Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Yleisilmailu => Aiheen aloitti: Gearman - heinäkuu 03, 2018, 19:39:09
Hei!
AIP ENR 1.10:ssa lukee, että VFR lentosuunnitelma pitää jättää vähintään 30 min ennen arvioitua liikkeelle lähtöä. Seuraavalla sivulla lukee, että lennon aikana radiolla esitettävä lentosuunnitelma esitetään lähimmälle päivystävälle ATS-elimelle tai aluelennonjohdolle.
Eikös nuo ole vähän ristiriidassa toistensa kanssa? Eli saako sen lentosuunnitelman jättää radiolla lennon aikana vai ei? Siis esim. tilanteessa, jossa lähtee korpikentältä ja haluaa päättää lentonsa valvotulle lentopaikalle.
-J
Riippuu varmasti vähän tilanteesta ja ATS-elimestä ja onko se ATS-elin jolle etität lentosuunnitelman kiireinen/halukas ottaa vastaan vai ei. 'Normaalitapa' Suomessa lienee nykyisin, että esitetään lentosuunnitelma ennen lentoa (" ENR 1.10-2 Lentosuunnitelma esitetään ensisijaisesti Lennonneuvontayksikölle, TEL 020 708 4111." eli esim. weppilomakkeella+ sen jälkeen varmistussoitto), ja aktivoidaan lentosuunnitelma puhelimitse 5min ennen lentoonlähtöä.
Tyhmii kysymyksii ei olekkaan mutta on tyhmää jättää kysymättä. Mielenkiintoinen on tilanne että ATS olisi niin kiireinen tai vielä oudompaa haluton ottamaan vastaan plaania ilmasta. Entäpä mitä tapahtuu jos lähetät "sokkona" , lennät kentälle päin ja torni ilmoittaa; ei ole plaanii ja vastaat: se on siellä ATS:n nauhotuksessa, kaivakaa esiin!