Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Ultrakevyet => Aiheen aloitti: Virpi - lokakuu 07, 2002, 21:58:03
Kone: STOL CH 701
Elieli... Lähinnä tässä nyt kiinnostaa se, ETTÄ kun lähetän koneen rakennuslupahakemukset etiäppäin ja kone alunperin painonsa puolesta sijoittuu ultrakevytpuolelle, niin onko tämä ongelma sen ilmoittamiseksi kuitenkin "normaali experimental" luokkaan kuuluvaksi? Tuossa myönnettyjä rakennuslupalistoja selatessani huomasin, että jopa VP-1 oli ilmoitettu experimental luokkaan.
Syy miksi tämän haluan tehdä on seuraava: Säästyy erilliseltä UL-lupakirjalta ja koneeseen on saatavana hyväksyttyä mallia oleva moottori & potkuri (Lycom...), jolloin sen saisi jopa vielä yölentokelpoiseksikin samoilla tulilla.
Jari Kaija, Kempele
Samoin voi PIK-11 Tumpun aloittaa vielä tänä vuonna ultrana, mutta itse rakennan siitä harrasterakenteisen lentokoneen. On niitä siis muitakin. Rastita vain kohta lentokone hakemuksessa.
Sanalle "hyväksytty" on olemassa tarkempi määritelmä eli "tyyppihyväksytty". Muistat vaan, että moottoria ja potkuria koskevat kaikki lentokelpoisuusmääräykset, vaikka niistä tuleekin "experimental-moottori" ja "experimental-potkuri".
Jouni
Ja muut valmistajan asettamat huoltovaatimukset ja huoltotiedotteet.
MH
Kokonaismassa on vain yksi ultran määritelmä.
Myös sakkausnopeus on sellainen.
Ilmoitat vain että kone sakkaa nopeudella 66 km/h, niin et saa sitä ultraksi.
CH701 on niin raukoilla rajoilla, että tuo 66 on oikeampi kuin 65.
Aki Suokas
Lainaarange of operations of the airplane. Speeds provided are indicate airspeed (IAS), unless specified otherwise.
Vastasit siis itse itsellesi.
Suunnittelija puhuu mittarinopeuksista (IAS) ja määritelmät ovat kalibroituja nopeuksia (CAS).
Ne harvoin ovat samoja ja tässä koneessa ero on aika iso.