Tuoreimmat viestit

#91
Ultrakevyet / Vs: Kabiinin tekoa
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - maaliskuu 11, 2024, 17:10:53
Nämät muistelmathan ne mukavimpia on  :lentoon: tietää että joku on onnistunut hommassa ja vielä kuvienkin kanssa 👍🏻.. Reijolta tuli kans hyviä videoita miten homma onnistuu kiitos niistä
#92
Moottorit / Vs: Kaunis tai ei.
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - maaliskuu 11, 2024, 15:10:33
Lentokonehalliprojekti keskeytyi aikaiseen talventuloon, vaidoin NSU projektiin. Saanto, ajopaikka kaikille VW jalkaisille sytkävehkeille ja tupla paluuöljypumppu. Nokkakappale viimeisenä ilmanohjaus kanavineen. Nokkakappaletta olin jo harjoitellut kymmenvuotiaana Viri kumimoottorilennokissa. Nyt on tämä leikki lopetettava ja siirryttävä polttopuu ja autojen katsatus linjalle. On se väärin että tällainen luova ihminen joutuu tekemään niin typerää hommaa kuin halki poikki pinoon.
#93
Ultrakevyet / Vs: Kabiinin tekoa
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - maaliskuu 11, 2024, 14:56:16
No näin siinä käy kun antaa vanhalle mikrofonin eli muisteloa Pilatuksen kabiinin teosta. Aloitin vapaasta aukosta puhallus idealla mutta sitten siirryin urosplugi suunnitelmaan. Kaaret tehty vanerista niissä lovet Abashi rimoitusta varten. Rimojen välit tarkoitus täyttää eristysvaahdolla ja tehdä kova pinta lasikuidusta ja autoboby kiteistä. Voi rimojen päälle laittaa pallopinnaksi helposti muotoiltavan metalliverkon tai ihanasti laskostuvan lasikuitukankaan. Kunhan vahva ja sileä plugi vain saadaan aikaiseksi. Työstin sitä pari päivää, alkoi tuntumaan suuritöiseltä ja palasin vapaasti puhallus suunnitelmaan. Vapaasti puhalletusta tuli parempi, se on pullea sivuillekin, vaneriaukosta pois saanti edellytti silppuamista rälläkällä, vaneria en pilkkonut. Tuon urosplugin kanssa olisi ollut monta vaihtoehtoa. 
Alipainepöydän päällä ja imu tai veto miesvoimin rasvatun plugin päälle kuten Miuku muistaakseni teki Valmet Vinkan plexit. Yksi vaihe oli naarasmuotin teko puhalletun harjoitusplexin päältä mutta se oli liian loiva tyyliin MiG 21, sekin on hylkynä samassa kuvassa. Ainakin kolme kuukautta putkeen tämän projektin kanssa ja hyvä niin, kyllä nyt kelpaa Elvistellä. Muut voivat antaa netistä löytyneitä ohjeita mutta minä, Been there done that. Siinä urosplugissa olisi vielä toivoa Hyvinkääläisille jos on tekijää, sen saa maksutta, itellä tuskin kilometrit riittävät sen jalostukseen.
#94
Moottorit / Vs: Kaunis tai ei.
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - maaliskuu 10, 2024, 19:57:33
Se virranjaoitin, Musta siellä alhaalla molkottaa ikävästi. Siitä saisi 50mm. korkeudesta pois jos lisäisi toisen HAL anturin ja sytkäboksin ja laittaisi kaksipäiset puolat hukkakipinä systeemillä. Sitten voisi ottaa jakaja osan pyörijöineen pois. Se olisi taas päivä työtä ja parisataa Euroa rahaa. Moottorin takapäässä on 36-yksi piikkipyörä mutta se ei nyt innosta. Komeat lentokelit meni taas hukkaan turhaa työtä tehden.
Joku ehkä sanoo "Vanhaa hartsia" Nii onki mitä sitte. Olin Ameriikan foorumilla vähän aikaa listalla. Siellä oli kova slougani "Tunne rajasi"
"Know your limits" Pas.a puhetta, kaikkeen ryhdytään luonto antaa rajat.
#95
Ultrakevyet / Vs: Kabiinin tekoa
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - maaliskuu 10, 2024, 15:17:44
Lainaus käyttäjältä: Martti Mattila - maaliskuu 10, 2024, 14:11:09Been there done that pohjalta voin sanoa että jos on mahdollisuus ostaa valmis tuote noin 1000 E. hintaan kannattaa tehdä se raha vaikka huonompipalkkaisemmassakin työssä. Esimerkiksi 12 E tunti, silti pääsee huomattavasti pienemmällä ajankäytöllä. Mutta jos haluaa ottaa osaamisen haltuun niin sitten. Oppi isäni monessa ilmailuasiassa Esko Hietanen nimeltään sanoi että ensimmäiseksi kannattaa tehdä Plexi ja ohjaamon reunat ja kuomun raamit syntyneen plexin ehdoilla. Se on vihje mikä kannattaa pitää mielessä vaikka ei heti sitä voi soveltaa. Vapaasti puhalletussa poikkileikkaus on aina joku pallon osa, se rajoittaa kaksipaikkaisen kabysiinin tekoa.
Vaikka voi siinäkin temppuilla levittämällä puhallusaukkoa toisesta päästä eli käyttämällä pisaranmuotoista aukkoa. Gazetassa on melko laakea  ja matala kuomu eli ei pitäisi olla paha tehdä. Valmis muotoiltu plexi on arvokas pala ja sen hyvin tehty kehys eli raami saattaa lisätä käyttöikää estämällä rikkoutumisen.
Hyvinkääläiset ovat mielestäni suoriutuneet ensiluokkaisesti Pilatuksen plexin raamiin laitossa. Itse en olisi pystynyt tuohon, mutta otan kyllä oppia.
Netistä etsin oppia kun aloitin muokkaushommat "Heat forming akryl tai plexiglas" eli Kiima muokkaus akryyli, löytyy paljon tavaraa.

Tämän kyllä saisi valmiinakin  ~800€ ;)  mutta saapi nähä tuleeko säästöä vai joutuuko sitten tilaamaan valmiin
#96
Ultrakevyet / Vs: Kabiinin tekoa
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - maaliskuu 10, 2024, 15:15:11
Lainaus käyttäjältä: Ansis - maaliskuu 10, 2024, 11:18:16Mikäli haluaa helpottaa elämäänsä ja lisää aikaa vaikkapa ilmailuun, Kiuruvedellä on AT-plexi niminen firma jossa on iso uuni pullisteluun. Vissiin myy sopivan muovinkin?


Hieno pitää kysyä oisko näillä muovia kans todella tarjolla ja mihin hintaan.. Täältä paikalliselta löyty kans mutta XT laatua
#97
Ultrakevyet / Vs: Kabiinin tekoa
Viimeisin viesti käyttäjältä teacdance - maaliskuu 10, 2024, 15:11:15
Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - maaliskuu 10, 2024, 08:04:01Valettu on optisesti yleensä ylivoimainen.
Okei tämä tuli uutena pidetään mielessä
#98
Ultrakevyet / Vs: Kabiinin tekoa
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - maaliskuu 10, 2024, 14:11:09
Been there done that pohjalta voin sanoa että jos on mahdollisuus ostaa valmis tuote noin 1000 E. hintaan kannattaa tehdä se raha vaikka huonompipalkkaisemmassakin työssä. Esimerkiksi 12 E tunti, silti pääsee huomattavasti pienemmällä ajankäytöllä. Mutta jos haluaa ottaa osaamisen haltuun niin sitten. Oppi isäni monessa ilmailuasiassa Esko Hietanen nimeltään sanoi että ensimmäiseksi kannattaa tehdä Plexi ja ohjaamon reunat ja kuomun raamit syntyneen plexin ehdoilla. Se on vihje mikä kannattaa pitää mielessä vaikka ei heti sitä voi soveltaa. Vapaasti puhalletussa poikkileikkaus on aina joku pallon osa, se rajoittaa kaksipaikkaisen kabysiinin tekoa.
Vaikka voi siinäkin temppuilla levittämällä puhallusaukkoa toisesta päästä eli käyttämällä pisaranmuotoista aukkoa. Gazetassa on melko laakea  ja matala kuomu eli ei pitäisi olla paha tehdä. Valmis muotoiltu plexi on arvokas pala ja sen hyvin tehty kehys eli raami saattaa lisätä käyttöikää estämällä rikkoutumisen.
Hyvinkääläiset ovat mielestäni suoriutuneet ensiluokkaisesti Pilatuksen plexin raamiin laitossa. Itse en olisi pystynyt tuohon, mutta otan kyllä oppia.
Netistä etsin oppia kun aloitin muokkaushommat "Heat forming akryl tai plexiglas" eli Kiima muokkaus akryyli, löytyy paljon tavaraa.
#99
Ultrakevyet / Vs: Kabiinin tekoa
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - maaliskuu 10, 2024, 11:18:16
Mikäli haluaa helpottaa elämäänsä ja lisää aikaa vaikkapa ilmailuun, Kiuruvedellä on AT-plexi niminen firma jossa on iso uuni pullisteluun. Vissiin myy sopivan muovinkin?
#100
Ultrakevyet / Vs: Kabiinin tekoa
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - maaliskuu 10, 2024, 10:19:23
Aloitin tekemään urosblugia kaaret ja kaikki. Jäi vaiheeseen, vaihdoin takaisin vapaastipuhallettuun tekotapaan. On se alku vielä tallessa jos löytyy halpaa työvoimaa. Ihan kuin olisin nähnyt Gazailen kabiinia tehtävän urosblugin päälle Ytubessa. Naarasmuottiin teko turvallisinta, myös levypaksuu muuttuu vähiten.
Tietysti työläin, ensiksi urosblugi, siitä sitten naaras. Varmista pitääkö kosteudenpoisto lämmitystä tehdä aihiolevystä. Kauemmin varastossa säilötty Akryyli sitoo vettä mikä tietysti höyrystyy. Vuorokausi 80 astetta Celsiusta kuivatusta sanotaan olevan tarpeen. Mutta jostain uusista laaduista sanotaan kuivauksen olevan tarpeetonta. Vapaastipuhallettu on ainoa mitä voi tehdä yksin, muissa työtavoissa tarvitaan enemmän käsipareja. Onnea opiskeluun. 
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod