Kun ostan A-luokan ultran, minun tulee huomioida.....

Aloittaja Virpi, lokakuu 07, 2002, 22:36:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

Virpi

Niin!

Kun ostan itselleni koneen, traikin... Ja pyrkimys tietenkin olisi saada mahdollisimman hyvä. Te, arvoisat lukijat, voisitte kertoa, että mitä itse asiassa tulee minun huomioida. Eritoten mitä yksityiskohtia pitää tarkastaa, mitä moottorin (oletus kaksitahti-Rotax) tuntimäärään tulee ("maksimi-minimi")

Kiitokset etukäteen.

Janhunen                    
_______________________

be reasonable, do it my way

Virpi

Traikista kannattaa huoltomerkintöjen ohella katsastaa siipikankaan kunto, se on erittäin kallis uusia. Moottorin jakson jatko maksanee yli 15 000, eli kun tunnit on yli 200, niin moottorin osalle ei kannattane paljoa hintaa laskea. Jos traikissa on pieni moottori ja mieli tekee vaihatta joskus isommaksi, niin härvelin max massaan kannattaa kiinnittää huomiota.

Tapani Kokkonen
[email protected]                    
_______________________

be reasonable, do it my way

Virpi

Mikä olisi yleispätevä nyrkkisääntö kankaan kunnon varmistamiseksi? Ei varmaankaan "Niin kauan kun sen ilmaa kantaa".

Janhunen                    
_______________________

be reasonable, do it my way

Virpi

Kankaalle on m-määräyksissä määritelty testimenetelmä, joka antaa jonkinlaista kuvaa. Eli Poranterä tylsällä päällä ja punnusta päälle. En nyt äkkiä muista terän paksuutta enkä punnuksen painoa. Myös kankaan värimuutokset kertoo paljon. Aurinko syö väriä armotta ja kun vertaa väriä ylä- ja alapinnalla, niin haalistunut kangas on jo heikentynyt ja kun punainen näyttää valkealta, niin ei kannata koskea. Ehkä riippuliitäjät osaisivat määritellä parempiakin konsteja kankaan tarkastamiselle. Myös siiven yleisilme, onko paikkoja tai pieniä reikiä runsaasti. Niitä vain jostain ilmestyy lisää selittämättömästi iän karttuessa. Mutta yleisesti ottaen aurinko on kankaan pahin vihollinen.

T.Kokkonen                    
_______________________

be reasonable, do it my way

Virpi

Moi !


Kysyttiin riippuliitäjältä kommenttia kankaan kestävyydestä.

En nyt jaksa perustella asiaa pidempään, mutta itse en uskaltaisi lentää enää yli 15 vuotta vanhalla riippuliitimellä/trikellä. Kangas alkaa tuon ajan täytyttyä olemaan lopussa.

Somerolla hiljattain tapahtuneeessa, kuolemaan johtaneessa moottoroidun riippuliitimen onnettomuudessa osallisena ollut liidin oli käytännöllisesti katsoen täysin p...a. Kankaan sai käsin revittyä siekaleiksi.

Ikää vehkeellä oli kuulemma jotain 18 vuotta.

T.Kokkosen vinkki kankaan kestävyyden arvioinnista muistuttaa erästä testiä, jolla testataan riippuliitimen pelastusvarjon kestävyyttä. Sinällään minusta hyvä idea ja antanee osviittaa kankaan kestävyydestä.

Tästä huolimatta en ikinä ostaisi yli 10 vuotta vanhaa A-Ultran siipeä tai riippuliidintä. Halvalla kun ei saa hyvää eikä köyhällä ole varaa kuin hyvään.

Jere Kuusinen                    
_______________________

be reasonable, do it my way

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod