Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Ultrakevyet => Aiheen aloitti: Toma - heinäkuu 07, 2006, 00:10:02
Näyttää siltä että amfibiorintamalla tapahtuu :)
Uusi kiinnostava kehitteillä oleva Amfibio Norjassa lähenee valmistumista. Koeyksilöllä on nyt päälle 300 lentotuntia takanaan mutta paljon on varmaan vielä kokeilematta. Koneen työnimi on Cicerone (en tiedä jos siitä tulee lopullinen)
Kone on perinteinen peräkkäin istuttava ylätaso mutta siihen perinteet sitten loppuvatkin. Liitoluku on hulppeat 22:1, tämä varman osittain selittyy purjekonemaisesta olemuksesta, peräkkäin istuttava ja päälle vielä laminaarinen profiili. hmm... tämähän menisi mopuksi, mitenköhän amfibiomopu onnistuisi, ei olisi enään niin tarkkaa painon kanssa...
Kuvien prototyypissä ei ole vielä sitä lopullista siipeä, streevatkin kuulemma poistuvat. Siiven saa kolmeen osaan ja taitettua helposti niin että se mahtuu tavalliseen autotalliin jos tarve vaatii.
Polttoainetankit on sijoitettu rungon sivuponttooneihin joten ei tarvitse tikapuita tankkaukseen. Ja kabiinni aukeaa suoraan ylöspäin jolloin ainakin edessä istuva pääsee pomppimaan melkein kuivin jaloin maihin.
Pidempi matkakaan ei tuota ongelmaa, 7.7 l/h, 80l (40+40) tankit ja 200 km/h siitä tulee aika kivat 2000 km tyynessä. Jos vielä tyhjäpaino pysyy luvatuissa luvuissa (275 kg) niin kuormattavuuttakin löytyy mukiinmenevät 220 kg kun MTOW on 495 kg. Tuo kulutuskin on ihan kiva kun nuo fossiiliset palavat aineet eivät ainakaan näytä halpenevan.
Testeissä TOW ollessa 480 kg kone irtoaa vedestä 11-16 sekunnin päästä ja nousee 750 ft/min.
Tässä on nyt erittäin hyvä esimerkki siitä että pienemmälläkin hevosvoimamäärällä pärjätään kun aerodynamiikka on hallussa. Kyllä se kuuluisa silitysrautakin lentää kun siihen asennetaan tarpeeksi luupäitä sitä vetämään (tai työntämään).
Se mikä yleensä jakaa pilotit kahteen kastiin on tuo peräkkäin istuminen, sillä saadaan aikaan mukavat tilat mutta aika monen mielestä vierekkäin istuminen on silti se parempi vaihtoehto.
Omasta kokemuksesta voin kertoa että amfibio on kyllä loistava kompromissi Suomen oloihin, lentokenttiä on tuhansia eikä hirvitä lentää suuremmankaan lätäkön yli, puhumattakaan siitä kesämökki-järvi-ranta-sauna konseptistä, eipä tarvitse ruuhkassa ajella :)
Hintatasosta ei ole vielä tietoa, sääli vain että tuo Norja on EU:n ulkopuolella
Tässä dataa:
VNE = 250-270 km/h
VA = 200 km/h (cruise)
kuormituskerroin: +5,3g -2.65g
PA-kulutus: 7.7 l/h (200 km/h)
PA-Säiliö: 80 litraa
Tyhjäpaino; 275 kg
MTOW: 495 kg
Liitoluku; 22:1
Moottori HKS 700E (60hp)
Ja lopuksi hieman kuvia:
(http://www.ilmailu.org/images/cicerone/rannassa.jpg)
Tässäpä sitä rantaidylliä tuohan voisi olla suomesta... muuten tuossa kun katselee niin kyllä varmaan se takatoosassa istuva myös pääsee pomppimaan maihin suhteelisen vähällä kosteudella.
(http://www.ilmailu.org/images/cicerone/rannassa2.jpg)
Tämä sitten ei ihan enään näytä Suomalaiselta maisemalta
(http://www.ilmailu.org/images/cicerone/sivusta.jpg)
Tässä sivusta
(http://www.ilmailu.org/images/cicerone/taka_sivu.jpg)
ja takaa
(http://www.ilmailu.org/images/cicerone/takaa.jpg)
Siellä on HKS 700E piilossa
(http://www.ilmailu.org/images/cicerone/laskuun.jpg)
ja lopuksi laskuun
Mahtaapi olla varsinainen talousihme kun menee 200 km/h / 7,7 L/h , bentsiinimoottori kun yleensä kuluttaa noin 200g/hvh,
(specific consumption at max "ala Rotax" = 285g/kWh = 210g/hvh)
25 hevosvoimaa antaa 200km/h kyytiä kyseiselle laitteelle ?????? joku mättää
Tuon testikoneen kulutus on ollut tuo 7.7 l/h mutta "vain" 170-180 km/h kun tuo siipi ei ole se lopullinen ja streevatkin jarruttaa. Tosin mikään ultra ei taida liitää 1:22, joten tuossa on oltava aika pieni vastus... HKS tehdas lupaa "2.5 gallons an hour @ 75%" eli 9.46 litraa/h niin eihän tuo nyt ole täysin mahdotonta.
Tietääkö joku paljon purjekone kotiinpaluumoottorilla kuluttaa? tosin ne ovat yleensä 2-tahti syöppöjä ;-)
HKS 700E omistajan käsikirja (sivu kahdeksan) sanoo että
Consumption @ 75%: 13 L/H (3.4 GPH.) = 0,208 g/hv/h
joka siis on järkevä ja uskottava kulutus
HKS mukaan siis 7,7 l/h vastaa noin 27 hp (44%) tehoa.
Tämä teho 175 km/h nopeudella ja 480 kg massalla tarkoittaisi noin 1:15 liitolukua. Joka olisi mahdollinen, jos max liitoluku olisi se 22 (optiminopeudella).
Mutta ei tuossa koneessa oikein purjekonemaista siipeä ole mitenkään.
Jollei sitten tarkoita jotain PIK12 tason purjekonetta.
Juu kuten mainintsin niin tuossa prototyypissä ei vielä olekkaan sitä lopullista siipeä. Innostava vain nähdä että joku haluaa oikeasti suunnitella konetta, ja vielä amfibiota, jossa yksi pääkriteereista on pieni vastus, hyvä liitoluku ja pieni kulutus.
Eihä tuosta purjekonetta nykypuun mukaan saa mitenkään mutta ihan asiallinen luku jos se uudella siivellä pitää paikkansa ja aikö se mopun minimikriteeri ollut 1:20 liitoluku? Muistaakseni B-52 pommari myös täytti tämän kriteerin :)
Lainaus käyttäjältä: Toma - heinäkuu 07, 2006, 08:49:31
Juu kuten mainintsin niin tuossa prototyypissä ei vielä olekkaan sitä lopullista siipeä. Innostava vain nähdä että joku haluaa oikeasti suunnitella konetta, ja vielä amfibiota, jossa yksi pääkriteereista on pieni vastus, hyvä liitoluku ja pieni kulutus.
Eihä tuosta purjekonetta nykypuun mukaan saa mitenkään mutta ihan asiallinen luku jos se uudella siivellä pitää paikkansa ja aikö se mopun minimikriteeri ollut 1:20 liitoluku? Muistaakseni B-52 pommari myös täytti tämän kriteerin :)
Ai jaa.
Trikelläkin pääsisi purjekkoneeksi sillä atos vx siivellä varustettu trike liitää 1:22 :)
koitampa liittää kuvaa...
Ai niin ja sama laitos liitää riippuliitimenä 1:19 ?
Tiedä sit onko valjaissa niin paljon huonompi ilmanvastus vai perustuuko asia massaan.
lisää kivoja kuvia trikeistä http://www.silentfamily.de (http://www.silentfamily.de)
ranskalainen vastaus tarpeeseen:
http://www.lisa-airplanes.com/
Sitä ei missään noilla sivuilla sanota, mutta kyse on ultrasta, jossa Rotax 912 moottori.
Katsokaa erityisesti animaatiot. Kohta; Innovation / hydrofoils
Nyt on jenkeissä lentänyt ensilentonsa jälleen uusi amfibio, Icon A5, näyttää aika sulavalinjaiselta...
http://www.youtube.com/watch?v=Px_UjBJiFd8
lisää tietoa: http://www.iconaircraft.com/
Lisa:n valmistamalle Akoya:lle on venelehdestä bongattu sitten hinta.
että halpoja on meidän laitteet *0*
Niih, persaukiset lentäjät eivät selvästi ole kohderyhmä tässä tapauksessa ;D
Tosin jos tuo veden päällä kulkeva kuljetuslavetti kuuluu kaupan hintaan niin sitten tuo on ihan hyvä diili...
Saattaapi olla, että pari nollaa tulee vielä perään tuon lavetin kanssa. ;D
Toisaalta nollahan ei ole mitään, sehän on täysin merkityksetön. Vai olikos se vaan toisessa päässä numerojoukkoa. ;D
Oliko tuo hinta euroissa? Se ei käynyt tuosta selvästi ilmi.
Melko pätevän oloinen laite. Sukset menee laskutelineiden mukana sisään, pääsee maalle, lumelle ja veteen. Ja huima nopeus. Nerokas idea nuo foilit, ei tarvitse tehdä pohjassa kompromisseja aerodynamiikan suhteen (ainakaan niin paljon).
Näkyvyys eteen ei taida olla ihan huippuluokkaa.
Juu, euroja ne ovat...
Mutta aika paljon noista featureista taitaa olla veilä suunnitteluasteella
Aina saa odotella ikuisuuden näitä vastauksia.... ;D
Lainaus käyttäjältä: Toma - joulukuu 10, 2008, 00:02:21
Juu, euroja ne ovat...
Lehti on englantilainen, joten voi ne olla puntiakin (= 344000 e)
Joo kyllä se 300.000€ on Lisan pyytämä hinta Akoyasta. Pitää sisällään koulutuksen ja perehdyttämiset lupakirjoineen, maahan/lumeen/veteen ja jotain muuta pientä kivaa(?) :dontknow:
Minusta hieman tuntuu siltä että Lisa Akoyan targetointi on mennyt hieman metsään. Nimittäin muuten hyvä konsepti, mutta target-ryhmä pielessä. Epäilen suuresti että tuo target-ryhmä konetta ostaisi. Eivät ne osta edes tyyppihyväksyttyjä lentokoneita, miksi menisivät ja ostaisivat ultran vaikka se olisi kuinka luksus? Etenkin nyt talouden notkahdettua tuntuu tuhoontuomitulta markkinastrategialta. Jos tuo maksaisi saman kuin Seamax, luulenpa että se myisi kuin häkä. Tosin teknisenä detaljina potkurin sijoitus hieman arveluttaa siksi että sillä voi olla mielenkiintoinen dynamiikka kierteessä. Ehkäpä se on ratkaistu jollakin kikalla koneessa tai sitten ei.
Tässä esittelyä, en tiennyt että se jo oikeasti lentää, tosin vain pyörillä.
http://www.youtube.com/watch?v=W7PvOpk18Hg
Onko tietoa toteutuneista suoritusarvoista? Mahtaako päästä noihin melko hulppeisiin suunnitteluarvoihin?
Tuo ICON A5 näyttää myös melko sulavalta, mutta nopeus silti 200km/h, verrattuna AKOYA:n yli 300...
http://www.superyachttimes.com/editorial/11/article/id/594 (http://www.superyachttimes.com/editorial/11/article/id/594)
Airnotika hakusanalla ei sitten muuta löytynytkään. Mystistä..
Olen usein miettinytkin, että kun kerran rotax 912 on niin mainio moottori, niin miksei sitä voisi käyttää kaksoisasennuksena isompaan koneeseen. Kahden moottorin turvallisuus, ja taitaa mennä pienemmällä kulutuksella kuin yksi "perinteinen" 200hv lentomoottori.
Monimoottorikoneessa turvallisuutta on, jos lentsikan suorituskyky myös yksimoottoritilanteessa on olemassa. Muuten kyse on vain kahdella moottorilla tehty yksimoottorikone.
Piper Arrow (200 hp) MTOW 1180 kg
Piper Seneca (2 x 200 hp) MTOW 1950 kg (siis vain 65% enempi kuin muuten samantapainen yksimoottorikone, jossa puolet tehosta)
Lainaus käyttäjältä: Toma - heinäkuu 07, 2006, 00:10:02
Näyttää siltä että amfibiorintamalla tapahtuu :)
Uusi kiinnostava kehitteillä oleva Amfibio Norjassa lähenee valmistumista. Koeyksilöllä on nyt päälle 300 lentotuntia takanaan mutta paljon on varmaan vielä kokeilematta. Koneen työnimi on Cicerone (en tiedä jos siitä tulee lopullinen)
Kone on perinteinen peräkkäin istuttava ylätaso mutta siihen perinteet sitten loppuvatkin. Liitoluku on hulppeat 22:1, tämä varman osittain selittyy purjekonemaisesta olemuksesta, peräkkäin istuttava ja päälle vielä laminaarinen profiili. hmm... tämähän menisi mopuksi, mitenköhän amfibiomopu onnistuisi, ei olisi enään niin tarkkaa painon kanssa...
Kuvien prototyypissä ei ole vielä sitä lopullista siipeä, streevatkin kuulemma poistuvat. Siiven saa kolmeen osaan ja taitettua helposti niin että se mahtuu tavalliseen autotalliin jos tarve vaatii.
Polttoainetankit on sijoitettu rungon sivuponttooneihin joten ei tarvitse tikapuita tankkaukseen. Ja kabiinni aukeaa suoraan ylöspäin jolloin ainakin edessä istuva pääsee pomppimaan melkein kuivin jaloin maihin.
Pidempi matkakaan ei tuota ongelmaa, 7.7 l/h, 80l (40+40) tankit ja 200 km/h siitä tulee aika kivat 2000 km tyynessä. Jos vielä tyhjäpaino pysyy luvatuissa luvuissa (275 kg) niin kuormattavuuttakin löytyy mukiinmenevät 220 kg kun MTOW on 495 kg. Tuo kulutuskin on ihan kiva kun nuo fossiiliset palavat aineet eivät ainakaan näytä halpenevan.
Testeissä TOW ollessa 480 kg kone irtoaa vedestä 11-16 sekunnin päästä ja nousee 750 ft/min.
Tässä on nyt erittäin hyvä esimerkki siitä että pienemmälläkin hevosvoimamäärällä pärjätään kun aerodynamiikka on hallussa. Kyllä se kuuluisa silitysrautakin lentää kun siihen asennetaan tarpeeksi luupäitä sitä vetämään (tai työntämään).
Se mikä yleensä jakaa pilotit kahteen kastiin on tuo peräkkäin istuminen, sillä saadaan aikaan mukavat tilat mutta aika monen mielestä vierekkäin istuminen on silti se parempi vaihtoehto.
Omasta kokemuksesta voin kertoa että amfibio on kyllä loistava kompromissi Suomen oloihin, lentokenttiä on tuhansia eikä hirvitä lentää suuremmankaan lätäkön yli, puhumattakaan siitä kesämökki-järvi-ranta-sauna konseptistä, eipä tarvitse ruuhkassa ajella :)
Hintatasosta ei ole vielä tietoa, sääli vain että tuo Norja on EU:n ulkopuolella
Tässä dataa:
VNE = 250-270 km/h
VA = 200 km/h (cruise)
kuormituskerroin: +5,3g -2.65g
PA-kulutus: 7.7 l/h (200 km/h)
PA-Säiliö: 80 litraa
Tyhjäpaino; 275 kg
MTOW: 495 kg
Liitoluku; 22:1
Moottori HKS 700E (60hp)
Tämmönen ikivanha juttu alkoi kiinnostamaan. Tietääkö joku, mitä tälle hankkeelle kuuluu? Kuukkeli ei löytänyt mitään hakusanoilla "Cicerone ja amphibian". Vai pitäisköhän amfibio kirjoittaa norjaksi?
Moroo Markku,
Etsi sanalla "Omsider" niin löytyy hieman enemmän, se on koneen työnimi.
http://www.flyingboats.ca/PurchasingAFlyingBoat/Omsider-Norway.htm (http://www.flyingboats.ca/PurchasingAFlyingBoat/Omsider-Norway.htm)
http://www.lonesomebuzzards.com/cgi-bin/forum/Blah.pl?m-1214418789/ (http://www.lonesomebuzzards.com/cgi-bin/forum/Blah.pl?m-1214418789/)
Viimeksi kun juttelin Jostein Eide:n kanssa niin homma oli seis, olivat lentäneen 300 ongelmavapaata tuntia protolla joka sekin on jonkunmoinen saavutus, Tiedän että kaikki muotit on valmiina ja tuotanto oli tarkoitus alkaa mutta tuli ongelmia rahoituksen kanssa, investoreilla oli ihan toinen agenda kun lentokonetehtaan rahoittaminen ja homma lopahti siihen.
Nykytilanteesta en tiedä, mutta jos haluat Josteinin yhteystiedot niin pistä viestiä.
Ok, löytyi, kiitos.
Tein tuommoisen listan siitä, mitä maailmalta löytyy:
Seamax http://seamaxusa.com/ (http://seamaxusa.com/) Tämä on brasilialainen mutta tehtaan kotisivut ovat onnettomat.
Icon http://www.iconaircraft.com/about-icon.html (http://www.iconaircraft.com/about-icon.html) Amerikkalainen, en tiedä onko toimittanut vielä yhtään konetta.
Mermaid http://www.wetaero.com/ (http://www.wetaero.com/) Tsekkiläis- amerikkalainen, muutama lentää ja tehtaalla kuulema viisi aihiota.
Super Petrel http://www.edraaeronautica.com.br/en/default.asp (http://www.edraaeronautica.com.br/en/default.asp) Ymmärtääkseni alkujaan ranskalainen mutta nykyään brasiliailainen.
Rakennussarjoja:
Searey http://www.searey.com/index.html (http://www.searey.com/index.html) Amerikkalainen.
Corsario http://www.thaiflyingclub.com/MicroleveCorsario.html (http://www.thaiflyingclub.com/MicroleveCorsario.html) Brasiliailainen, raketenteet vanhanaikaiset.
Projekteja:
Dornier Searay http://www.do-sray.com/index.htm (http://www.do-sray.com/index.htm) Saksalainen, painava, perinteikäs, tästä voi tulla jotain.
Seagle http://www.wuestenflug.de/ (http://www.wuestenflug.de/) Saksalainen, hyvä konsepti mutta hämmästyttävän painava.
Seagull http://www.flygfabriken.se/ (http://www.flygfabriken.se/) Ruotsalainen, ammattimaisen näköistä työtä.
Omsider http://www.flyingboats.ca/PurchasingAFlyingBoat/Omsider-Norway.htm (http://www.flyingboats.ca/PurchasingAFlyingBoat/Omsider-Norway.htm) Norjalainen, projekti ilmeisesti pysähdyksissä.
Hydropteron http://www.ideaaircraft.eu/ (http://www.ideaaircraft.eu/) Unkarilainen, ilmeisesti suuria ongelmia.
Colyear http://www.colyaer.com/company.htm (http://www.colyaer.com/company.htm) , Colyear Amphibian from (http://www.youtube.com/watch?v=-koD1oOo474#) Espanjalainen, ei tietoa, onko toimittanut yhtään konetta.
Akoija http://www.lisa-airplanes.com/uk/ (http://www.lisa-airplanes.com/uk/) Ranskalainen, epäilen suuresti, että tuleeko mitään.
Jaottelu ei välttämättä ole ihan oikein, Icon esimerkiksi taitaa olla vielä projekti mutta ottavat jo tilauksia vastaan. Päivitän listaa jos saan vinkkejä, yksi lisäys sinne saattaa tulla jo lähiaikoina.
Edit. Korjattu Super Petrelin kotimaa
Edit 2. Siirretty Super Petrel valmiina myytäviin ja korjattu linkki (Aki näkyykin olevan jälleenmyyjä täällä). Listasin tähän lähinnä kaksipaikkaiset ultrat ja LSA- koneet. Tietääkö kukaan, onko Avid Catalina vielä markkinoilla?
Ja noiden lisäksi vielä naapurimaamme LN3 Seagull, http://www.flygfabriken.se/ (http://www.flygfabriken.se/)
Super Petrel on myös Brassi, http://www.edraaeronautica.com.br/en/secao.asp?i=57&c=77 (http://www.edraaeronautica.com.br/en/secao.asp?i=57&c=77)
ne ostivat lisenssin ranskalaisilta.
Olihan se ruotsin lokki siellä myös en huomannnut...
No tällainen ainakin vielä on jotenkin hengissä:
Aventura II http://www.sea-plane.com/Aero%20Adventure/Home.html (http://www.sea-plane.com/Aero%20Adventure/Home.html)
Ja sitten tämä Seawind minkä jatko lienee jokseenkin avoin... http://www.seawind.net/ (http://www.seawind.net/)
tässä yksi listaus amfeista
http://www.flyingboats.ca/PurchasingAFlyingBoat/ (http://www.flyingboats.ca/PurchasingAFlyingBoat/)
Ja Super Petrel myydään valmiina, ei kitteinä.
Tämmöinenkin amfibio on rakenteilla. Umpistyrox vene joka on päällytetty lasikuidulla. Kokonaisnoste 1300 kg, styrox 900 kg + kaukalo 400 kg.
Kuormattavuutta tulee olemaan vähintäänkin 220 kg. Moottorina Yamaha Phazer 4-tahtimoottori joka on HKS:n painoinen mutta antaa tarvittaessa 80 hv.
Lainaus käyttäjältä: Vesa Pehkonen - toukokuu 02, 2011, 18:31:10
Tämmöinenkin amfibio on rakenteilla. Umpistyrox vene joka on päällytetty lasikuidulla. Kokonaisnoste 1300 kg, styrox 900 kg + kaukalo 400 kg.
Kuormattavuutta tulee olemaan vähintäänkin 220 kg. Moottorina Yamaha Phazer 4-tahtimoottori joka on HKS:n painoinen mutta antaa tarvittaessa 80 hv.
Onko nuo tosian kiloja eikä paunoja?
Siis tuo: Kokonaisnoste 1300 kg, styrox 900 kg + kaukalo 400 kg
Kiloja ne on koska konstruktio on oma 3D-mallinnus josta tiedot ovat. Koneistus CNC- työstönä isosta 4m x 1,2 m x 0,5 m styroxblokista.
Kone on Chinook Plus 2.
No niin tietenkin, nyt meni noste ja painot sekasin mielessä. :embarassed:
Onkohan tästä ketjun aloittaneesta aiheesta "Ciceronesta" kuulunut viimeaikoina mitään?
Viimeksi kun juttelin kehittäjän kanssa niin rahoitus oli kuralla ja suunniteltu tuotanto tyssäsi siihen. Tiedän että niillä oli muotit olemassa sille lasikuituiselle siivelle ilman streevoja ja joitain esi-sarjan siipiä valmiina.
Sääli sinänsä koska tuossa oli monta asiaa kohdallaan, hyvällä liitosuhteella, kuormattavuudella ja nopeudella varustettu amfibio joka pystyi operoimaan suhteellisen pienellä teholla.
Jos haluat udella sen kohtalosta enemmän niin kaverin nimi on Jostein Eide ja sähköposti "jostein.eide4(miuku)gmail.com"
Jos olette rahamiehiä niin tytteli nimeltä Lisa on kyllä mielestäni edistyksellisin konsepti amfibiomarkkinoilla tällä hetkellä, on nopeutta, näköä ja nyt jo toimivuuttakin.
http://www.lisa-airplanes.com/ (http://www.lisa-airplanes.com/)
LISA_Airplanes_AKOYA's_Seafoils_unveiling.mp4 (http://www.youtube.com/watch?v=G4tYCl1dH7s#ws)
Lisa Airplanes - Akoya Light Sport Aircraft (http://www.youtube.com/watch?v=Q3FaTF6eAmU#ws)
Sitten listalle tällainen hieno kotimainen vaihtoehto, ATOL (http://www.atol.fi/fi)
Vesa me vähän kaipailtiin sua siellä nuotion äärellä viikonloppuna Nummelassa. Olisit varmasti sopinut porukkaan, platalle jäi yöksi 7 konetta joista peräti 4 amfibioa (myös Atol gen1). Vesilentäminen on selvästi nousussa!
Kirsikkana kakussa siellä liikehti myös sinulle jo tuttu Sonerai, itse tosin tyydyin lentämään lähinnä suoraan ja varovasti... Seuraavalla kerralla laita sitten iltaloma-anomus hyvissä ajoin sisään. ^-^
-Janne
Ei oikein täsmännyt Ninan työvuorojen kanssa....olisin viihtynyt siellä kyllä.
Tämä ei taida mennä ultraksi eikä se ole amfibio mutta hieno vesikonekone ja tarina miten se syntyi On todella hyvä. Mielenkiintoiset rakenteet ja ratkaisut mm. Koko siipeä käännetään hidaslentoa ja laskua varten että eivät sakkkaa ennen kantavaa runkoa..
Sea-Era experimental seaplane, Arlington Fly-In and Sport Aviation Convention. (http://www.youtube.com/watch?v=HhdsXX0uidA#ws)
Shearwater on hieman muuttanut muotoaan ja vaikuttaa aika lupaavalta
Shearwater Amphibious Aircraft (http://www.youtube.com/watch?v=-pjQbWSgpfw#ws)
Laitetaan nyt vielä yksi insinöörien "märkä uni" tänne :)
Muuten ihan loistava konsepti mutta polkimia en haluaisi sauvaan, vaikka kai siihenkin tottuisi...
http://www.equatoraircraft.com/ (http://www.equatoraircraft.com/)
EQP2 Raw Promo Presentation and Story (http://www.youtube.com/watch?v=fLNO7TbN2Vw#)
Ilmeisen hyvä tuo Icon A5 vesikäsittely. Tosin olosuhteetkin olivat tuossa hyvät
Icon A5 at Oshkosh (http://www.youtube.com/watch?v=aGm2GapV3fs#ws)
Nyt on flygfabriken.se julkaissut uuden videon missä harvinaista kyllä nähdään Seagaull:in lentoonlähtöjä ja laskuja vedestä niin että on poissa plaanista. Yleensä mainosvideot leikataan aina nin että stepille nousua ei nähdä...
video löytyy täältä: http://vimeo.com/70809357# (http://vimeo.com/70809357#)
Koelennot meneillään. Jaksaa se nousta Suomeen viime vuosituhannella tuodulla ensimmäisellä Jabirulla.
https://www.dropbox.com/s/h9gwypo1mobqv66/IMG_1940.MOV?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/h9gwypo1mobqv66/IMG_1940.MOV?dl=0)
Aika mielenkiintoinen konsepti
http://www.youtube.com/watch?t=56&v=entaJLKi5e8 (http://www.youtube.com/watch?t=56&v=entaJLKi5e8)
http://www.mvp.aero (http://www.mvp.aero)
Tässäpä mielenkiintoinen projekti, Norjalainen hybridiamfibio.
http://equatoraircraft.com/aircraft.html (http://equatoraircraft.com/aircraft.html)
https://youtu.be/B9V09Gj1StM
Lainaus käyttäjältä: Toma - helmikuu 21, 2018, 21:12:08
Tässäpä mielenkiintoinen projekti, Norjalainen hybridiamfibio.
http://equatoraircraft.com/aircraft.html (http://equatoraircraft.com/aircraft.html)
Joko ollaan siinä vaiheessa kehitystä että fly by wire on kilpailukykyisen hintainen ratkaisu tämän luokan koneisiin?
Kyllä se Fly By Wire alkaa olemaan ihan ns. "main stream" tavaraa, sitä ollaan implementoimassa jopa purjekoneisiin. Elektroniikka on halpaa ja hallintasoftaakin alkaa olemaan harrasteilmailuopuolelle, tosin ne pitää tietenkin räätälöidä aina konetyypin mukaan.
Tässä yksi video jossa esimerkki:
https://www.youtube.com/watch?v=5IsbXqNkdcI (https://www.youtube.com/watch?v=5IsbXqNkdcI)
Tässä vielä linkki siihen purjekoneiden Fly by Wire videoon
https://www.facebook.com/NixusProject/videos/1803258876640913/ (https://www.facebook.com/NixusProject/videos/1803258876640913/)
Kyllä tuo elektroniikan tulo harrasteilmailuun on hyvä asia, voidaan antaa vaikka epileptikolle tai kolmatta sydäriä odottavalle lupakirja, kun toteutetaan homma niin että pilotin elintoimintoja skannataan koko ajan ja jos huomataan epänormaaliutta, tekoäly ottaa koneen hallintaansa. Päällikkyyttä voi sitten anoa koneelta tekemällä jonkun palikkatestin, mikä verifioi että lentäjä on taas tehtäviensä tasalla. Samoin Martti Mattilasta voisi tulla huippu taitolentäjä, kun koneta ohjaisi lennokkeja taitavasti pyörittelevä lentotaituri maasta Futaballa, Martin vain rutistaessa silmiä kiinni. Nämä nelikopteritkin palaavat automaattisesti lähtöpaikkaansa radioyhteyden katkettua, näin voisi mopukin viedä, vaikka viimeisenä palveluksena veteraaniharrastepilootin ennalta ohjelmoituun kohteeseen, vähän niin kuin Elefanttien hautausmaahan. Tässä olisi bisneksen teon paikka, anoa tuotekehitysrahat Skitralta ja tehdä uusi Nokia Suomeen. Kannatta sertifioida ekaksi Saksaan tai USA ahan, että keksinnöt eivät vanhene eli jää muiden ohittamaksi.
Veli veneläiseltä ei ihan ultra mutta yllättävän nätti ollakseen amfibio
https://www.youtube.com/watch?v=k32FjWOaVOE (https://www.youtube.com/watch?v=k32FjWOaVOE)
Ihan selkeä ultra, siis Venäjällä.
Katos vaan, Atec on näemmä ottanut tuon Omsiderin "siipiensä alle"
https://www.atecaircraft.eu/en/planes/omsider-amphibian (https://www.atecaircraft.eu/en/planes/omsider-amphibian)
Uudessa-Seelannissa on lentänyt Vickers Wave amfibio. 839 kg painava LSA. Mielenkiintoinen laskuteline suunnitelmissa. (Lentokonetehtaiden nimet ovat ilmeisesti loppuneet.)
https://www.vickersaircraft.com/whats-new/
Kaivoin tuon Vickersin laskutelinepatentin Espacenetistä https://fi.espacenet.com/publicationDetails/biblio?II=1&ND=3&adjacent=true&locale=fi_FI&FT=D&date=20180914&CC=HK&NR=1246748A1&KC=A1#
Tosi erikoinen ajatus. Eli koneen keskilinjalla on rivissä pyöriä, joista osa on kääntyviä. Koko höskässä ei ole minkäänlaista sisäänvetomekanismia. Pyörät ovat siis esillä myös vesioperoinnissa. Onhan tuossa semmoinen etu, että teline ei voi unohtua väärään asentoon. Tämä ratkaisu selittää myös alkuperäisen moottorivalinnan, sehän oli joku Lycomingin 180 heppainen klooni. Nyt turborotax. Tehoa kyllä tarvitaankin vedestä starttaamiseen.