Ilmailufoorumi

Huolto ja vikafoorumi => Huolto ja vikafoorumiin => Yleistä => Aiheen aloitti: Kari Aspiola - toukokuu 07, 2014, 09:56:35

Otsikko: Ultrien Pitotjärjestelmien vuodot
Kirjoitti: Kari Aspiola - toukokuu 07, 2014, 09:56:35
Olen tehnyt ikäviän havaintoja vimeaikaisissa määräaikaishuolloissa, kun olen testaillut Pitot-staattisten letkustojen tiiveyksiä.  Noin puolet koneista on ollut sellaisia joissa dynaamisen paineen letkut/liitokset vuotavat, joko paljon tai ainakin jonkin verran.
 Vuoto aiheuttaa sen, että nopeusmittari näyttää liian pieniä lukemia. Ei hyvä!

Vuotokohtia ovat olleet:

- löystyneet letkuliitokset
- vioittuneet letkut
- mittarin kotelossa oleva ruuvattava letkuliitin vuotaa
- usein avattavat liitokset (koneet joissa siipiä irrotellaan useammin)

 Staattisen järjestelmän vuodot eivät ole ihan  yhtä "vaarallisia", koska kyseessä on paineistamattoman koneen ohjaamo, mutta ei nekään saa vuotaa.
Otsikko: Vs: Ultrien Pitotjärjestelmien vuodot
Kirjoitti: P.Lehtinen - toukokuu 08, 2014, 11:01:34
Hyvä ja tärkeä asia tuoda tämä esiin!!  Mutta älkää testatko itseksenne näitä järjestelmiä jos ette tiedä mitä ja miten se tehdään. Väärällä menetelmällä saatte rikottua ehjän nopeudenmittausjärjestelmän...
Otsikko: Vs: Ultrien Pitotjärjestelmien vuodot
Kirjoitti: juhan - toukokuu 09, 2014, 17:41:21
Kertokaa nyt mikä on paras tapa ko tarkastus suorittaa.
Otsikko: Vs: Ultrien Pitotjärjestelmien vuodot
Kirjoitti: Kari Aspiola - toukokuu 10, 2014, 11:15:32
Paras ohje hommaan pitäis löytyä ko koneen virallisesta huolto-ohjekirjasta (Maintenance Manual).

 On monta tapaa tehdä kyseinen homma, mutta yhteistä kaikille on erityinen huolellisuus. Ettei mennä rikkomaan herkkiä mittareita...kuten Pertti edellä kirjoitti.
Otsikko: Vs: Ultrien Pitotjärjestelmien vuodot
Kirjoitti: max - toukokuu 11, 2014, 13:39:34
Vesimanometri eli vesipintojen ero u-putken haaroissa on perinteinen puskalentäjien tapa.  Pitotputken päästä vedetään letku T-kappaleeseen josta toisesta haarasta puhalletaan varovaisesti ja toisesta haarasta letku vesimanometriin jossa yritetään saada esimerkiksi 5 tuuman pintojen pystyerotus (mittarissa silloin noin 100 km/h). Sitten klemmari puhallusletkuun ja katsotaan jos paine laskee. Tarvitaan noin 50 cm lauta u-putkea varten (y-putken toinen pää on auki) ja lisäksi pitäisi teippaa pitotputken vesipoistoreikä umpeen, jos sellainen on... t. Max
Otsikko: Vs: Ultrien Pitotjärjestelmien vuodot
Kirjoitti: LauriT - toukokuu 11, 2014, 14:36:22
Mistähän löytäisin taulukon, jossa olisi vesipatsaiden korkeudet ja vastaavat nopeudet, jotta voisin suorittaa nopeusmittarin tarkkuuden arviointia ja mahdollista kalibrointitarvetta.

- Lauri Tarkkonen
Otsikko: Vs: Ultrien Pitotjärjestelmien vuodot
Kirjoitti: heikkiuu - toukokuu 11, 2014, 21:13:06
Tässä
Heikki
Otsikko: Vs: Ultrien Pitotjärjestelmien vuodot
Kirjoitti: LauriT - toukokuu 11, 2014, 23:33:59
Kiitoksia mahdottoman paljon.

- Lauri
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod