalla tulpat...

AN2 taas vaati hieman ropelisulkeisia jo päivällä pitempään seisottuaan.
#100
Moottorit / Vs: Kaunis tai ei.
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - maaliskuu 06, 2024, 10:45:04
Olen yhteen Peugeot Dieseliin lisännyt männänlaki suihkut kun Mitsubishistä opin että sellaisia on. Siihen menikin sitten öljypumpun kapasiteetti. Näissä sylinterit alaspäin moottoreissa männät on käytännössä täynnä öljyä se vain alakuolokohdassa heitetään välillä pois ja uutta virtaa tilalle, erillistä öljyn suihkuttamista mäntiin ei tarvita. Joskus jossain mainittiin että tuolle Zlin 42 koneen kuusisylinteriselle maistuu 60 litraa tunnissa, oletus on että kansien lämpötila vaatii sen. Näissä on myös varmistettava että palotila ei ole täynnä öljyä ennen käynnistystä ja aiheuta hydraulista lukkoa. Juhani Heinosen Keltiäisestä on kuva missä öljyinen pakokaasu on mustannut koneen kyljen, ei nämä ongelmattomia ole.
 Kun sahasin Niepri sylintereistä Alumiinirivat pois kahdelta sivulta sylkyt meni soikeiksi ja mäntiin nähden väärään suuntaan. Intialaisella pakkohoonilla takaisin pyöreäksi ja samalla tuli käyntivälystäkin lisää, mutta se on öljy mikä männät tiivistää. Asensin ryyppypumpun lercheen ja tein koepumppauksia, sitten pyöritin potkuria käsin. Yhden sylinterin puristukset olivat huonot, olin pessyt öljyt pois bensalla, koekäytön jälkeen taas ok. Onneksi en heti purkanut moottoria vaan epäilin tällaista tapahtuneen.
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod