Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Experimental => Aiheen aloitti: Toma - lokakuu 26, 2013, 19:45:11

Otsikko: TSI kohtauskulmamittari
Kirjoitti: Toma - lokakuu 26, 2013, 19:45:11
Jos kaupalliset kohtauskulmamittarit tuntuvat tyyriiltä niin onhan myös experimental vaihtoehto, eli Tee Se Itse malli.
Jos kolvi pysyy jotenkuten kädessä niin löytyy muutamia elektronisia "vane" tyyppisiä ratkaisuja tai sitten voi tuunata vanhan nopeusmittarin tai herkän painemittarin toimimaan myös AOA (Angle Of Attack) tai LFI (Lift Reserve Indicator) mittarina.

Tässä paineeseen perustuva AOA. Tämän hyvä puoli on se että ei vaadi sähköä toimiakseen
http://www.ch601.org/resources/aoa/aoa.htm (http://www.ch601.org/resources/aoa/aoa.htm)
Ja siihen modattuun nopeusmittariin hieman tauluja
http://www.ch601.org/resources/aoa/lift%20reserve%20gauge%20faces.pdf (http://www.ch601.org/resources/aoa/lift%20reserve%20gauge%20faces.pdf)
Ja asennus ja kalibrointikertomusta
http://home.hiwaay.net/~sbuc/journal/liftreserve.htm (http://home.hiwaay.net/~sbuc/journal/liftreserve.htm)
tuossa tarinassa on mukana kaupallinen mittari jonka hinta on 450$ ja se löytyy täältä: http://www.liftreserve.com/ (http://www.liftreserve.com/)

Sitten löytyy muutamia "tuuliviiri" tyyppisiä vastaavia jossa käytetään Hall ym. antureita todentaakseen tuuliviirin tarkan asennon.
Tämä ensimmäinen sisältää myös näytön ja koko kitti maksaa 55$ (http://www.barkeraircraft.com/AOA_kit.html (http://www.barkeraircraft.com/AOA_kit.html))
kunnon experminetalhenkeen se tietenkin kolvataan kasan itse.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]


Tai sitten jos on; "minähän teen suorasta pellistä/vanerista ...kele" naisia/miehiä. niin siihenkin löytyy vaihtoehto... ohjeet tässä:
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Otsikko: Vs: TSI kohtauskulmamittari
Kirjoitti: Jari Lindevall - lokakuu 26, 2013, 21:20:32
Kiitos taas hyvästä vihjeestä, pitää katsella miten tuon toteuttaisi...(bisselle) tee itse kojeen... pitää taas miettiä tuota pois oppimista josta oikea lentokone mekaanikko on kertonut...minulle....
Otsikko: Vs: TSI kohtauskulmamittari
Kirjoitti: Aki Suokas - lokakuu 27, 2013, 18:50:32
Lainaus käyttäjältä: Toma - lokakuu 26, 2013, 19:45:11
Tämä ensimmäinen sisältää myös näytön ja koko kitti maksaa 55$ (http://www.barkeraircraft.com/AOA_kit.html (http://www.barkeraircraft.com/AOA_kit.html))
kunnon experminetalhenkeen se tietenkin kolvataan kasan itse.

Rohkeita poikia laittaa viiri tuollain pitotputkeen (jos siis kyseessä olisi nopeusmittaukseen käytetty pitotputki).
Jos tulisi katsastuksessa eteen, haluaisin nähdä nopeusmittarin uusintakalibrointi tulokset (ref   M3091/05 (http://www.trafi.fi/filebank/a/1326097120/8f558197e04b65290591fd0b8ece5e00/7317-m3091_05.pdf) ). Kun sille on määrätty aika tiukat virherajat.
Otsikko: Vs: TSI kohtauskulmamittari
Kirjoitti: Toma - lokakuu 27, 2013, 18:57:02
Ehkä ei paras mahdollinen sijoituspaikka, mutta saahan tuon sijoittaa minne haluaa kunhan se on potkurivirran ulkopuolella sekä ns. vapaassa ilmavirrassa.
Ihan mielenkiinnosta, miten tuo vaikuttaa nopeusmittariin jos tuo muutaman gramman klöntti on kaikki pitotputken aukon takana ja varressa ei ole staattisen paineen reikiä?
Otsikko: Vs: TSI kohtauskulmamittari
Kirjoitti: Aki Suokas - lokakuu 27, 2013, 21:14:56
Lainaus käyttäjältä: Toma - lokakuu 27, 2013, 18:57:02
Ihan mielenkiinnosta, miten tuo vaikuttaa nopeusmittariin jos tuo muutaman gramman klöntti on kaikki pitotputken aukon takana ja varressa ei ole staattisen paineen reikiä?

Sitä minä omistajalta juuri olisin kysynyt. Hän kun on tuollaisen asennuksen jälkeen se ainoa velvollinen henkilö osoittamaan, että se ei vaikuta.   Jos selvitys ei tyydytä, niin eipä siinä muuta tarvita.
Häiriö nopeusmittaukseen tulee siitä viiristä, ei klöintistä. Se viirihän on näköjään aukon välittömässä läheisyydessä (vieressä).

Mutta kohtauskulman mittaukseen tuo on melkoisen tyhmä paikka.  Tuollainen pitotputkihan kannattaa asentaan siiven alle ja melko taakse (tavalliset lentsikat). Koska siihen se on edullisin paikka.  Siipi oikaisee virtauksen. Ja kokonaispaine anturin reikä ei saa olla kovin vinossa virtaukseen. Riittävän lähellä siiven pintaa virtaus on koko lentoalueen siiven pinnan suuntainen.

Kohtauskulma taasen kannattaa mitata paikasta, jossa ilman virtaussuunta oikeasti muuttuu koneen kohtauskulman muutuessa. Ihanteellinen paikalla on siis aivan päinvastaiset vaatimukset kuin kokonaispaineen mittaukseen.
Tuossa kuvassa on MHaerotools Javafoil ohjelman antama virtauskuvio.
Vasen on 0 asteen kohtauskulmalla (eli noin matkalentonopeus)  ja oikea 12 asteen kohtauskulmalla (juuri siinä sakkauksen huulilla). Normaalissa kokonaispaineanturin sijaintipaikassa ei juurikaan näy virtaussuunnan muutosta (noin 2 astetta) vaikka kohtauskulman muutos normaalin lentoalueen äärirajat.
Otsikko: Vs: TSI kohtauskulmamittari
Kirjoitti: Toma - lokakuu 27, 2013, 21:34:38
Isoissa lentsikoissa nehän tuuppaavat tunkea tuon tuuliviirianturin keulille.

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  

aika kova kulma varmaan tässä harrierissa kun nousee nolla nopeudella

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Otsikko: Vs: TSI kohtauskulmamittari
Kirjoitti: Tommi K - lokakuu 27, 2013, 22:55:22
Mulla oli viime kaudella tuollainen DG Flugzeugbau TSImalli kabiinin sivussa, sivulanka. Jäi kalibroimatta, ei johtunut varojen puutteesta, vaan siitä, että se jäi kabiinin reunan väliin 75% starteista. Paikkaa muuttamalla sen saa varmasti toimimaan.

Ei varmaan toimi kaikissa koneissa, purtsikassa ainakin, kun kabiinin sivu on melko häiriöttömässä virtauksessa.

http://www.dg-flugzeugbau.de/index.php?id=seitenfaden-e (http://www.dg-flugzeugbau.de/index.php?id=seitenfaden-e)
Otsikko: Vs: TSI kohtauskulmamittari
Kirjoitti: Toma - lokakuu 28, 2013, 08:28:33
Heh, paljon halvemmalla ei varmaan kohtauskulmamittaria saa. Toimii tuupparissa varmaaan ok mutta vetävässä voi olla toisin. Tosin kokeiltiin perinteistä lankaa vetävässä ja kyllä sekin näytti jos "kuula" oli poskellaan.
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod