Ilmailufoorumi
Huolto ja vikafoorumi => Huolto ja vikafoorumiin => Polttoainejärjestelmät => Aiheen aloitti: Kari Aspiola - lokakuu 05, 2010, 14:41:59
Vuoden vaihteen jälkeen ei saa enää 95E:tä mistään. Tilalle tulee E10 johon on plandattu 10% "viinaa".
Rotax on julkaissut SI-912-016 R3 tiedotteen, jossa otetaan kantaa asiaan moottorin osalta. http://www.rotax-aircraft-engines.com/pdf/dokus/d04851.pdf (http://www.rotax-aircraft-engines.com/pdf/dokus/d04851.pdf)
Tiedotteessa vastuu koneen polttoainejärjestelmän soveltuvuudesta uudelle aineelle siirretään koneen valmistajan selvitettäväksi.
Onko kellä havaintoja aiheesta? Onko kukaan konevalmistaja/maahantuoja vielä ehtinyt reagoimaan? Tulee pikkusen kiire ellei vielä ole tietoakaan(?).
Ne jotka roudaavat bensansa normaali huoltiksilta voivat tietenkin käyttää edelleen 98E tai V-Poweria, mutta veneiden tankkauspisteistä niitä kumpaakaan ei taida saada. Eli vesilentäjillä mahdollinen ongelma tulee ekana eteen.
Rantojen miesten tietotoimiston mukaan veneasemille tuli jatkossa vain 98E myyntiin dieselin ja mopon ohella, eivät halua ottaa riskejä mm E10 varastointiaikojen suhteen. Ehdin jo harkita bensakoneen vaihtoa turbiiniin, mutta taidankin laittaa vain ahtimen :P
Tässä on Flight Designin tiedote koskien CT-konetta.
http://flightdesign.com/files/Service%20Notification/SN-LTUL-CT_-09-en.pdf (http://flightdesign.com/files/Service%20Notification/SN-LTUL-CT_-09-en.pdf)
edit: Ja myös Remosin tiedote samasta aiheesta (Remos-koneita ei ole Suomessa)
http://www.remos.com/sites/default/files/document/NOT-001-ehanol%20fuel.pdf (http://www.remos.com/sites/default/files/document/NOT-001-ehanol%20fuel.pdf)
Eurofoxin omistajat saivat 1.8.2010 tekemäni reagoinnin asiaa, jota oli miettitty Nesteen asiantuntijan kanssa vuoden verran. Koska polttoaineen ominaisuudet ovat jo pitkään olleet tiedossa. Yksi asia on osien kestäminen (lähinnä tiivisteet yms). Mutta toinen mikä näissä mekaanisilla kaasuttajilla tulee selvästi esiin, on seoksen muodostuminen. Ja siihen ei oikeastaan ole muuta ratkaisua kuin ostaa erä bensaa, säätää moottori sen mukaan ja käyttää vain sitä erää...
Ja on se ollut muidenkin vapaasti luettavissa:
http://www.eurofox.fi/klubi/index.html (http://www.eurofox.fi/klubi/index.html)
Tuo Nils:in Remos-tiedote on aika mielenkiintoinen. Olen muutenkin huomannut joskus, että jos haluaa lisätä tietämystään, niin kannattaa lueskella monien eri toimijoiden virallisia tiedotteita.
Tuosta käy ilmi, että vesi-etanooli sekoitus pyrkii erkaantumaan bensasta ja painuu tankin alaosiin. Siis samaan paikkaan mistä "kakkua" kerätään moottorille toimitettavaksi. Seurauksena saattaakin olla että 10%:n etanooli-bensa-sopan sijaan moottorille meneekin paljon väkevämpää tavaraa.
Eipä kuulosta kovin hyvältä jutulta tuo.....tuommonen!
Tarkoittaneeko tämä sitä, että polttoainesäiliöön pitäisin tehdä sekoitus/kieräätys systeemi bansalle, kuten dieseleissäkin on
Vesi ei sekoitu bensan kanssa mutta vesi sekoittuu etanolin kanssa.
Etanoli sekoittuu bensan kanssa.
Hassua on se, että myls väkevä vesi-etanoliseos sekoittuu täysin bensiinin kanssa.
Jos vettä tulee seokseen lisää niin se laimentaa etanoli-vesi seosta kunnes siitä
tulee niin laihaa ettei se voi enää sekoittua bensaan. Syntynyt vesi-etanoli
vajoaa tankin pohjalle aivan kuten puhdas vesikin.
Se, miten "vetinen" E10 bensiini käyttäytyy kaasuttimessa hetkeä ennen kuin vesi-etanoli
siitä erkanee kannattaisi selvittää kokeellisesti.
E10 imee kosteutta ilmasta ja vetistyy itsestään. Eli vettä pääsee tankkiin ilman kondensiotakin.
Kannattanee kiinnittää huomiota vesibensan poistamiseen.
Etanoli sekoituu veteen ja bansaan. Mutta vesi-etanolisekoitus EI sekoidu bensaan.
Katsokaa tämä: http://www.eaavideo.org/video.aspx?v=82010108001 (http://www.eaavideo.org/video.aspx?v=82010108001)
/jonny
Mielenkiintoista lisätietoa venemoottoripuolelta. Erityisesti kaksitahtimoottorien herkkyys etanolille on syytä huomioida.
http://www.tekniikkatalous.fi/energia/article517079.ece?s=u&wtm=tt-18102010 (http://www.tekniikkatalous.fi/energia/article517079.ece?s=u&wtm=tt-18102010)
EDIT: Lisätty Evinruden USA-sivuilta löytnyt melko seikkaperäinen teksti etanolin vaikutuksista.
http://www.evinrude-parts.com/boat_ethanol_danger_precaution.html (http://www.evinrude-parts.com/boat_ethanol_danger_precaution.html)
EDIT: Ja myös Yamahan tiedote USA:sta . Mielenkiintoista että tässä 2006 tiedotteessa ei eritellä kaksitahtimoottoreita, toisin kuin Tekniikka&Talous-lehden jutussa.
http://www.yamahaoutboardparts.com/forum2/yamaha-releases-info-e10-th5109.html (http://www.yamahaoutboardparts.com/forum2/yamaha-releases-info-e10-th5109.html)