Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Ultrakevyet => Aiheen aloitti: backland - elokuu 26, 2008, 13:36:13
Voisko olla vaikea rikkoa tuota...aikamoinen himmeli tuo WIZARD Ultralite ?
http://records.fai.org/general_aviation/current.asp?id1=143&id2=1
Alle 300 kiloisten vesikoneiden matkaennätys...49 km .....ja nopeus 81 km/t !
Wizard Ultralite; http://www.ultralightnews.com/antulbg/wizard_ultralight.htm
Täällä muuten loput ultraennätykset.
Mitä muuten olette mieltä, jos rikkoo kaikki nuo ennätykset suunnittelemallaan koneella niin voiko sillä saada "kickstartin" lentokoneensa markkinointiin ?
http://records.fai.org/microlight/current.asp?id=RAL1
Olisko toi matkalento yhteen suuntaan helpoiten rikottavissa, sen voinee tehdä Suomen sisällä lentämällä ?
Ennätyskoneita:
Silver Eagle; http://www.aircraftworlddirectory.com/civil/a/ameriplanesmitchellwinga10silvereagle.htm
FACET OPAL; http://www.homebuiltairplanes.com/forums/design-structures-cutting-edge-technology/2241-facet-opel-2.html
B612; http://www.flyingmachines.cz/en/aircrafts/b612.aspx
Aviasyd Albatross; http://www.pilotmix.com/index.php?pgid=11&lang=en&maxInfo=320
TST-9 Junior; http://www.testandfly.com/index.php?option=com_content&task=view&id=173&Itemid=72
Micro B Protosta ei löytynyt linkkiä.
TeST 9 Junior on 12,6 m kv mopu;
http://www.testandfly.cz/en/images/stories/dsc02676%20[800x600].jpg
(http://www.testandfly.cz/en/images/stories/dsc02676%20%5B800x600%5D.jpg)
On siitä varmasti hyötyä ainakin sikäli, että (muistaakseni) FAI:n ennätyslistalle ei pääse, ellei lentäjä pysy hengissä 24 tuntia ennätyslennon jälkeen. Kyllähän se luo ostajakuntaan tiettyä uskoa, kun tietää, että edes joku on lentänyt luomuksella ja pysynyt hengissä.
En tiedä onko tuo esteettinen silmä harjaantuntut liian kriittiseksi, mutta esimerkiksi tämä;
http://www.flyingmachines.cz/data/pictures/b612-05.jpg
(http://www.flyingmachines.cz/data/pictures/b612-05.jpg)
Miksi siinä on sisäänvedettävät landarit, kun ne kuitenkin jää ( osittain ) ulos ?
Lainaus käyttäjältä: BACKLAND - marraskuu 04, 2008, 13:47:08
Täällä muuten loput ultraennätykset.
Mitä muuten olette mieltä, jos rikkoo kaikki nuo ennätykset suunnittelemallaan koneella niin voiko sillä saada "kickstartin" lentokoneensa markkinointiin ?
Ei riitä pelkkä suunnittelu, kone pitää myös rakentaa ensin, jotta sillä voi lentää ja yrittää tehdä ennätyksiä! Jos sitten rikkoo kaikki nuo ennätykset (ja pysyy hengissä 24 tuntia), niin varmaankin saa "kickstartin".
Lainaus käyttäjältä: Sakke - marraskuu 04, 2008, 17:01:13
On siitä varmasti hyötyä ainakin sikäli, että (muistaakseni) FAI:n ennätyslistalle ei pääse, ellei lentäjä pysy hengissä 24 tuntia ennätyslennon jälkeen. Kyllähän se luo ostajakuntaan tiettyä uskoa, kun tietää, että edes joku on lentänyt luomuksella ja pysynyt hengissä.
Facet Opalin pilotti/suunnittelija Scott Winton kuoli myöhemmin syynä koneen kaputtiin structural failure.
Facet Opal on myös Twitt sivuilla:
http://www.twitt.org/baxter.html#top
Jännää lukea näistä ultraluokan ennätyksistä.
Rotax 447 on monen ennätyksen takana.
http://www.leadingedge-airfoils.com/447.htm
http://www.rotaxservice.com/rotax_engines/rotax_447ULs.htm
Mikä siitä tekee niin erinomaisen ? Vaikuttaa painavalta.
-----------
Tämä Limbach 550E tuntuu olevan sievä paketti.
http://www.limflug.de/files/pdf/DS-L550E.pdf
Miten ihmeessä Limbach painaa alle puolet UL 447 Rotaxista ( ei kai änkkäri ja startteri sekä sytytys voi 18 kiloa painaa ) ja tuottaa 10 hv enemmän ?
Lainaus käyttäjältä: backland - marraskuu 08, 2008, 14:37:03
Rotax 447 on monen ennätyksen takana.
http://www.rotaxservice.com/rotax_engines/rotax_447ULs.htm
Tämä Limbach 550E tuntuu olevan sievä paketti.
http://www.limflug.de/files/pdf/DS-L550E.pdf
Miten ihmeessä Limbach painaa alle puolet UL 447 Rotaxista ( ei kai änkkäri ja startteri sekä sytytys voi 18 kiloa painaa ) ja tuottaa 10 hv enemmän ?
Rotaxissa on sylinteriputket valurautaa alumiinivalun sisällä, Limbachissa nicasil-pinnoitetut alumiinisylinterit. Siitä seuraa, että Rotaxi voidaan porata ensimmäiseen, jopa toiseenkin ylikokoon moottoria kunnostettaessa, nicasil sylinterille ei voi tehdä mitään, jos siihen tulee paha naarmu. Rotaxissa on puhallinjäädytys (saa myös ilman puhallinta = kevyempi), Limbachissa ei ole puhallinta. Rotaxissa on vakiona 155W:n generaattori ja sytytyslaitteet on paremmin suojattu, Limbachissa ei ole vakiovarusteena generaattoria ja sytytyslaitteet avoimena suoraan potkurilaipan takana. Painossa ei ole 18 kg:n eroa, vaan 27,7 kg - noin 16 kg = noin 11,7 kg, jolloin molemmissa moottoreissa on kaasutin/kaasuttimet ja sytytyslaitteet painossa mukana.
Limbachin suurenpi teho perustuu suurempaan tilavuuteen (548 / 436,8) ja 4 kaasuttimeen ja suurempaan max. tehon pyörimisnopeuteen (7500 / 6500). Limbachiin ei ole saatavana valmiina alennusvaihdetta. Limbachin hinta noin kaksinkertainen Rotaxiin verrattuna.
Lainaus käyttäjältä: Reijo Österberg - marraskuu 08, 2008, 17:05:30
Lainaus käyttäjältä: backland - marraskuu 08, 2008, 14:37:03
Miten ihmeessä Limbach painaa alle puolet UL 447 Rotaxista ( ei kai änkkäri ja startteri sekä sytytys voi 18 kiloa painaa ) ja tuottaa 10 hv enemmän ?
Painossa ei ole 18 kg:n eroa, vaan 27,7 kg - noin 16 kg = noin 11,7 kg, jolloin molemmissa moottoreissa on kaasutin/kaasuttimet ja sytytyslaitteet painossa mukana.
Limbachin suurenpi teho perustuu suurempaan tilavuuteen (548 / 436,8) ja 4 kaasuttimeen ja suurempaan max. tehon pyörimisnopeuteen (7500 / 6500). Limbachiin ei ole saatavana valmiina alennusvaihdetta. Limbachin hinta noin kaksinkertainen Rotaxiin verrattuna.
L275E ( moottori kehutaan täällä; http://www.av8er.com/Av8er%20History.htm )
http://www.limflug.de/index.php?page=products_motors_15-40kw_L275E&lang=de
7 kiloa ( n.20 hv ) ja rapiat päälle ja voi laittaa huiskan suoraan kiinni ilman vaihdetta, jos kone riittävän liukas ja kevyt.
-----------
Isompi L550E on aika vaikuttava ainakin UAV:ssä;
http://www.uavcenter.com/english/wwuavs/africa/southafrica.asp
http://www.thefreelibrary.com/Drives+for+drones:+engines+designed+for+vehicles+as+diverse+as...-a0161010844
Jukka alkaa (taas) päätyä maaniseen :uglystupid2: vaiheeseen.. :vihaa: *0* :2funny:
Jep..nyt taidan lopettaa suunnittelun tänään. Kello on 23:40.
Väitän että tavoite on saavutettu ja kone lentää L 275 E moottorilla ja painaa alle 65 kiloa ( tyhjänä ).
L 550 E myllyllä se rikkonee kaikki paitsi korkeusennätyksen ( 9180 m FAI ).
Vai maanista..tämä on mun normaalia suunnitteluintoa.
(http://img2.mysmiley.net/imgs/smile/party/party0031.gif)