Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Experimental => Aiheen aloitti: Jari Kaija - helmikuu 10, 2006, 21:13:25

Otsikko: Alipainepumpun asento
Kirjoitti: Jari Kaija - helmikuu 10, 2006, 21:13:25
Tuli tänään tuohon sähkömoottorivetoiseen alipainepumppuviritelmääni kipinä- ja magneettisuojattu
12V/2100rpm/0.5Nm motti vihdoinkin saksasta (meni mukavasti 150 euroa henk. koht. budjettiin
firman elektroniikkakerhon puitteissa), eli vääntöä juuri rapiat enemmän kuin tarvitsisi, ettei viimeisillä
vinguteta. Sen verta kuitenkin tuolla motilla painoa (2.6kg), että se tietenkin vaatii kunnon kiinnityksen
koneeseen. Se mikä tässä tuli mieleeni, että kuinka paljon käytännössä voisi odottaa pumpun eliniän laskevan,
ellei se ole vaakatasossa? Pumpun kierrokset kasvatetaan nollasta->2000 kahdessa sekunnissa pienen
elektronisen PWM kytkennän avulla, eli roottorin lavatkin periaatteessa kerkiävät mukautumaan ja sijoittumaan
paikoilleen ennen varsinaista kuormitusta.
Otsikko: Re: Alipainepumpun asento
Kirjoitti: kari saalasti - helmikuu 19, 2006, 14:12:18
Jaahas. Onkohan sille pumpulle ja moottorille olemassa missään mitään teknisiä tietoja tai muita ohjekirjoja sun muuta? Niissähän varmaan on tietoja asennoista mihin asentoon sen pumpun voi laittaa. Luulisi että niissä on maininta, jos se pumpun asento on tärkeää ottaa huomioon. Jos sille pumpulle löytyy maahantuoja tai muu edustaja, niin se varmaankin osaa asian kertoa. Melko mukavasti ne niitä tuntuu kertovan.

Kulutuselektroniikan kanssa asia taas on erikseen, voi jonkin kytkentäkaavion saaminen olla mahdotonta tai ainakin hyvin vaikeaa. Ilkeitä ja ahneita ovat taas ne kauppiaat, kun pitäis sinne valtuutettuun huoltoon kaikki vehkeet kiikuttaa...  :wacko:  Kun tuossa telkkarin virtakytkimen kävin eräänä päivänä ostamassa, niin myyjä oli ilkein tähän asti näkemäni. Seuraavalla kerralla pitäköön tunkkinsa ja menen 100m päähän toiseen putiikkiin.

Mutta takaisin asiaan:

Epäilempä, ettei sillä pumpun asennolla ole loppujen lopuksi merkitystä, mutta minä vain luulen, en tiedä. Taitaa kaikki alipainepumput kuitenkin loppujen lopuksi olla kulutustavaraa, mutta voihan niitä monesti korjata. Kalvopumppujen kalvot venähtää ja lamellipumpuista kuluu lamellit loppuun.
Otsikko: Re: Alipainepumpun asento
Kirjoitti: Jari Kaija - helmikuu 19, 2006, 18:51:08
Lainaus käyttäjältä: kari saalasti - helmikuu 19, 2006, 14:12:18
Jaahas. Onkohan sille pumpulle ja moottorille olemassa missään mitään teknisiä tietoja
tai muita ohjekirjoja sun muuta?

Piilotettu jonnekkin valmistajan / kilpailijan sivuille jollain xciuohwerfjhzcv.pdf nimellä, jota
ei heti osaa keksiä   :huh:

Lainaa
Mutta takaisin asiaan:

Epäilempä, ettei sillä pumpun asennolla ole loppujen lopuksi merkitystä, mutta minä vain luulen, en tiedä. Taitaa kaikki alipainepumput kuitenkin loppujen lopuksi olla kulutustavaraa, mutta voihan niitä monesti korjata. Kalvopumppujen kalvot venähtää ja lamellipumpuista kuluu lamellit loppuun.

Jep. Sen verta on selvinnyt, että sisuskalut saa tilattua erikseen. No experimentaliahan tässä
värkätään, joten experimentoidaan tuo pumppukin ajan kanssa. Kun laukeaa niin sitten
laukeaa ja korjataan. Ei ole vaikutusta siinä mielessä, että vain hyrrä ja keinohoro tippuvat
kyydistä, jotka muutenkin koneeseen pistän vain oman mieltymykseni vuoksi. ps. eivät
ole muuten takanpäällismittareita  ;)
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod