Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Experimental => Foorumilaisten projektit => Aiheen aloitti: Martti Mattila - huhtikuu 24, 2023, 20:31:14
Purjelentokoulutukseni Blanikin etuohjaamossa saaneena olen kiinnostunut oppimaan kuinka monta Blanik yksilöä on lentokiellettynä maassamme. Ehkä on joku rekisteri mistä moisen tiedon voisi kerätä mutta kysyn nyt ensiksi täältä. Onko kerhoissanne Blanikeja ja mikä on suunniteltu käyttö, esimerkiksi odottaa pääomaa korjaukseen, homehtuu hiljalleen hallin seinustalla tai kärryssä. Kertokaa mikä, olen kiinnostunut tiedosta.Tuo Moottori Blanik on nyt ilonani, värkkään sille juuri kärryä tontilla siirtelyä varten.
Ainakin Nummelassa oli viime kesänä yksi L-13 kärryineen, Iisalmessa ja Haapavedellä olen myös muutama vuoden sisään nähnyt L-13 Blanikin.
Meillä Kauhajoella on L-23 periaatteessa lentokunnossa mutta tonnin vuosittaisille kuluille pitäisi löytää maksajat. Ja käyttäjät (!)
Kiitos, varmaan melko tyhjentävästä inventaariosta. Äkkiä ajatellen sillä L-23 sella kannattaisi lentää nyt mahdollisimman paljon ennen kuin sekin joutuu EASAN hampaisiin. Ehkäpä tuohon L-13 voisi tehdä streevat ja tai lyhentää siipeä tyvimomentin pienentämiseksi, jos sen joku ilmailuinsinööri laskisi ja saisi Trafin hyväksynnän. Muuten menevät Pepsitölkki aineeksi koko laivasto.
Lainaus käyttäjältä: Martti Mattila - huhtikuu 26, 2023, 13:20:45Kiitos, varmaan melko tyhjentävästä inventaariosta. Äkkiä ajatellen sillä L-23 sella kannattaisi lentää nyt mahdollisimman paljon ennen kuin sekin joutuu EASAN hampaisiin. Ehkäpä tuohon L-13 voisi tehdä streevat ja tai lyhentää siipeä tyvimomentin pienentämiseksi, jos sen joku ilmailuinsinööri laskisi ja saisi Trafin hyväksynnän. Muuten menevät Pepsitölkki aineeksi koko laivasto.
Samasta syystä kuin L 13 Blanik maadoitettiin, niin L 23 tuskin joutuu maadoitetuksi kun kyseessä on eri tyyppi. Onko sinulla vakavia suunnitelmia vahvistaa ja/tai muuttaa tuon omistamasi Blanikin rakennetta, että sen saa takaisin lentokelpoiseksi?
En nyt sanoisi ihan vakavia koska projektijonossa Blanik on noin viidentenä. Kuitenkin se aina välillä tulee mieleen mitähän tuosta saisi vielä irti. Kilotavaraksi vieminen ei vielä tunnu asialliselta, jospa siitä jotain osakokonaisuuksia voisi käyttää. Erityisilmailu jossain syrjäisen järven jäällä moottoroituna ties millä, on myös yksi mahdollisuus. Valitettavasti pelkkä ilmaan pääsy ei enää ole se juttu, pitää päästä lentämään isompi lenkki ja siihen ei järven jäät riitä. On kiistatta kansainvälisesti huomattava juttu jos siitä jonkun käyttökelpoisen modifikaation pystyisi vääntämään.