Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Experimental => Foorumilaisten projektit => Aiheen aloitti: ttorri - lokakuu 02, 2011, 21:30:52

Otsikko: Lo-100
Kirjoitti: ttorri - lokakuu 02, 2011, 21:30:52
Kun täällä on jotkut muutkin tunnustaneet, niin laitetaan nyt vähän minunkin haaveista näkyviin.

Tässä meikäläisen "rakennussarja".
5 levyä tbu-20 puuta. Kyseinen puulajike on lopettanut kasvamisen vuosia sitten. Mahdollisesti viimeiset palat ko. materiaalista. Jep, ja siipisalko niistä pitäisi syntyä.
Otsikko: Vs: Lo-100
Kirjoitti: 4trade - lokakuu 02, 2011, 22:39:58
Loistavaa, lisää rakentajia ja projekteja  :thumbsup:.
Otsikko: Vs: Lo-100
Kirjoitti: kalle vaaraniemi - lokakuu 03, 2011, 17:14:10

Vau, tossa olis kyllä retro tempunvääntöväline. Mistä mahtaa lyötää piirustuksia tuohon?

Tuosta kyseistä puusta voisi olla hyvä vetää koekappaleet, jolloin voisi tuumia sopiiko nykyisin yleisemmin saatavat lajikkeet korvikkeeksi?

t. Kalle
Otsikko: Vs: Lo-100
Kirjoitti: ttorri - lokakuu 03, 2011, 21:37:56
Piirustukset on. Valmistuslisenssi on. Valvoja on. Rakennuslupa on. Rakennuspaikka on. Rahaa ei ole. Mäntyä ei ole. Vaneria ei ole. .. ja puuttuu vielä jotain muutakin oleellista.  

Tbu-20 on (alunperin) ensimmäisellä vedenpitävällä liimalla (Tegofilm, joku resorsinolin sukulainen) liimattua punapyökkilaminaattia. Ei vaneria vaan kaikki viilut on saman suuntaisia. Viiluja on 20kpl senttimetrillä, eli aika ohkaisia suikaleita.

Nämä levyt ovat uusiotuotantoa ilmeisest vuodelta 1981 ja edelleen tehtaan paketissa. Koneen alkuperäinen suunnittelija oli vanhoilla päivillään tilannut erän 10 konetta varten. Mulla on nyt yhteen (tai jos oikein pihistää niin kahteen) koneeseen tarvittavat materiaalit. Laminaatti on 50x200x1cm levyä.

Scheibelta voi ostaa tbu-7 (1.5mm viiluja) tavaraa. Uusiotuotannon mitattu vetolujuus n. 110MPa ja puristuslujuus sama! taivutuslujuus 150MPa. Se on puristuslujuuden suhteen aikalailla parempaa kuin vanhan standardin vaatimus. Toivottavasti uusio tbu-20 on edes yhtä hyvää (speksi ei vaadi puristuslujuutta hirmuisesti). Hieman arvokasta on tuo tbu-7,   22000 euroa kuutio plus verot.

Nykyisilläkin materiaaleilla homma onnistuu, mutta koska sain aitoa tavaraa niin ei tarvi tehdä lujuuslaskelmia eikä kuormituskokeita. Koneella on aikoinaan ollut Saksan liittotasavallan tyyppihyväksyntä joten eipä Trafikaan kaivannut mitään lisävakuutteluja.


Powered by SMFPacks Menu Editor Mod