Ilmailufoorumi
Huolto ja vikafoorumi => Huolto ja vikafoorumiin => Yleistä => Aiheen aloitti: Kari Aspiola - Toukokuu 07, 2014, 09:56:35
-
Olen tehnyt ikäviän havaintoja vimeaikaisissa määräaikaishuolloissa, kun olen testaillut Pitot-staattisten letkustojen tiiveyksiä. Noin puolet koneista on ollut sellaisia joissa dynaamisen paineen letkut/liitokset vuotavat, joko paljon tai ainakin jonkin verran.
Vuoto aiheuttaa sen, että nopeusmittari näyttää liian pieniä lukemia. Ei hyvä!
Vuotokohtia ovat olleet:
- löystyneet letkuliitokset
- vioittuneet letkut
- mittarin kotelossa oleva ruuvattava letkuliitin vuotaa
- usein avattavat liitokset (koneet joissa siipiä irrotellaan useammin)
Staattisen järjestelmän vuodot eivät ole ihan yhtä "vaarallisia", koska kyseessä on paineistamattoman koneen ohjaamo, mutta ei nekään saa vuotaa.
-
Hyvä ja tärkeä asia tuoda tämä esiin!! Mutta älkää testatko itseksenne näitä järjestelmiä jos ette tiedä mitä ja miten se tehdään. Väärällä menetelmällä saatte rikottua ehjän nopeudenmittausjärjestelmän...
-
Kertokaa nyt mikä on paras tapa ko tarkastus suorittaa.
-
Paras ohje hommaan pitäis löytyä ko koneen virallisesta huolto-ohjekirjasta (Maintenance Manual).
On monta tapaa tehdä kyseinen homma, mutta yhteistä kaikille on erityinen huolellisuus. Ettei mennä rikkomaan herkkiä mittareita...kuten Pertti edellä kirjoitti.
-
Vesimanometri eli vesipintojen ero u-putken haaroissa on perinteinen puskalentäjien tapa. Pitotputken päästä vedetään letku T-kappaleeseen josta toisesta haarasta puhalletaan varovaisesti ja toisesta haarasta letku vesimanometriin jossa yritetään saada esimerkiksi 5 tuuman pintojen pystyerotus (mittarissa silloin noin 100 km/h). Sitten klemmari puhallusletkuun ja katsotaan jos paine laskee. Tarvitaan noin 50 cm lauta u-putkea varten (y-putken toinen pää on auki) ja lisäksi pitäisi teippaa pitotputken vesipoistoreikä umpeen, jos sellainen on... t. Max
-
Mistähän löytäisin taulukon, jossa olisi vesipatsaiden korkeudet ja vastaavat nopeudet, jotta voisin suorittaa nopeusmittarin tarkkuuden arviointia ja mahdollista kalibrointitarvetta.
- Lauri Tarkkonen
-
Tässä
Heikki
-
Kiitoksia mahdottoman paljon.
- Lauri